Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

mange religioner som motsier hverandre da. og ingen kan si hvem som har mer rett enn andre. og de forskjellige religionene har jo oppstått på fra helt forskjellige verdensdeler. så religion er vel egentlig bare en gammel type "regjering" for å styre folket. f.eks. "tror du ikke på Gud, er du fortapt og vil havne i helvete"

skremte sikkert livsskiten ut av folk for 2000 år siden hvis dem ikke lot seg bøye seg i støvet. men idag så dør religion bare ut. vi trenger det ikke og vi er 99.99% sikkre på at det bare er tull. men det er praktiskt talt umulig å overbevise hardcore religiøse så vi får vente en 50-100 år så er d sikkert bare scientologi igjen som alle veit er bære piss. sier litt hvor lett det er å lage religion av ingenting. han som laga scientologi var science fiction forfatter.... og det var for ca 50 år siden. og så spoler vi tilbake ja si 2-3000 år. var det noen som fortalte en "overbevisende" historie der i forhold til hvor lite kritiske folk var, vips så har du en religion (makt og peeng^^) ligger i den menneskelige naturen våres å få makt og penger lettest mulig ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror på Gud og at Gud eksisterer. Jeg vet det.

For etter det jeg har sett Gud kan gjør og Gud har gjort for meg, så finner jeg ingen grunn til å gå tilbake til det gamle og kjedelige livet uten Gud.

 

Så bra for det at du har fått noe å støtte deg til når livet har vært kjipt.

gud er sikkert en morsom og spennende hobby det og, for de som klarer å la seg overbevise av dette...

Lenke til kommentar

Selv ser jeg ikke helt hvorfor enkelte medlemmer her er så innbitte på å bevise Guds eksistens. Hele poenget med religion for de troende er nettopp det å tro. Implisitt i dette ligger det at det ikke finnes noe vitenskapelig bevis for de forskjellige religioners guder, og å hevde at religion er svada fordi naturvitenskapen ikke kan gi svar på den blir å bomme helt. Det er dessverre ikke slik at religiøse tekster er så enkle at de kan leses bokstavelig. Store deler av Bibelen, spesielt Det gamle testamentet, er allegorier, og det er opp til hver enkelte leser å tolke disse. Jeg benekter ikke at det finnes personer og grupperinger der ute som ikke evner å lese mellom linjene på religiøse tekster, men disse er heldigvis ikke en stor majoritet.

 

Dere som hevder at religion er teit fordi dere mener skriftene skal leses bokstavelige, hvordan er deres forhold til kunst, litteratur og film? Når dere leser for eksempel Lord of the Flies av Golding, Forbrytelse og straff av Dostojevskij eller Forvandlingen av Kafka, leser dere da kun ordene uten å tenke over hva de betyr? Når dere ser en kunstinstallasjon, ser dere kun det rent fysiske fremfor dere, ikke hva det kan symbolisere?

Lenke til kommentar

Hva er det for noe tull du kommer med nå, RWS ?

Du har jo aldrig vært kristne, du skjønner jo

ingenting av det som blir sagt om kristen livet,

her i diskusjonen.

Nå var jeg nok ikke så nedsyltet ignorant som deg nei, ;) det skal jeg være enig i, for det er jo deg selv du tenker på når du sier ekte kristen, men jeg var definitivt en kristen jo.. :) For snart førti år siden!! Jeg var tretten når jeg begynte å tenke litt selv og tente utenfor boksen jeg da befant meg i, men du kunne nok ikke kalle meg ateist før ved 15-16 års alderen, da skrekken for at gud skulle slå meg død fordi jeg tvilte hold meg i tankefengslet i en to-tre år før den frykten slapp...

