Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

se vekk i fra det jeg har sagt tidligere. Selvfølgelig finnes en gud. En gud vil hele tiden vise veien for det rette.

Og jeg går da ut i fra at du kan vise oss denne guden? Du har altså det vi andre kaller for et bevis for denne guden?

 

Husk at alt som kan påstås uten bevis kan avvises uten bevis også og det er jo akkurat det vi gjør når vi konkluderer med at det ikke finnes noen gud. Annet enn i fantasien til de som tror de har sett gud da, men siden det heller ikke kan bevises så kan vi også avfeie det uten bevis også.

 

Så ja, jeg er til dels enig med Wiciwato, det finnes ingen gud fordi ingen noensinne har kunne føre et eneste bitte lite bevis for noen gud. Og nettopp fordi det sitter tusenvis av mennesker rundt om å sier AKKURAT det samme som deg verden over for andre guder burde det jo være et tankekors selv for deg at alle ikke kan ha rett om alle disse gudene, ikke sant? Men du klarer ikke engang å bevise at det er DIN gud som er den rette... Ikke engang i løpet av de to tusen årene folk har trodd på guden din har de klart å finne beivs for den guden... Utrolig at folk enda tror på den guden da spør du meg, når de har så til de grader feilet å finne noe fra den guden dere påstår har skapt alt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at alt som kan påstås uten bevis kan avvises uten bevis

"Det eksisterer ingen gud".

 

Poenget mitt var at dette er et argument som gjerne brukes av religiøse, poenget er ikke en kritikk av Blaise Pascal.

 

9. Pascals veddemål

 

Kort oppsummert: Hva har du å tape på å tro på Gud kontra hva du har å vinne på det om han eksisterer?

 

Her legger selvfølgelig Pascal til grunn at det kun kan eksistere en gud, den kristne.

 

Men hva om noen av de 500 000 andre gudene er de som er sanne? Og hva om Gud foretrekker en ærlig ateist kontra en falsk kristen som bare tror av redsel for å brenne i helvete?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Husk at alt som kan påstås uten bevis kan avvises uten bevis

"Det eksisterer ingen gud".

"Det eksisterer en gud".

 

GAME ON!

Bevis byrden faller allikevel på de som fremmer påstanden, så game on ivei du, men kom med noe konkret da og ikke bare påstander... :)

 

En trenger ikke bevise en tro. Som du selv sa, er dette en evig loop;

Husk at alt som kan påstås uten bevis kan avvises uten bevis

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at dette er et argument som gjerne brukes av religiøse, poenget er ikke en kritikk av Blaise Pascal.

 

9. Pascals veddemål

 

Kort oppsummert: Hva har du å tape på å tro på Gud kontra hva du har å vinne på det om han eksisterer?

 

Her legger selvfølgelig Pascal til grunn at det kun kan eksistere en gud, den kristne.

 

Men hva om noen av de 500 000 andre gudene er de som er sanne? Og hva om Gud foretrekker en ærlig ateist kontra en falsk kristen som bare tror av redsel for å brenne i helvete?

 

Går du virkelig inn for å misforstå?

 

Jeg presenterer en liste med 10 mest kjente argument for Gud, og du kritiserer det at jeg nevner Pascal.

 

Du kritiserer dog ikke selve argumentet, du kritiserer at jeg ikke er kjent med Pascals livshistorie(!) og hvorvidt han mente det han skrev.

 

Hvordan i huleste er livshistorien til Pascal relevant i forhold til det at religiøse bruker hans veddemål som argument for det å tro?

Lenke til kommentar

Nei. Det virker for meg som om du hånlig avfeier "argumentet" og det er det jeg reagerer på. Jeg synes en burde kunne litt om personen og hans filosofi (merk, ikke livshistorie), og følgelig settingen for hvordan tankeeksperimentet(les "argumentet") ble gitt, før en tillegger personen riv ruskende gale meninger.

 

Vi er hvertfall enige om at det ikke er gyldig argument å bruke for tro.

Lenke til kommentar

Bra vi er enige om det, for det var jo det som var kjernen i mitt første innlegg.

