Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

Vitenskapen bekrefter Guds eksistens, Yadah

Og nøyaktig hvordan gjør den det?

Kvantefysikkerne har oppdaget at universet innerst inne kun er bølger ikke faste partikkler (kvanter). De kaller disse bølgene for sansynlighetsbølger osv. I virkelighten er det informations bølger (Guds tanker)

 

Hvordan i huleste får du dette til å bekrefte guds eksistens? Videnskapen oppdager nye ting hele tida, og med disse nye tingene kommer flere utfordringer innen forskning. Når en snubler over noe nytt som en ikke forstår skal en forske og lære, ikke stadig konkludere med at "dette er gud" og ferdig med det. Det var tankegangen før den moderne verden oppstod. Ja, du har samme tankegang som fanatiske paniske bønder som brant "hekser".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og dere griper fast i hva som helst i kvantefysikken som bevis for en guddommelig innblanding. Fint at du har funnet en ny religion :)

Bruk litt tid på denne nye religionen slik at du kan argumentere på et fornuftig nivå med andre som forstår seg på partikkelfysikk. Lykke til ;)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Vitenskapen bekrefter Guds eksistens, Yadah

Og nøyaktig hvordan gjør den det?

Kvantefysikkerne har oppdaget at universet innerst inne kun er bølger ikke faste partikkler (kvanter). De kaller disse bølgene for sansynlighetsbølger osv. I virkelighten er det informations bølger (Guds tanker)

Et eksempel på "God of the gapes" altså. En rasjonell person vil tenke om dette prosjektet noe sånt som: "Interessant, lurer på hva det kan være..." og kanskje en gang finne svar på det. En religiøs person vil tenke: "Det bare MÅ være Gud!".

 

På samme måte som at man før trodde at guder stod bak soloppgang, solnedgang, tidevann, lyn og torden etc. I dag vet man bedre. Med din holdning kommer vi aldri til å finne utav slike mysterier mere. Heldigvis tenker ikke så mange som deg...

Lenke til kommentar

Kristne følger godt med på hva som skjer i kvantefysikken.

 

 

Dere kristne klarer å bruke

There appear to be parallel realities - the Quanta world / the natural world - both operating with their own laws yet one depends entirely on the other for it's existence
som bevis for at jesus stod opp fra de døde, gjorde vann om til vin, befalte vann og vind og gikk gjennom vegger?

 

 

Da er dere faen meg patetiske

 

 

Lenke til kommentar

Disse bølgene de har oppdaget, er universets innerste natur.

 

Ikke teoretisk/matematisk konsept, The Metal God

 

Mennesket bevisthet i møte med Guds uendelige bevisthet.

 

De kristne fant Gud innvendig. Vitenskapen fant Gud utvendig.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du syns ikke at det virker litt latterlig at de kan mikse som de vil med bibelen og kun velge de bitene de liker?

 

I mitt syn er ikke Bibelen noe annet enn en samling retningslinjer, en slags moralfilosofi. At forskjellige mennesker henter forskjellige ting ut av den, er ikke annet enn naturlig.

 

 

 

Sjeldent tilfelle for andre enn ateister? Slik jeg ser det, og slik det kommer frem i denne tråden, er det hovedsaklig ateistene som rakker ned på religion på bakgrunn av rent bokstavelige tolkninger av for eksempel Bibelen. Jeg vil forøvrig også se noen kilder på at de fleste religiøse leser Bibelen rent bokstavelig.

 

Du har sikkert den oppfatningen fordi det er flertall av ateister her inne. Hvis du leser litt nøyere på IHS sin poster f.eks skriver han blant annet at kristne er bedre mennesker enn ateister. Slike påstander fører raskt til en mer opphisset debatt og enkelte av innleggene kan virke nedlatende.

 

Det som du også bør legge merke til er at de som er kritiske til gud her inne, stiller spørsmål i nesten alle sine poster. Noe som er sunt for diskusjonen. Dere kristne stiller få eller ingen spørsmål vedrørende eksistensen til gud. Motargumenter mot vitenskapen er også mangelvare her inne.

 

Når man stiller spørsmål og ikke får svar, gang på gang, så blir det nesten komisk å diskutere med dere. Når dere unnlater å svare på spørsmål kan det medføre latterliggjøring av dere kristne som debattanter og av religionen deres.

 

Først og fremst, jeg finnes ikke religiøs.