 

Når jeg tenker tilbake kan jeg ikke for mitt bare liv forstå at jeg engang klarte å få meg til å tro på slikt vissvass som den kristne tro, men det er det med hjernevask da, og hvor intelligent du er såklart. Jeg var heldig, for jeg var intelligent nok til å rote meg ut av det helt selv, etter timer med krangel og svovel prekner av prestefaan som simpelthen satt der og pratet på seg stram tiss når han tenkte på hvor mange som ville havne i det deilige helvette... (Litt av en fyr, totalt blottet for humor og i mot ALT som smakte av gøy, uansett hvor usyldig det var... :no: ) Det var forresten han som gjorde med den tjenesten å foreslå at jeg skulle lese bibelen, for selv om jeg nok hadde blitt ateist uten å ha lest bibelen hadde jeg nok ikke blitt det så fort....

 

Så jeg er til og med konfirmert, noe jeg klarte såvidt da den svovel preksnde prestefaan truet med å kaste meg ut av konfen med mindre jeg sluttet å stille spørsmål. (Hvis du lurte så konfet jeg meg for pengene, ikke for den jesusen jeg da hadde gjennomskuet som en stor oppblåst fis av en fiktiv figur... :) )

 

Så du tar feil! Jeg var riktignok ikke på langt nær så ekstrem som deg, men kristen det har jeg vært ja... (Blir nesten som å innrømme et mord å si det... :no: )

 

Så den må du lenger ut på landet med IHS.. :)

Lenke til kommentar

Selv ser jeg ikke helt hvorfor enkelte medlemmer her er så innbitte på å bevise Guds eksistens. Hele poenget med religion for de troende er nettopp det å tro. Implisitt i dette ligger det at det ikke finnes noe vitenskapelig bevis for de forskjellige religioners guder, og å hevde at religion er svada fordi naturvitenskapen ikke kan gi svar på den blir å bomme helt. Det er dessverre ikke slik at religiøse tekster er så enkle at de kan leses bokstavelig. Store deler av Bibelen, spesielt Det gamle testamentet, er allegorier, og det er opp til hver enkelte leser å tolke disse. Jeg benekter ikke at det finnes personer og grupperinger der ute som ikke evner å lese mellom linjene på religiøse tekster, men disse er heldigvis ikke en stor majoritet.

 

Dere som hevder at religion er teit fordi dere mener skriftene skal leses bokstavelige, hvordan er deres forhold til kunst, litteratur og film? Når dere leser for eksempel Lord of the Flies av Golding, Forbrytelse og straff av Dostojevskij eller Forvandlingen av Kafka, leser dere da kun ordene uten å tenke over hva de betyr? Når dere ser en kunstinstallasjon, ser dere kun det rent fysiske fremfor dere, ikke hva det kan symbolisere?

 

Flott skrevet. Kunne ikke sagt det bedre selv.

Lenke til kommentar

Hva er det for noe tull du kommer med nå, RWS ?

Du har jo aldrig vært kristne, du skjønner jo

ingenting av det som blir sagt om kristen livet,

her i diskusjonen.

...jeg var definitivt en kristen jo.. :) For snart førti år siden!! Jeg var tretten når jeg begynte å tenke litt selv og tente utenfor boksen jeg da befant meg i, men du kunne nok ikke kalle meg ateist før ved 15-16 års alderen...

Så det er derfor du ikke vet noe som helst om det kristne livet, RWS Alt dette tullet du kommer med om de kristne er alltså noe du har hørt eller funnet på selv, ikke noe du har opplevet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Etter å ha bladd meg kjapt gjennom noen sider i denne tråden, så får jeg inntrykket av at ateister sier "Nei, jeg tror ikke på gud", mens religiøse sier "Ja, gud finnes". Det leder meg til et meget treffende sitat fra Bertrand Russell

 

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt

 

Og for the record, nei, jeg tror ikke på gud. Det gleder meg å se at såpass mange her på forumet er av samme oppfatning selv om jeg vet at fordelingen mellom ikke-troende og troende ikke er like pen blant det norske folk totalt sett.

.
Lenke til kommentar

Jewdozer: Det er ikke den billedlige fortolkningen av diverse religioner som er latterlig, men den bokstavelige. Det er ingenting latterlig med skjønnlitteratur eller annen kunst - hadde bare personer holdt seg til religion på samme måte, hadde det ikke vært noe latterlig over dette heller, men det er skjeldent tilfellet for andre enn ateister selv.

