Gå til innhold

Finnes det en gud?

Anbefalte innlegg

Mitt svar til første innlegg: Noen bastant gudstro har jeg ikke, men jeg synes det er for lettvint å avvise eksistensen av en gud ved å henvise til evolusjonsteorien. Evolusjonsteorien forklarer bare mekanismene, og vi ser oss blind på disse.

Se på den fundamentale forskjellen mellom død og levende materie. Skulle liv ha oppstått ved en ren tilfeldighet? Hvorfor skulle verden begrense seg til det vi kan registrere ved hjelp av sansene? Jeg er minst like skeptisk til dette som jeg er til skapelsesberetningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt svar til første innlegg: Noen bastant gudstro har jeg ikke, men jeg synes det er for lettvint å avvise eksistensen av en gud ved å henvise til evolusjonsteorien. Evolusjonsteorien forklarer bare mekanismene, og vi ser oss blind på disse.

Har du stirret deg blind på den? Har du i det hele tatt satt deg inn i hva den sier?

Og når du nevner det så er evolusjons teorien bare en liten del av det som gjør at jeg holder gudetro som utrolig usannsynlig. Jeg kan fortelle deg en ting til: Vi vet i dag at det finnes rundt omkring 500 millarder galakser i universet. I dette ufattelig store universet, med alle de ufattelig forskjellige planeter og stjerner skal altså den kristne guden ha valgt seg ut ikke bare en bitte liten og ufattelig ubetydelig planet, men han valgte seg ut et ufattelig lite og ignorant stamme på denne lille planeten også, som sitt folk.... syntes DU dette henger på greip? Det gjør ikke jeg ihvertfall...

Se på den fundamentale forskjellen mellom død og levende materie. Skulle liv ha oppstått ved en ren tilfeldighet?

Hvorfor skal du da postitulere at det er en sannsynlighet for at en gud, den kristne gud, har gjort dette? Det blir jo bare enda dummere, da vi har tusenvis av guder å ta av og alle sammen stiller minst like sterkt som "the one creator" som din gud gjør! Mulig du ikke klarer å fatte det faktum at du overhodet ikke har bevis for noen av disse gudene og derfor blir det bare enda mer latterlig å si at gud inc står bak alt enn å faktisk innrømme at heller ikke du vet det? Føler du deg smartere når du postitulerer at gud gjorde det? Du vet det liksom, men de andre dumskallene ikke vet det? Tenk deg om er du snill, så vil du fort se at den eneste sannheten her er at vi ikke vet det... enda! Det jeg er meget sikker på derimot er at det ikke er noen gud som står bak... Det er nemlig ikke nødvendig med en, ihvertfall ikke så langt...

Hvorfor skulle verden begrense seg til det vi kan registrere ved hjelp av sansene? Jeg er minst like skeptisk til dette som jeg er til skapelsesberetningen.

Igjen, vi vet ikke... Det som derimot er et faktum er at til nå er sansene de eneste mulighetene vi har til å registere ting (pluss at vi har instrumenter som kan sanse ting i spekteret vi mennesker ikke kan sanse noe i, infra rødt lys foreksempel) og da blir det bare tull å gjette seg til at det må finnes noe vi ikke kan ense med disse sansene, det kan du vel være enig i? Det blir enda mer tull å tro på "noe" som vi slettes ikke engang vet om eksisterer UTENFOR dette sanse områder, ting vi ikke har filla informasjon om, som vi ikke har så mye som en liten indikasjon på engang, kan du være enig i det og?

