Gå til innhold

Finnes det en gud?

Anbefalte innlegg

Her kan du høre William Craig prøve å forsvare problemet med ondskap:

http://www.youtube.com/watch?v=EPqSrnR6VtI

Har ikke sett det, men sett en debatt mellom han og Hitchens hvor jeg husker et poeng fra dette emnet. At kanskje verden må ha slik ondskap for at flest mulig mennesker med fri vilje skal velge guden og bli frelst og leve i all evighet i himmelen. Ellers vil ikke nok folk tro på han. Og dermed er guden egentlig snill og god. Fordi han prøver å hjelpe gjennom ondskap.

:hmm:

Dette altså i en verden som guden selv har skapt. Man skulle kanskje tro han hadde forutsett dette.

Men kanskje han har bedre argumenter i den linken jeg gav.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du det finnes en gud?

jeg skjønner ikke at det spørsmålet fortsatt kan bli stilt, ta en titt på verden - hvis han virkelig finnes, hadde ikke verden vært slik.

.. jeg har hørt det "han vil at mennesker skal greie seg selv" tullet flere kristne kommer med. Det gir jo ingen mening, hvis han virkelig er gud, kan han gjøre hva han vil. Og når han snur seg unna all den ondskapen som finnes i dag, så viser det at han faen ikke er så god allikavel.

poenget? Hadde jeg hatt kreftene til "gud" så hadde jeg ikke vært på sidelinjen og se på faenskapet som skjer i verden, og heller gjort noe.

kristne - forklar meg poenget i det at noen onde folk, som dreper - kommer seg lett unna. Mens noen som er godhjertet rett igjennom, dør av kreft?

unnskyld hvis jeg høres ordentlig pissed ut. Jeg synes bare at det er så latterlig å tenke på at noen i det hele tatt kan prøve å forsvare gud etter hva som skjer i verden.

Ondskapen er de onde i verden som står for. Gud hverken kan eller vil overkjøre deres vilje, og lar deres ondes verden bestå, som et eksempel på hva som skjer når man vender Gud ryggen.

Lenke til kommentar

Hvorfor klandre de "onde menneskene" for det onde som skjedde i verden? Sist jeg sjekket tror jo dere kristne at gud skaper alle menneskene. Skapte ham de da onde?

Da svarer vell du "Det er djevelen som påvirker dem" men mener ikke dere at gud skapte djevelen og? Hvorfor skapte da gud en ond skapning som gjør mennesker om til mordere og kriminelle? Hvis gud står på sidelinjen og lar djevelen gjøre verden til et værre sted, er han også en ond figur.

Alt dette kommer tilbake til Gud, og det er ingen gode argumenter for at "gud er god". Med dette på tankene synes jeg du kan svare på mantex sitt spørsmål på nytt.

Lenke til kommentar

Vi har sett tidligere at Gud ikke bare er god,

bare se på fortellingen om Moses,

og hvordan han frigjorde folket fra Egypt,

med pest og drap av førstefødte sønner eller hva det var,

er dette virkelig væremåten til en "god" gud?

Hadde jeg hatt kreftene til gud,

ville jeg bare teleportert dem ut av Egypt

(Han er jo istand til alt,

han er jo tross alt "Gud") :p :p :p

Og se på Noahs Ark,

oversvømme hele verden,

wtf was that all about,

ingen snill gud ville gjort det :p

Nei, vet du hva,

viss det finnes en gud,

så er det ingen vi vet om enda,

eller har engang spekulert om

Endret av malmern
Lenke til kommentar
Tror du det finnes en gud?

jeg skjønner ikke at det spørsmålet fortsatt kan bli stilt, ta en titt på verden - hvis han virkelig finnes, hadde ikke verden vært slik.

.. jeg har hørt det "han vil at mennesker skal greie seg selv" tullet flere kristne kommer med. Det gir jo ingen mening, hvis han virkelig er gud, kan han gjøre hva han vil. Og når han snur seg unna all den ondskapen som finnes i dag, så viser det at han faen ikke er så god allikavel.

poenget? Hadde jeg hatt kreftene til "gud" så hadde jeg ikke vært på sidelinjen og se på faenskapet som skjer i verden, og heller gjort noe.

kristne - forklar meg poenget i det at noen onde folk, som dreper - kommer seg lett unna. Mens noen som er godhjertet rett igjennom, dør av kreft?

unnskyld hvis jeg høres ordentlig pissed ut. Jeg synes bare at det er så latterlig å tenke på at noen i det hele tatt kan prøve å forsvare gud etter hva som skjer i verden.

Ondskapen er de onde i verden som står for. Gud hverken kan eller vil overkjøre deres vilje, og lar deres ondes verden bestå, som et eksempel på hva som skjer når man vender Gud ryggen.

Du innrømmet foresten selv at "GUD IKKE KAN", altså er han ikke allmektig.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ALLE å se følgende forelesning av Lawrence Krauss - spesielt de som prater om at universet må ha en skaper fordi det ikke kunne skapt seg selv.

Fordi universet utvider seg trenger man ikke å tro på Jesus ?

Dette blir for dumt, NikkaYoichi

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du forsto hva som ble sagt IHS. :)

Hele videoen handler om "the expanding universe", NikkaYoichi

At denne 100 år gamle "nyheten" beviser at universet har skapt seg selv, er tull.

