Gå til innhold

Finnes det en gud?

Anbefalte innlegg

Men det blir ikke mer realistisk for det..... Selv om de som tror tror akkurat det... Det er bare påstander så lang øyet kan se fordet og lite realistisk. Men for all del, de som trenger en slik krykke må da gjerne ha den for min del.... så lenge de klarer å holde den for seg selv og ikke prakke det på meg og mine. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"HUME"

"Er Gud villig til å gripe inn mot det onde, men ikke i stand til det?

Da er han ikke allmektig.

Er han i stand til det, men ikke villig?

Da er han ikke god.

Er han både i stand til det og villig?

Hvor kommer så det onde fra?

Er han verken i stand til det eller villig til det?

Hvorfor da kalle ham Gud?"

Lenke til kommentar
Jeg vil faktisk stille meg uenig her. For noen som tror på et liv etter døden er dette like virkelig som om det faktisk var tilfellet

Om jeg håper og tror at jeg vinner i lotto i morgen, så er det ikke noe mer sannsynlig at jeg vinner enn om jeg bare er pessimist og tar det for gitt at jeg ikke vinner. Forskjellen er, som Mokko påpeker, at jeg i morgen får svar på spørsmålet mitt. Jeg kan jo for så vidt legge til at den andre forskjellen er at det faktisk er en teoretisk mulighet for at jeg vinner i morgen...

Lenke til kommentar

Må man velge mellom det ene eller det andre?

Nja, etterstreber man etterlivet i de forskjellige religioner så må man jo sette på seg flere "tvangstrøyer" enn de som vi allerede lever etter i samfunnet. Ikke at det er noe galt med det, men jeg syns det bare er unødvendig :).

Ett bittelite eksempel, en som er en skikkelig oppdratt religiøs, vil kanskje aldri ta seg en skikkelig fyllekula fordi de føler at de ikke får lov iht religionen. Imens en som ikke er religiøs prøver en skikkelig fyllekule for å se hvordan det er og deretter ta en vurdering.

Nå er ikke dette ett veldig godt eksempel, men jeg tror du fatter poenget, folk som er religiøse har nok en litt mer innskrenket frihet enn feks meg. Ikke spise svin, ikke drikke, ikke ha utenomekteskapelig sex osv osv.

Kun pga sin religion og sitt forhold til guder, ikke fordi de ikke vil eller ikke liker det.

Får man det meste utav livet hvis man ikke får prøvet det meste pga dogmer fra enn svunnen tid, som blir helt feil i forhold til hvordan samfunnet fungerer nå?

Lenke til kommentar

vi kan begynne med at det du sier her er så feil som du kan få det til. OG! hvis du sier at verden f.eks ble til ved the big bang? hvordan kom isåfall the big bang? ble det til av seg selv? og hvor kom det fra?

uansett hvilken måte du forklarer at verden finnes (og det gjør den jo, "cogito ergo sum") så ble jo det til på en eller annen måte! prøv du, å lage en eksplosjon ved hjelp av følgende: , , , og .

vi er her! og vi ble ikke til av oss selv! så lenge du ikke klarer å lage denne eksplosjonen da..

Hva med å si at vi ikke vet det enda? Det er nemlig sannheten, men noen foretrekker å gjette og påstå at det må være en gud og på toppen av det hele klarer de ikke engang å stadfeste hvem gud av de titusener av guder som vi tror eller har trodd på.... Faller glatt på egen urimelighet dette jo...

Så du kan gjette og gjette til munnen blir sår og blå, sannheten er og blir at vi ikke vet.

Så hvorfor skal vi ikke forholde oss til sannheten? Hvorfor skal vi omgående slenge oss i støvet og si at det var "gud AS" som gjorde det, som startet alt og som planla alt? Er dette sant? Nei, det er det ikke, for sannheten, hvor bitter den enn er å svelge, er at vi ikke vet!! :) Så det så!!!! :)

Noen tror, noen vet. Jeg for min del VET med 100% sikkerhet at Gud finnes! Uten tvil! jeg vil at noen her skal forklare meg HVORDAN verden ble til uten en Gud! Hvordan? Ble det til av seg selv? Så det så!

