Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

Det jeg mener er at det faktisk er greit å si "jeg vet ikke" dersom du ikke kan vite svaret. Det er ikke nødvendig å si "fordi gud gjorde (påstand)".

 

Over de siste hundre årene, så har vi sett så utrolig mange eksempler på at vi har funnet helt naturlige forklaringer på alt det vi tidligere ikke visste noe om, og jeg ser ingen grunn til å anta at eksistensen av universet skal være noe forskjellig fra dette.

 

Argumentet var ikke sånt sett rettet mot deg personlig selv om du muligens burde føle deg truffet gitt at du etter sigende tror på en gud.

 

Og det er sant som du sier-det er ikke enkelt å definere Gud.

 

Dersom du ikke kan definere gud, hva er det da du egentlig tror på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg mener er at det faktisk er greit å si "jeg vet ikke" dersom du ikke kan vite svaret. Det er ikke nødvendig å si "fordi gud gjorde (påstand)".

 

Over de siste hundre årene, så har vi sett så utrolig mange eksempler på at vi har funnet helt naturlige forklaringer på alt det vi tidligere ikke visste noe om, og jeg ser ingen grunn til å anta at eksistensen av universet skal være noe forskjellig fra dette.

 

Argumentet var ikke sånt sett rettet mot deg personlig selv om du muligens burde føle deg truffet gitt at du etter sigende tror på en gud.

 

Og det er sant som du sier-det er ikke enkelt å definere Gud.

 

Dersom du ikke kan definere gud, hva er det da du egentlig tror på?

Følelser er heller ikke lette å definere.Da du umulig kan vite om det er den nøyaktig samme følelsen den du skal definere dette for har.Men det betyr ikke at noen følelser som jeg har hatt ikke har eksistert ,muligens bare hos meg,men jeg er likevel helt overbevist.

Edit:glemte en i

Endret av Sarah78
Lenke til kommentar

Skrev dette om for deg slik vi ateister ser det jeg :)

Jesus er påstander, løgner og lite annet.

Jesus har aldri funnets. Han er påstander, påstander og atter påstander.

 

Ingenting er blitt til ved ham, og uten ham er det stor mulighet for at vi hadde hatt fred, forståelse og kunnskap i verden. RWS.1:3

Jesus eksisterte på lik linje med Platon og Gnaeus Pompeius Magnus. Om han er den personen det er skrevet om i bibelen derimot.

 

Sarah, meget vanskelig å definere absolutte sannheter (finnes det noen?) i det hele tatt, og minst av alt en absolutt sannhet om den negative eksistensen av et allmektig vesen.

Alt absolutt er patologisk!

Lenke til kommentar

Følelser er heller ikke lette å definere.Da du umulig kan vite om det er den nøyaktig samme følelsen den du skal definere dette for har.Men det betyr ikke at noen følelser som jeg har hatt ikke har eksistert ,muligens bare hos meg,men jeg er lkevel helt overbevist.

En viktig forskjell på dette er at følelser kan påvises ved å måle hjerneaktivitet, hormoner, pust, stemme, øyebevegelser, kroppsspråk osv.

 

Altså kan man sannsynliggjøre at dine følelser er høyst reelle, og at de kan defineres som summen av hva man kan (enten i dag eller i fremtiden) måle.

 

Derimot så er konseptet om en "gud" noe som aldeles ikke er sannsynliggjort, selv om sikkert mange (meg selv inkludert) kan ha en religiøs følelse av diverse inntrykk.

 

For min del så får jeg av og til denne følelsen når jeg legger døtrene mine til å sove, når jeg undrer meg over størrelsen av universet og det faktum at vi vet så mye om det og når jeg guffer opp anlegget med Led Zeppelin på full spiker. Dette betyr allikevel ikke at det eksisterer en gud som gir meg denne følelsen.

Lenke til kommentar

Følelser er heller ikke lette å definere.Da du umulig kan vite om det er den nøyaktig samme følelsen den du skal definere dette for har.Men det betyr ikke at noen følelser som jeg har hatt ikke har eksistert ,muligens bare hos meg,men jeg er lkevel helt overbevist.

En viktig forskjell på dette er at følelser kan påvises ved å måle hjerneaktivitet, hormoner, pust, stemme, øyebevegelser, kroppsspråk osv.