På lik linje med at det er tull at Jorden går i bane rundt Solen? Jeg ser helst at du beviser din påstand, når du skal avkrefte vitenskapelige teorier IHS, hvis ikke så kan du like gjerne ti stille, for slik oppførsel er bare med på å ødelegge en ellers konstruktiv debatt. :)

Lenke til kommentar

At denne 100 år gamle "nyheten" beviser at universet har skapt seg selv, er tull.

På lik linje med at det er tull at Jorden går i bane rundt Solen? Jeg ser helst at du beviser din påstand, når du skal avkrefte vitenskapelige teorier IHS, hvis ikke så kan du like gjerne ti stille, for slik oppførsel er bare med på å ødelegge en ellers konstruktiv debatt. :)

Det at Galileo Galilei for 400 år siden sa at solen er universets sentrum (ikke jorden) er heller ikke et bevis på at universet har skapt seg selv, NikkaYoichi

I det hele tatt å trekke den slutning, på grunnlag av en vitenskapelig teori (ny eller gamel), er absurd.

Det er en høyere bevisthet bak alle de svært kompliserte ting som omgir oss i naturen og universet forøvrig.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det at Galileo Galilei for 400 år siden sa at solen er universets sentrum (ikke jorden) er heller ikke et bevis på at universet har skapt seg selv, NikkaYoichi

Hvorfor kan ikke du svare på det jeg spør om?

Er det tull at Jorden går i bane rundt Solen, eller tror du forsatt at Solen går i bane rundt Jorden, slik Bibelen forteller oss?

Som et lite apropos i forhold til det du skrev:

In February 1616, although he had been cleared of any offence, the Catholic Church nevertheless condemned heliocentrism as "false and contrary to Scripture",[10] and Galileo was warned to abandon his support for it—which he promised to do. When he later defended his views in his most famous work, Dialogue Concerning the Two Chief World Systems, published in 1632, he was tried by the Inquisition, found "vehemently suspect of heresy," forced to recant, and spent the rest of his life under house arrest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"heliocentrism" dvs. at solen er universets sentrum er like feil som at jorden er universets sentrum, NikkaYoichi

Bibelen sier forøvrig ingen ting om universets sentrum. En logisk slutning er alikevel det, at det er Gud som er universets sentrum.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

"heliocentrism" dvs. at solen er universets sentrum er like feil som at jorden er universets sentrum, NikkaYoichi

Bibelen sier forøvrig ingen ting om universets sentrum. En logisk slutning er alikevel det, at det er Gud som er universets sentrum.

Ja, og hadde du sett videoen jeg linket til, så hadde du forstått at dette ikke lenger er konsensus og ikke minst hvorfor Galilei trodde dette.

Videoen sier ingen ting om hvorfor Galileo Galilei for 400 år siden trodde at solen er universets sentrum. Hele videoen handler om den 100 år gamle "nyheten" om at universet utvider seg.

Du kommer forøvrig med så mange feil utaleser om bibelen her på forumet, at det er tydelig du ikke har lest den boken.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er en høyere bevisthet bak alle de svært kompliserte ting som omgir oss i naturen og universet forøvrig.

Jasså ja, hva da foreksempel? :)

Lenke til kommentar

O.k., la oss få dette på det rene:

Solen går ikke rundt jorden, jorden går rundt solen. Det geosentriske verdensbilde holdt av de fleste tidlig på tusentallet var galt. Galileo kom imidlertidlig med en forbedring; jorden gikk rundt solen. Han tok likevel feil der han antok at solen var universets sentrum. Det heliosentriske verdensbildet passer altså heller ikke med virkeligheten.

Om disse to gale forestillingene er bedre eller like til hverandre, får være opptil hver og en. Det er likevel helt irrelevant til videoen NikkaYoichi presenterte. Denne videoen handler om opprinnelsen (og ikke den stadige ekspansjonen i senere sammenheng), og er helt og holdent spekulativt.

Dette er ingen teori, men den er preferabel, spør du meg, til en teistisk idé da denne i det minste ikke bærer noen logiske feil som vi vet om per dags dato.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

O.k., la oss få dette på det rene:

Solen går ikke rundt jorden, jorden går rundt solen. Det geosentriske verdensbilde holdt av de fleste tidlig på tusentallet var galt. Galileo kom imidlertidlig med en forbedring; jorden gikk rundt solen. Han tok likevel feil der han antok at solen var universets sentrum. Det heliosentriske verdensbildet passer altså heller ikke med virkeligheten.

Om disse to gale forestillingene er bedre eller like til hverandre, får være opptil hver og en.

Bra, cuadro !

Men helt ærlig, viste du det før du leste det her på forumet ? Eller trodde du som resten av verden at Galileo Galilei hadde en riktig oppfatning av det hele ? Det er nemelig det resten av verden tror :)

Ikke at det er viktig, men slik er det med en rekke ting, verden tror.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

OK IHS, det er ingen vits i å diskutere når du bare sier ting rett fra hodet.

Kom med noe annet enn bibelsitater som støtter din mening.

Og du skjønte helt klart ikke videoen, innholdet i den er ikke 100 år gammelt som du påstår. Du har ikke grunnlag til å si noe om det du diskuterer, derfor leser du bare det du vil lese fra nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...