Lenke til kommentar

Hva er det for noe tull du kommer med nå, RWS ?

Du har jo aldrig vært kristne, du skjønner jo

ingenting av det som blir sagt om kristen livet,

her i diskusjonen.

...jeg var definitivt en kristen jo.. :) For snart førti år siden!! Jeg var tretten når jeg begynte å tenke litt selv og tente utenfor boksen jeg da befant meg i, men du kunne nok ikke kalle meg ateist før ved 15-16 års alderen...

Så det er derfor du ikke vet noe som helst om det kristne livet, RWS Alt dette tullet du kommer med om de kristne er alltså noe du har hørt eller funnet på selv, ikke noe du har opplevet.

 

nå har heller ikke du opplevd noe som helst i den skuta du heller, du har bare lest om det.

Lenke til kommentar

Hva er det for noe tull du kommer med nå, RWS ?

Du har jo aldrig vært kristne, du skjønner jo

ingenting av det som blir sagt om kristen livet,

her i diskusjonen.

...jeg var definitivt en kristen jo.. :) For snart førti år siden!! Jeg var tretten når jeg begynte å tenke litt selv og tente utenfor boksen jeg da befant meg i, men du kunne nok ikke kalle meg ateist før ved 15-16 års alderen...

Så det er derfor du ikke vet noe som helst om det kristne livet, RWS Alt dette tullet du kommer med om de kristne er alltså noe du har hørt eller funnet på selv, ikke noe du har opplevet.

:)

 

Tro hva du vil, det gjør du allikevel. Opplevd, hva var det å oppleve? Å oppleve at den gjengen av kristne som jeg var sammen med den gangen ikke klarte å finne veien ut av en papir pose engang? Er det noe å oppleve? Eller mener du at jeg skulle opplevd at de var en gedigen stor saueflokk som alle sa "bæ" og rævdiltet etter den som hadde mest autoritet fordi de ikke klarte å styre sine egne liv? Faktum var at jeg alltid følte meg overlegen ovenfor den gjengen, for jeg klarte å tenke selv og har alltid gjort det, det var derfor jeg begynte å stille spørsmål i det hele tatt! At jeg opplevde den gjengen med rævdiltere var også en av grunnene til at jeg begynte å stille spørsmål, for de godtok pokker meg alt som ble foret til dem uten å mukke og uten å stille spørsmål, de klarte ikke å stille et adekvat spørsmål om det de trodde på om det sto om livet deres engang! Så opplevde og opplevde herr IHS, det var jammen ikke så mye å oppleve en gjeng med håpløse mennesker som klamret seg til en ide uten å tenke mer over det skal jeg si deg...Jeg tenker på dem hver gang jeg hører noen si at du er lykkeligere og mindre bekymringsløs som kristen, for hvis hjernedød er lykke så satt den gjengen med selve oppskriften, men hjernedød var ikke noe for meg! Jeg liker å tenke og jeg liker å utfordres og passer derfor ikke inn i en saueflokk i menneskeham som du nesten helt sikkert finner i enhver religiøs forsamling i det ganske land. De tror ALT som blir fortalt dem uten bevis, for bevis er jo svartelistet i de kretser og det samme er intelligens og evnen til å tenke selv, på egenhånd. Men på den andre siden, hadde den saueflokken kunne tenke selv, eller hatt lyst til å tenke selv, hadde de ikke sitter der og sagt "BÆ!" heller....

 

:no:

 

Mulig jeg var uheldig med meninghet, men dette er et inntrykk jeg sitter igjen med samme hvem meninghet det gjelder, de sier "BÆ" og er fornøyd med det.

 

Det både var jeg og er jeg for smart til... :) Så vet du det...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Personlig trodde jeg at min mor og far var ateistisk, når jeg en gang på ungdomsskolen ble fortalt av andre at jeg var ateist.

Jeg visste ikke at å ikke tro på gud hadde et navn.

 

Men nå har det vist seg at både min mor og far er spirituelle, og det samme er min bror.

Så da er det definitivt ikke påvirkning fra familien som har gjort meg til ateist, noe jeg er svært lettet over :D

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...