Lenke til kommentar

vi kan begynne med at det du sier her er så feil som du kan få det til. OG! hvis du sier at verden f.eks ble til ved the big bang? hvordan kom isåfall the big bang? ble det til av seg selv? og hvor kom det fra?

uansett hvilken måte du forklarer at verden finnes (og det gjør den jo, "cogito ergo sum") så ble jo det til på en eller annen måte! prøv du, å lage en eksplosjon ved hjelp av følgende: , , , og .

vi er her! og vi ble ikke til av oss selv! så lenge du ikke klarer å lage denne eksplosjonen da..

Hva med å si at vi ikke vet det enda? Det er nemlig sannheten, men noen foretrekker å gjette og påstå at det må være en gud og på toppen av det hele klarer de ikke engang å stadfeste hvem gud av de titusener av guder som vi tror eller har trodd på.... Faller glatt på egen urimelighet dette jo...

Så du kan gjette og gjette til munnen blir sår og blå, sannheten er og blir at vi ikke vet.

Så hvorfor skal vi ikke forholde oss til sannheten? Hvorfor skal vi omgående slenge oss i støvet og si at det var "gud AS" som gjorde det, som startet alt og som planla alt? Er dette sant? Nei, det er det ikke, for sannheten, hvor bitter den enn er å svelge, er at vi ikke vet!! :) Så det så!!!! :)

Noen tror, noen vet. Jeg for min del VET med 100% sikkerhet at Gud finnes! Uten tvil! jeg vil at noen her skal forklare meg HVORDAN verden ble til uten en Gud! Hvordan? Ble det til av seg selv? Så det så!

Hvorfor er du så sikker på at det var gud som skapte verden? det var verden som skapte ''gud'' i utganspunktet. For å ha kontroll, styre blasfemiske linjer som holder verden som det er i dag. ''Slikt er det, aksepter det''. Isteden for å vite helt hvordan.

Når gud kom og skapte verden, hvordan var det mulig? Hvor fikk han materiale fra? Fikk han puste når han var i verdensrommet? og tok fram tryllestaven og vips, så ble en massiv stor, flytende og rund sten til. Nei.....

Lenke til kommentar

Det meste som står i bibelen er bare tull og fiksjon.

Han levde nok. Men han lever ikke i dag i såfall. Det er psykisk umulig å omgjøre vann til vin.

Spørs hvor stor fisken var.

Nei det er nok ikke mulig å gå på vannet uten hjelpemiddler, som flytende og flate gummisko eller lignende.

Hvem vet hvorfor religion ble funnet opp. Er bare skinke(religion) som dekker over smørret(fakta)

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke verden kunne bli til av seg selv?

Hva mener du med verden, forresten? Universet (alt)? Eller Jorden (det levende)?

Lenke til kommentar

Hvor kommer gud ifra da? Ble han til av ingenting?

Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg sier det, men nå måtte jeg le av deg... For det første, hvordan vet du at det var guden DIN som gjorde det? For det andre, hvor kommer guden din i fra? Fra ingenting? For det tredje.... Så gidder jeg ikke å bedrive opplæring i noe alle burde ha fått med seg....

Alt du klarer er å skyve problemet et hakk utover, for når vi ikke vet hva som satte det hele i gang så vet vi jo heller ikke hva/hvem som satte den som satte det hele igang heller, gjør vi vel? Så alt vi oppnår med den "Jeg er sikker på at gud finnes..." er å lage to spørsmål isteden for ett.... Ved å gjette at det må være den kristne gud... For du gjetter du også, da heller ikke du kan svare adekvat på det spørsmålet....

Si meg, skjønner du logikken her eller gikk den over deg? :)

Lenke til kommentar

Man må nok bare innfinne seg med at dette er spørsmål vi aldri får svar på. De som støtter seg til religioner av ymse slag får gjerne gjøre det. 

Jeg for min del, synes litt synd på de som lever sine liv på denne måten....

Vi andre lever våre liv i spenning mens vi følger vitenskapens søken etter om ikke svar, så i hvertfall mer viten og økt forståelse.  :w00t:

Lenke til kommentar

Virker som om mange her mener at universet ikke kan ha oppstått av ingenting, og her putter de en Gud inn i bildet. Så. hva oppsto Gud av da? Ingenting(!!!)? Har han alltid eksistert? Uansett om dere velger det ene eller det andre, så faller jo dette på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...