 

Jeg lurer derfor på hva poenget er med å be meg lese mer om Pascal når det egentlig er irrelevant i forhold til hvor holdbart hans veddemål er?

 

Og når det er sagt, så kjenner jeg jo selvsagt til Pascal (første programmeringsspråk jeg lærte tross alt), men ser ikke poenget med å lage en lang digresjon rundt mannen når poenget er at argumentet helt klart baserer seg på feil premisser.

Lenke til kommentar

Igjen:

* Det finnes argumenter for Guds eksistens.

* Det finnes argumenter for aliens.

 

1. Jeg har ennå ikke diskutert hva argumentene er, alt jeg har sagt er at det finnes argumenter.

2. Jeg har ikke nevnt et ord om de to er likverdige. Styrken på argumentene, eller hvor sannsynlig det ene eller det andre er, har jeg ennå ikke diskutert. Alt jeg har sagt er at det finnes argumenter.

 

Før jeg er interessert i å gå videre til punkt 2 med å snakke om hva argumentene er, ønsker jeg forståelse og enighet for at det finnes argumenter for begge deler. Om vi noensinne kommer dit, kan vi deretter diskutere styrken på argumentene. For ordens skyld, et argument er en "tankegang som fremføres for å styrke el. svekke en påstand". Det er derfor direkte løgn å si at det ikke finnes argumenter for Guds eksistens. Men om vi fortsatt er på det punktet der vi diskuterer om det finnes argumenter for Guds eksistens, melder jeg meg ut.

 

Det eneste jeg har sagt på de to siste sidene er at det finnes argumenter.

Jeg lurer på. Hva er et argument for en guds eksistens? Jeg så Bigfoot i skogen igår, er det et argument om BF's eksistens? Jeg så Jesus i pannekaka, er det et argument for?

Lenke til kommentar

Jeg har desverre ingen formening om hva som skulle være "før" Big Bang. Slik jeg ser det, er dette en selvmotsigelse i seg selv.

 

Har noe alltid vært der? Kanskje. Jeg liker derimot å forfekte at universet har oppstått spontant - og er en nødvendig konsekvens av, absolutt ingenting. Kun fordi jeg vet at det irriterer de fleste. :)

Lenke til kommentar

La meg spørre dere "ikke-kristne": Hva mener/tror du skapte big bang? Eller, enkelt sagt, noe må jo alltid ha vært, for at det kunne skje.. Selv tror jeg energien. Men håper på mange seriøse svar. De religiøse spør jeg ikke, for der vet vi svaret :)

Tror ikke at noen skapte Big Bang.

 

Hvordan det oppsto vet vi ikke ennå.

Kanskje vi aldri får vite det.

Lenke til kommentar

Syns egentlig det er litt meningsløst jeg.. er ikke kristen selv.. Men sitte å rakke ned på at folk tror, latterlig..så lenge ingen har noe klart svar på hvordan det hele startet?

Big bang sier mange.. javell, men fortell prossesen? Ingen som kan det.. Da blir jo det hele en tro for dem også.. Så kanskje alle folk tror.. For ingen vet.. Ingen vet hva som var først..

 

Nei, jeg har drevet å tenkt mye på dette.. Energien, kan det være den som alltid har eksistert? Men hva fikk big bang til å skje? Ingen kan gi meg svaret..

Lenke til kommentar

Men du har ikke lyttet til de svarene du har fått, gerrardo! :thumbdown:

 

Du har spurt om dette utrolig mange ganger, i utrolig mange debatter, og regelrett blir det påpekt at Big Bang ikke forteller om det du vil kalle "skapelsen". Det er bortimot ingen av oss aktive debattantene på dette området som påstår eller tror noe som helst overhodet angående "skapelsen".

 

Det blir altså litt galt å si at alle tror, og det blir i alle fall galt å sammenligne det med de som tror på en skaper.

Lenke til kommentar

Syns egentlig det er litt meningsløst jeg.. er ikke kristen selv.. Men sitte å rakke ned på at folk tror, latterlig..så lenge ingen har noe klart svar på hvordan det hele startet?

Big bang sier mange.. javell, men fortell prossesen? Ingen som kan det.. Da blir jo det hele en tro for dem også.. Så kanskje alle folk tror.. For ingen vet.. Ingen vet hva som var først..