 

Å bruke én forumbruker som "bevis" på at kristendommen er bakstreversk faller på sin egen urimelighet. Det er dessverre ikke så enkelt at man kan båssette en så stor gruppe som det de religiøse er, en finner trangsynte mennesker i alle deler av samfunnet. Dersom denne debatten skal ha noe for seg må folk ta seg sammen og legge fra seg de overlegne holdningene som er å finne i dette emnet. Naturvitenskapen kan ikke motbevise Gud akkurat på samme måte som at de troende ikke kan bevise ham, og slik vil det være i all fremtid.

Lenke til kommentar

Det skal sies at bølger er veldig teoretiske og følger matematiske konsepter. Enhver bølge kan representeres med en, eller en kombinasjon, av periodiske funksjoner, typisk cosinus- og sinus-funksjonen.

 

I mitt syn er ikke Bibelen noe annet enn en samling retningslinjer, en slags moralfilosofi. At forskjellige mennesker henter forskjellige ting ut av den, er ikke annet enn naturlig.

Kudos.

Lenke til kommentar

Du syns ikke at det virker litt latterlig at de kan mikse som de vil med bibelen og kun velge de bitene de liker?

 

I mitt syn er ikke Bibelen noe annet enn en samling retningslinjer, en slags moralfilosofi. At forskjellige mennesker henter forskjellige ting ut av den, er ikke annet enn naturlig.

 

 

Jeg er på en måte enig i det synet, men siden mange av lovene og leve regelene er så konkretene og referer til noe som kommer direkte fra Gud så er vanskelig å kun velge de man selv mener er moralske.

 

Hvis det hadde vært mer "Peter tolker budskapet sånn og sånn", istedenfor "Gud sa..."

Det ville være vanskelig for meg hvis jeg var kristen og trodde på bibelen og kunne igonerer direkte sitater fra Gud.

 

 

 

Først og fremst, jeg finnes ikke religiøs.

 

Å bruke én forumbruker som "bevis" på at kristendommen er bakstreversk faller på sin egen urimelighet. Det er dessverre ikke så enkelt at man kan båssette en så stor gruppe som det de religiøse er, en finner trangsynte mennesker i alle deler av samfunnet. Dersom denne debatten skal ha noe for seg må folk ta seg sammen og legge fra seg de overlegne holdningene som er å finne i dette emnet. Naturvitenskapen kan ikke motbevise Gud akkurat på samme måte som at de troende ikke kan bevise ham, og slik vil det være i all fremtid.

 

Dette er er jeg veldig enig i!

Lenke til kommentar

Du syns ikke at det virker litt latterlig at de kan mikse som de vil med bibelen og kun velge de bitene de liker?

 

I mitt syn er ikke Bibelen noe annet enn en samling retningslinjer, en slags moralfilosofi. At forskjellige mennesker henter forskjellige ting ut av den, er ikke annet enn naturlig.

 

 

 

Sjeldent tilfelle for andre enn ateister? Slik jeg ser det, og slik det kommer frem i denne tråden, er det hovedsaklig ateistene som rakker ned på religion på bakgrunn av rent bokstavelige tolkninger av for eksempel Bibelen. Jeg vil forøvrig også se noen kilder på at de fleste religiøse leser Bibelen rent bokstavelig.

 

Du har sikkert den oppfatningen fordi det er flertall av ateister her inne. Hvis du leser litt nøyere på IHS sin poster f.eks skriver han blant annet at kristne er bedre mennesker enn ateister. Slike påstander fører raskt til en mer opphisset debatt og enkelte av innleggene kan virke nedlatende.

 

Det som du også bør legge merke til er at de som er kritiske til gud her inne, stiller spørsmål i nesten alle sine poster. Noe som er sunt for diskusjonen. Dere kristne stiller få eller ingen spørsmål vedrørende eksistensen til gud. Motargumenter mot vitenskapen er også mangelvare her inne.

 

Når man stiller spørsmål og ikke får svar, gang på gang, så blir det nesten komisk å diskutere med dere. Når dere unnlater å svare på spørsmål kan det medføre latterliggjøring av dere kristne som debattanter og av religionen deres.

 

Først og fremst, jeg finnes ikke religiøs.