Så å tro at detmå være et altomsluttende vesen av et eller annet slag som heter gud som har skapt alt og som styrer alt blir akkurat like dumt som å tro at det svever en tekanne i bane rundt solen mellom jupiter og mars... vi kan ikke se den og fordi vi ikke har sansene som skal til for å bevise, eller motbevise den, så må det derfor være sant. så dumt blir gud også, spesielt når en tar i betrakting at du, eller noen andre, ikke kan svare adekvat på spørsmålet om hva for en gud vi snakker om. Vi menneser har faktisk trodd på en hel haug av dem oppover og selv om du tror at det må være den kristne gud håper jeg du forstår at det ønsket er like legitimt for en som tror på allah, tor, zevs, heriaklion eller manitou som det er for deg og din gud. Forstår du det så har du kommet langt i din gude tro...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle deg en ting til: Vi vet i dag at det finnes rundt omkring 500 millarder galakser i universet. I dette ufattelig store universet, med alle de ufattelig forskjellige planeter og stjerner skal altså den kristne guden ha valgt seg ut ikke bare en bitte liten og ufattelig ubetydelig planet, men han valgte seg ut et ufattelig lite og ignorant stamme på denne lille planeten også, som sitt folk....

Ikke noe rart det RWS, Gud er her.

Lenke til kommentar

..alt er bygd opp av atomer. Jeg lurer litt på hva du tror om disse IHS, tror du på dette? At vi er laget opp av atomer..

Ja Gud setter sammen atomer til molekyler (to eller flere atomer)

fks. DNA molekyler som igjen blir til mennesker, dyr, planter, osv.

ADN_animation.gif

Du glemte RNA, som kom før DNA.

Lenke til kommentar

Vel, det er forferdelig slitsomt å måtte svare for en overbevisning som jeg aldri har gitt uttrykk for. Hvor har du det fra at jeg "postulerer" noe om den kristne gud? Jeg kan ikke huske å ha forsvart denne guden noe sted, men dessverre danner dette hele utgangspunktet for det harmdirrende tilsvaret ditt. At jeg også hevdet å være skeptisk til skapelsesberetningen, ser du ut til å ha oversett i all din forargelse.

Lenke til kommentar

Vel, det er forferdelig slitsomt å måtte svare for en overbevisning som jeg aldri har gitt uttrykk for. Hvor har du det fra at jeg "postulerer" noe om den kristne gud?

Nå hoppet jeg muligens fort til en konklusjon, jeg innrømmer det, men når du sier noe slikt som: "men jeg synes det er for lettvint å avvise eksistensen av en gud ved å henvise til evolusjonsteorien. Evolusjonsteorien forklarer bare mekanismene, og vi ser oss blind på disse." syntes jeg at jeg kunne gi deg svar på det. Det var for å vise deg at det faktisk er hundre andre ting som faktisk usannsynlig gjør eksistensen av noen gud.

Jeg kan ikke huske å ha forsvart denne guden noe sted, men dessverre danner dette hele utgangspunktet for det harmdirrende tilsvaret ditt.
Beklager det, jeg var litt rask med å hoppe på deg der, er vant til de kristne ikke er serlig flinke til å spesifisere hvem gud de mener, da vi faktisk har flere enn den kristne, men det ser de ut til å ha glemt....

At jeg også hevdet å være skeptisk til skapelsesberetningen, ser du ut til å ha oversett i all din forargelse.

Neida, for det er faktisk ganske vanlig at kristne gjør det (de ferreste liker å fremstille seg som ignoranter som villig vekk kaster godt bevist viten ut av vinduet for å stole på en historie som er en ren gjettning).

Men beklager hvis jeg missoppfattet deg og tok deg for en kristen, det kom nemlig ikke klart frem i innlegget ditt at du ikke var det, det virket som du svevde i den missoppfattelsen at du trodde alle stirrer seg blind på evolusjon og derfor ikke lenger tror på gud, men så enkelt er det altså ikke. Det er hundrevis av andre "feil" i gude historier som fakta og viten har vist oss...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

..alt er bygd opp av atomer. Jeg lurer litt på hva du tror om disse IHS, tror du på dette? At vi er laget opp av atomer..

Ja Gud setter sammen atomer til molekyler (to eller flere atomer)

fks. DNA molekyler som igjen blir til mennesker, dyr, planter, osv.

ADN_animation.gif

Du glemte RNA, som kom før DNA.