 

Altså kan man sannsynliggjøre at dine følelser er høyst reelle, og at de kan defineres som summen av hva man kan (enten i dag eller i fremtiden) måle.

 

Derimot så er konseptet om en "gud" noe som aldeles ikke er sannsynliggjort, selv om sikkert mange (meg selv inkludert) kan ha en religiøs følelse av diverse inntrykk.

 

For min del så får jeg av og til denne følelsen når jeg legger døtrene mine til å sove, når jeg undrer meg over størrelsen av universet og det faktum at vi vet så mye om det og når jeg guffer opp anlegget med Led Zeppelin på full spiker. Dette betyr allikevel ikke at det eksisterer en gud som gir meg denne følelsen.

 

Jeg tror du missforsto meg-følelser var noe jeg brukte som eksempel på hva en kan definere.Og i tilegg finner jeg det lite sannsynlig at et måleapparat skal kunne måle nøyaktig hva jeg føler-på samme måte som jeg ikke regner det for logisk å klare å finne opp en tankeleser.(sikter ikke til en løgndetektor)

Men man kan jo aldri si aldri-men håper for all del jeg er død å begravet før dette eventuelt skjer.

Da dette er oppfunnet kan man muligens også måle guds nærvær.

edit:bedre formulering

Endret av Sarah78
Lenke til kommentar

Mulig jeg misforsto litt ja..

 

Jeg mener ikke at vi kan måle alle aspekter med følelser, men at vi kan med dagens teknologi i alle fall kan få en bra pekepinn er nok ganske nært sannheten :)

 

Og når det gjelder guds eksistens så har vi ikke funnet noen gode argumenter eller målinger som skulle tilsi guds eksistens enda, men om det noensinne påvises rent vitenskapelig at gud eksisterer, ja da er jeg ikke lenger en ateist. Men at dette noensinne skulle skjer anser jeg som tilnærmet lik sannsynligheten for at alle atomene i kroppen min svinger i akkurat samme retning slik at jeg plutselig skulle falle opp i taket :)

Lenke til kommentar

Om det så finnes en gud så må det være en ekstremt sadistisk person som ELSKER å se at folk lider.

Spørs hvordan en ser på det

eks.:Opptimisten om folk som dør: en måte å passe på at jorda ikke blir overbefolket

pessimisten om folk som dør:noen er ute etter å ta rotta på meg.(eller menneskeheten)

Lenke til kommentar

Om det så finnes en gud så må det være en ekstremt sadistisk person som ELSKER å se at folk lider.

Spørs hvordan en ser på det

eks.:Opptimisten om folk som dør: en måte å passe på at jorda ikke blir overbefolket

pessimisten om folk som dør:noen er ute etter å ta rotta på meg.(eller menneskeheten)

Realisten: Ingen passer på jorden!

Lenke til kommentar

Om det så finnes en gud så må det være en ekstremt sadistisk person som ELSKER å se at folk lider.

Spørs hvordan en ser på det

eks.:Opptimisten om folk som dør: en måte å passe på at jorda ikke blir overbefolket

pessimisten om folk som dør:noen er ute etter å ta rotta på meg.(eller menneskeheten)

Realisten: Ingen passer på jorden!

Tuller du? du regner ikke en gang med dette er naturens måte å skape balanse?

Lenke til kommentar

Om det så finnes en gud så må det være en ekstremt sadistisk person som ELSKER å se at folk lider.

Spørs hvordan en ser på det

eks.:Opptimisten om folk som dør: en måte å passe på at jorda ikke blir overbefolket

pessimisten om folk som dør:noen er ute etter å ta rotta på meg.(eller menneskeheten)

Mener du det er fornuftige forklaringer? Hva med det faktum at jorda allerede er overbefolket. Det spørs vel hvordan man ser det vil vel du igjen svare? :)

Lenke til kommentar

Om det så finnes en gud så må det være en ekstremt sadistisk person som ELSKER å se at folk lider.

Spørs hvordan en ser på det

eks.:Opptimisten om folk som dør: en måte å passe på at jorda ikke blir overbefolket

pessimisten om folk som dør:noen er ute etter å ta rotta på meg.(eller menneskeheten)

Realisten: Ingen passer på jorden!

Tuller du? du regner ikke en gang med dette er naturens måte å skape balanse?

Men naturen passer ikke på jorden. Det er ikke styrt!