 

Å bruke én forumbruker som "bevis" på at kristendommen er bakstreversk faller på sin egen urimelighet. Det er dessverre ikke så enkelt at man kan båssette en så stor gruppe som det de religiøse er, en finner trangsynte mennesker i alle deler av samfunnet. Dersom denne debatten skal ha noe for seg må folk ta seg sammen og legge fra seg de overlegne holdningene som er å finne i dette emnet. Naturvitenskapen kan ikke motbevise Gud akkurat på samme måte som at de troende ikke kan bevise ham, og slik vil det være i all fremtid.

Hvis du har fulgt litt med så har religion angrepet ateistene fra første dag. Moderne ateisme oppstod som en direkte følge av vitenskapelige oppdagelser. Folk og SÆRLIG vitenskapsmenn, innså den gang at livet på jorden hadde en mer naturlig forklaring og derfor ikke behøvdes forklares med en guddommelig innblanding (skapelse). Ateisme har i utgangspunktet hatt en forsvinnende lite innflytelse på politikk og religion. At vitenskapen har skapt et bedre/bredere fundament for ikke-troende er ikke ateismen sin gevinst, men snarere et direkte resultat av vitenskapelige resultater og nyvinninger.

Når vettskremte religiøse forsøker å undergrave vitenskapelig arbeid er det bare helt naturlig at noen stiller seg opp på motsatt side for å forsvare vitenskap og rasjonell tenking.

 

Men, du har rett i at vi ikke skal generalisere gruppen religiøst tenkende mennesker. Her finnes det mange varianter selvfølgelig....

 

EDIT: Ateisme endret til Moderne ateisme

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Jeg tror på Jesus. Har gjort det så lenge jeg kan huske i løpet av mine 18 år her på jorda. Min tro på Ham er ikke noe jeg kan si å ha prestert selv. Jeg ser på troen som en gave som alle blir tilbudt.

 

Om de som er frelst står det, "For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave". (Ef 2,8)

 

Jesus sier "Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre. Og den som tror på meg, skal aldri noen gang tørste." Joh 6,35. "Hør, alle som tørster, kom hit og få vann! Kom, dere som ikke har penger! Kjøp korn, så dere kan spise, ja, kom og kjøp uten penger, uten betaling vin og melk!" (Jes 51,3). Jesus ønsker alle velkommen, også de som føler de ikke har tro nok.

 

mvh rosin

Lenke til kommentar

Jeg tror på Jesus. Har gjort det så lenge jeg kan huske i løpet av mine 18 år her på jorda. Min tro på Ham er ikke noe jeg kan si å ha prestert selv. Jeg ser på troen som en gave som alle blir tilbudt.

 

Om de som er frelst står det, "For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave". (Ef 2,8)

 

Jesus sier "Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre. Og den som tror på meg, skal aldri noen gang tørste." Joh 6,35. "Hør, alle som tørster, kom hit og få vann! Kom, dere som ikke har penger! Kjøp korn, så dere kan spise, ja, kom og kjøp uten penger, uten betaling vin og melk!" (Jes 51,3). Jesus ønsker alle velkommen, også de som føler de ikke har tro nok.

 

mvh rosin

Ja og jeg har levd dobbelt så lenge som deg. Jeg har vært ikke-troende i store deler av livet. Før jeg fikk nok kunnskap ante jeg ikke hva jeg skulle tro... En stund trodde jeg faktisk på julenissen også (utrolig hvor naiv man har vært)...

Jeg må påpeke at jeg er døpt og konfirmert i Den norske kirken, men ble aldri dyttet i noen retning trosmessig av mine foreldre. De er nok like ugudelig som meg selv om de er flinkere å følge kristne tradisjoner.

Jeg har hele livet vært interressert i å finne faktiske svar på livet og da kan jeg hevde med hånden på hjertet at jeg har over dobbelt så lang erfaring i livet til å vurdere sannhetsgehalten i det du kommer med.

 

Fakta: Det står skrevet i en bok

Fakta: Det er basert på en berømt omflakkende eventyrer som hadde sitt virke for ca 2000 år siden.

Tøv: At denne historiske figuren hadde magiske evner. (Mirakler er til dags dato helt og holdent tilbakebevist)

Abrahamisk religion: Et resultat av religionskultivering basert på gamle naturreligioner (soltilbedelse osv)

 

EDIT: og da går jeg ut i fra at dere forstår at kristendommen til syvende og sist er basert på en "Abrahamisk religion"

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...