 

Nei, jeg har drevet å tenkt mye på dette.. Energien, kan det være den som alltid har eksistert? Men hva fikk big bang til å skje? Ingen kan gi meg svaret..

Saken er Gerrardo at det å miste gudstroen ofte ikke innebærer det samme som å slå over en bryter. Du kan kanskje etter hvert komme til en erkjennelse av at det er helt meningsløst at det finnes en skapende gud. Jeg var der du er nå for ca 25år siden (jeg fornektet egentlig gud da jeg gikk til konfirmasjon). Først nå ganske nylig har jeg virkelig tatt et skikkelig kritisk blikk på gudstroen og religionen man ble flasket opp på. "Homo" var et skjellsord i min ungdom og jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke var en eneste i mitt nærmiljø som jeg viste var homofil. Jeg var overbevist om at dette var mennesker som det var noe alvorlig feil med og at de var fryktelig umoralske. Jeg innrømmer også å ha oppført meg meget uvennlig ovenfor en transvestitt jeg møtte på i en alder av ca 20.

Min homofobi var hovedsakelig kulturelt påvirket, men hva var det som influerte kulturen til å ha gitt meg et slikt skjevt bilde av virkeligheten? Hvorfor fikk vi ikke sexualundervisning på skolen som fortalte oss at homofili er en naturlig del av mangfoldet i dyreriket? Jeg mener. Det var jo alment akseptert i evolusjonsvitenskapen, så hva var det som gjorde at vi ikke fikk vite om dette?

Jeg er sjeleglad at jeg ikke vokste opp med homofil legning som 1971 modell. Det må ha vært et ubeskrivelig helvete...

Poenget mitt er at det tar tid å endre sin måte å se på verden. Om du flaskes opp på streng kristendom, vil denne lærdommen blokkere for et friere og mer reelt syn på virkeligheten. Du vil ikke oppfatte det som naturlig å ha en avslappet holdning til at vi ikke vet 100% alt her i verden. Forvent ikke av deg selv at dette skal føles riktig over natten. Du bør erkjenne at vi er mange frittenkende individer rundt om i verden som ikke bekymrer oss nevneverdig over at vi ikke vet alt. Vi vet at vi ikke kan vite alt og det er helt greit. :)

Fryd deg over livet og søk kunnskap der det finnes kunnskap. Ikke løp til "hullet i kunnskapen" og vent at du vil finne lykken der. Tro meg: Vet du en brøkdel av det jeg kan om verden og vitenskap vil du le av din egen usikkerhet nå (ikke ment som et hån).

Gi deg selv litt tid gerrardo :)

Endret av Firebird (TMG)
Lenke til kommentar
Jeg så Bigfoot i skogen igår, er det et argument om BF's eksistens?
Ja.

 

"Homo" var et skjellsord i min ungdom og jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke var en eneste i mitt nærmiljø som jeg viste var homofil.
Kanskje ikke så rart, ettersom homofili ble av det norske helsevesenet regnet som en psykisk sykdom frem til 70-tallet og av WHO frem til 1990. Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Syns egentlig det er litt meningsløst jeg.. er ikke kristen selv.. Men sitte å rakke ned på at folk tror, latterlig..så lenge ingen har noe klart svar på hvordan det hele startet?

Big bang sier mange.. javell, men fortell prossesen? Ingen som kan det.. Da blir jo det hele en tro for dem også.. Så kanskje alle folk tror.. For ingen vet.. Ingen vet hva som var først..

 

Nei, jeg har drevet å tenkt mye på dette.. Energien, kan det være den som alltid har eksistert? Men hva fikk big bang til å skje? Ingen kan gi meg svaret..

Big Bang er en forklaring på hvordan universet har utviklet seg.

 

Hvordan det begynte har vi ikke forklaring på ennå.

Men det er likevel ingen grunn til å putte inn gud der.

Vi vet ikke alt ennå. Er det så gale da?

Vi må istedenfor jobbe for å få mest mulig kunnskap, ikke forklare det med noe ennå mer uforklarlig som vi ikke har noen indikasjoner på at finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...