Eller PNA, TNA og GNA ;)

Det er en høyere bevisthet enn menneskets bevisthet som endrer disse molekylene, NikkaYoichi Det er derfor alle de skapningene som oppstår er så fantastiske. Det er bare et spørsmål om tid før "vitenskapen" skjønner dette.

Lenke til kommentar

Spørsmål: finnes det en Gud? (fasit svar i spoiler)

ja

Nesten litt flaut å spørre, da du burde kommet med dem selv, men hvor har du bevisene som backer opp påstanden din? :) Det blir aldri noe mer enn en påstand uten bevis vet du og hva kan vi gjøre med påstander som ikke kan vise til noe som helst? Jo, vi kan avfeie dem uten noen som heslt grunn også... :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eller PNA, TNA og GNA ;)

Det er en høyere bevisthet enn menneskets bevisthet som endrer disse molekylene, NikkaYoichi Det er derfor alle de skapningene som oppstår er så fantastiske. Det er bare et spørsmål om tid før "vitenskapen" skjønner dette.

Vi litt mer beleste kaller dette for kosmisk stråling. Partikler fra solen og andre kilder som farer inn mot jorden og som en sjelden gang treffer DNA-molekylene og derfor kan endre gener.

At dette skjer sjeldent er fordi partiklene er knøtte små og derfor lett passerer gjennom en person (eller et annet levende struktur) uten og berøre noen av dets DNA-molekyl.

Edit: Glemte andre former for liv... Gjelder for de også selvfølgelig. :whistle:

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Siden skapingen av religion har åpenbaring av "høyere makter" vært et spørsmål om tid, bortkastet tid.

Lenke til kommentar

Nesten litt flaut å spørre, da du burde kommet med dem selv, men hvor har du bevisene som backer opp påstanden din? smile.gif

Det blir aldri noe mer enn en påstand uten bevis vet du og hva kan vi gjøre med påstander som ikke kan vise til noe som helst? Jo, vi kan avfeie dem uten noen som heslt grunn også... smile.gif

Her er beviset: BEVIS

Nå hr.godeste RWS, har du bevis på at dette ikke stemmer? - påstander uten bevist vet du - det avfeier vi til peppers!

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar

Eller PNA, TNA og GNA ;)

Vi litt mer beleste kaller dette for kosmisk stråling. Partikler fra solen og andre kilder som farer inn mot jorden og som en sjelden gang treffer DNA-molekylene og derfor kan endre gener.

Det er riktig at det er elektromagnetiske signaler som endrer på DNA-molekylene, men de kommer ikke fra kosmos.

Lenke til kommentar

IHS din trekuk. Det er kun et populært navn på "fenomenet". Det er heller ikke snakk om EM-bølger. Her snakker vi om partikler.

Stråling blir derfor helt feil ord og bruke og dette vet alle som driver med vitenskap, men så lenge man vet hva begrepet betyr er det ikke en big deal.

Kosmisk stråling er med andre ord et begrep som beskriver fysiske partikler som farer gjennom rommet og også inn mot jorden. Det meste blir stoppet før det treffer jordkloden heldigvis.

Lenke til kommentar

Her er beviset: BEVIS

Nå hr.godeste RWS, har du bevis på at dette ikke stemmer? - påstander uten bevist vet du - det avfeier vi til peppers!

Bevisbyrden ligger på den som hevder at noe eksisterer.

A-ha, så visst du hevder at solen ikke eksisterer, så trenger du ikke bevise det for å få rett? Du slipper unna bevisbyrden du altså? Din luring! Hahaha! Den blir jo litt for enkel, blir den vel ikke?

Altså bevisbyrden ligger jo ærlig talt på den som har en påstand om noe, om han hevder noe eksisterer eller ei!

Og RWS sin påstand er at Bibelen ikke er korrekt, utifra sin egen tankegang regel må han dermed bevise det, visst ikke? Ja hehe, visst ikke...

...så blir det avfeid, rett og slett, uten noen grunn! Ja det var hans regel, så regner da selvsagt med den regelen ikke bare gjelder for andre men også han selv.

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...