Naturen og evolusjonen har ingen agenda :-)

Lenke til kommentar

Om det så finnes en gud så må det være en ekstremt sadistisk person som ELSKER å se at folk lider.

Spørs hvordan en ser på det

eks.:Opptimisten om folk som dør: en måte å passe på at jorda ikke blir overbefolket

pessimisten om folk som dør:noen er ute etter å ta rotta på meg.(eller menneskeheten)

Realisten: Ingen passer på jorden!

Tuller du? du regner ikke en gang med dette er naturens måte å skape balanse?

Men naturen passer ikke på jorden. Det er ikke styrt!

Naturen og evolusjonen har ingen agenda :-)

Er det noe som tilsier at gud har en agenda?

 

Om det så finnes en gud så må det være en ekstremt sadistisk person som ELSKER å se at folk lider.

Spørs hvordan en ser på det

eks.:Opptimisten om folk som dør: en måte å passe på at jorda ikke blir overbefolket

pessimisten om folk som dør:noen er ute etter å ta rotta på meg.(eller menneskeheten)

Mener du det er fornuftige forklaringer? Hva med det faktum at jorda allerede er overbefolket. Det spørs vel hvordan man ser det vil vel du igjen svare? :)

hehe-det har du rett i :D

Lenke til kommentar

 

Men naturen passer ikke på jorden. Det er ikke styrt!

Naturen og evolusjonen har ingen agenda :-)

Helt korrekt! :)

Det er vel ikke for ingenting at mesteparten av livet på jorden har vært utryddet flere ganger i løpet av jordens fruktbare liv.

 

I 2036 (om jeg ikke husker feil) trues jorda seriøst av en kjempediger asteroide btw. Er vi heldige suser den bare forbi, men det kan gå riktig galt også. Lurer på om den og alle de andre nestenulykkene er en del av den kristne guds underholdningsprogram?

 

Uansett må jeg beundre de som på tross av slik kunnskap klarer å tro. Imponerende er det :)

Lenke til kommentar

 

Men naturen passer ikke på jorden. Det er ikke styrt!

Naturen og evolusjonen har ingen agenda :-)

Helt korrekt! :)

Det er vel ikke for ingenting at mesteparten av livet på jorden har vært utryddet flere ganger i løpet av jordens fruktbare liv.

 

I 2036 (om jeg ikke husker feil) trues jorda seriøst av en kjempediger asteroide btw. Er vi heldige suser den bare forbi, men det kan gå riktig galt også. Lurer på om den og alle de andre nestenulykkene er en del av den kristne guds underholdningsprogram?

 

Uansett må jeg beundre de som på tross av slik kunnskap klarer å tro. Imponerende er det :)

Det ligger i genene mine og er en del av meg.Det hjelper ikke hva du kommer med.

Og gud finnes ikke kun for kristne!

Jeg tror at denne astroiden bare suser forbi-og viss den ikke gjør det -hadde jeg virkelig noe å tape?

Lenke til kommentar

 

Men naturen passer ikke på jorden. Det er ikke styrt!

Naturen og evolusjonen har ingen agenda :-)

Helt korrekt! :)

Det er vel ikke for ingenting at mesteparten av livet på jorden har vært utryddet flere ganger i løpet av jordens fruktbare liv.

 

I 2036 (om jeg ikke husker feil) trues jorda seriøst av en kjempediger asteroide btw. Er vi heldige suser den bare forbi, men det kan gå riktig galt også. Lurer på om den og alle de andre nestenulykkene er en del av den kristne guds underholdningsprogram?

 

Uansett må jeg beundre de som på tross av slik kunnskap klarer å tro. Imponerende er det :)

 

Det er jo ikke imponerende? Møter man Gud, så er det vel ikke så vanskelig å tro på han?.....

Lenke til kommentar

Det er jo ikke imponerende? Møter man Gud, så er det vel ikke så vanskelig å tro på han?.....

Du har altså møtt gud?

 

Jeg vil da si det slik.. Jeg gikk fram til forbønn på et frikirkelig møte. 2 personer la henda på meg og begynte å be. Etter 2 sekunder kjente jeg en herlig strøm som gikk gjennom kroppen. Som orgasme for første gang, bare at man kan gange det med 1000. Etter litt kunne jeg ikke stå lenger og falt rett i bakken. Aldri opplevd noe bedre.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...