Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

Ja, de kristne oppfatter hele den materielle verden som underlagt menneskets ånd, 

som i den nye kvantefysikken.

 

Nå skal jeg tilstå at jeg såvisst ikke er noen ekspert i kvantefysikk, men såvidt jeg vet er du den eneste som mener at kvantefysikken er underlagt menneskets ånd.

 

Om du vil forklare hva du mener med påstanden du fremsatte her, vil jeg bli meget glad  :yes:

værsågod,

 

Kvantefysikken har oppdaget at partikklene (kvantene) som all materie

er bygget opp av, kun er bølger, som først blir til noe konkret (partikkler)

når det er en bevisthet (observatør) med i bildet. Ånd over materie.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Kvantefysikk eller the double slit experiment som du sikkert tenker på har ingen ting med observatørens bevisthet eller mentale tilstedeværelse. Du har missoppfattet dette totalt!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de kristne oppfatter hele den materielle verden som underlagt menneskets ånd,

som i den nye kvantefysikken.

 

Nå skal jeg tilstå at jeg såvisst ikke er noen ekspert i kvantefysikk, men såvidt jeg vet er du den eneste som mener at kvantefysikken er underlagt menneskets ånd.

 

Om du vil forklare hva du mener med påstanden du fremsatte her, vil jeg bli meget glad :yes:

værsågod,

 

Kvantefysikken har oppdaget at partikklene (kvantene) som all materie

er bygget opp av, kun er bølger, som først blir til noe konkret (partikkler)

når det er en bevisthet (observatør) med i bildet. Ånd over materie.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Kvantefysikk eller the double slit experiment som du sikkert tenker på har ingen ting med observatørens bevisthet eller mentale tilstedeværelse. Du har missoppfattet dette totalt!

Så, du har begynnt å lese litt :)

 

Spørsmål: Hva er det som får bølgen til å klappe sammen og bli til en partikkel i "the double slit experiment"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Måleutstyret som brukes for å registrere partikkelen er det som får "bølgemønsteret" til å bryte sammen.

 

Any modification of the apparatus that can determine which slit a photon passes through destroys the interference pattern,[3] illustrating the complementarity principle; that the light can demonstrate both particle and wave characteristics, but not both at the same time.[4][5][6]. However, an experiment performed in 1987[7] produced results that demonstrated that which-path information could be obtained without destroying the possibility of interference. This showed the effect of measurements that disturbed the particles in transit to a lesser degree and thereby influenced the interference pattern only to a comparable extent.
wikipedia Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Er du enig i at jeg kan leve et like godt etisk og moralsk jordisk liv som deg, selv om jeg ikke tror på din Gud?

Du kan sikkert gjøre mye bra som mange andre, theGunner76

Men du kan aldrig være til så stor nytte for verden som

en sann kristen kan.

Så det du sier her er at så lenge man er kristen, så vil man gjøre større nytte på jorden enn alle andre som ikke er kristne?

For verdensamfunnet, Ja !

 

Kristne gjør ikke noe mer for verdenssamfunnet enn det andre gjør. Dette er kun din egen fantasi som spiller deg et puss. Du må isåfall komme med noen troverdige referanser som bekrefter dette. Ikke noen flere oppdiktede bibelvers fra nye testamentet.

 

Denne påstanden din er like komisk som den du kom med tidligere angående husbygging på kontinentalsoklene. Eller den om at kun kristne kan forstå bibelen. Og husker du påstanden din om at ingen kristne lever etter bibelen?

 

Du skulle heller startet et eget nettsted du, enn å loke rundt her hele dagen. Foreslår www.kristenhumoristen.no, den er ledig for registrering.

Lenke til kommentar

Er du enig i at jeg kan leve et like godt etisk og moralsk jordisk liv som deg, selv om jeg ikke tror på din Gud?

Du kan sikkert gjøre mye bra som mange andre, theGunner76

Men du kan aldrig være til så stor nytte for verden som

en sann kristen kan.

Så det du sier her er at så lenge man er kristen, så vil man gjøre større nytte på jorden enn alle andre som ikke er kristne?

For verdensamfunnet, Ja !

 

kan du utdype dette her ver så snill IHS? hva mener du når du skriver at en ikke-kristen ikke kan gjøre like stor nytte på jorden som en kristen?

 

Nei, Jesu Kristi evner ble bevitnet av mange mennesker på den tiden.

 

Du syns ikke det er ganske naivt å sluke det som står i en to tusen år gammel bok, helt uten kildekritikk?

 

Bibelen ble ikke skrevet samtidig som de angivelige hendelsene fant sted, hvilket fører til inkonsistens mellom hva som skal ha hendt. Dette ligner det som har hendt med eventyr; svært mange eventyr er veldig utbredte, men de er ikke like, iom. at muntlig fortelling gjerne fører til at fortellingen endres litt hver gang den fortelles.

 

Dessuten, dersom Bibelen virkelig er en ufeilbarlig bok (for Gud er ufeilbarlig?), hvorfor er den da overfylt av motsigelser og faktafeil?

Historien om Jesus Kristus ble muntlig videreformidlet av alle de som var vitne til Hans evner. Minnet om Ham er bevart blant de kristne, til denne dag, uavhengi av Bibelen.

 

Hvem sa at bibelen er uten feil ? Hva har det med Jesus Kristus å gjøre ? Jesus Kristus skrev ikke bibelen, ikke ba Han noen gjøre det heller.

 

 

nå er det vel riktignok du IHS som begynner å blande inn bibelen ved å sitere den når vi diskuterer Guds eksistens. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du kan si at jesus er gud. Den hellige treenigheten er faderen, sønnen og den hellige ånde, (rett meg om jeg tar feil)

Jeg skjønner at jesus hadde guds kjærlighet i seg og alt det der, men er ikke det jesus sier alle har da?

1 bud i moseloven - du skal ikke ha andre guder enn meg.

fader vår - jesus sitter ved høgre handa til gud.

 

så de skjønner like lite som meg alle de millioner av kristne rundt om kring i verden altså. Kun du som vet sannheten? Må være skikkelig digg det gitt...

 

Jesus Hominum Salvator IHS - Jesus menneskers frelser. Jeg skjønner at jesus betyr mye for deg. Her inne diskuterer vi GUD. Om jesus er menneskenes frelser kan han ikke være GUD. Da hadde han vært menneskenes skaper. Du har din tro og det er du mest sannsynlig ikke alene om. Om du vil bli tatt seriøst ber jeg deg droppe alle de bibelversene som du sa ikke hadde så mye med jesus å gjøre. Reflekter litt selv rundt din egen eksistens og ikke ta tankene dine ut i fra en religion som har blitt til på folkemunne...

Lenke til kommentar

Kvantefysikken har oppdaget at partikklene (kvantene) som all materie

er bygget opp av, kun er bølger, som først blir til noe konkret (partikkler)

når det er en bevisthet (observatør) med i bildet. Ånd over materie.

 

Hvorfor går du bevisst inn i en annen tråd og lyger om noe du har fått tilbakevist i en annen tråd?

 

Du er en sann kreasjonist, det skal du ha!

Lenke til kommentar

Videoen viser hvordan trylletriks virker på folk i India.

 

Kan oppvekkelse av døde og helbredelse av blinde være trylletriks ?

Hvordan går du på vannet ved hjelp av et trylletriks ?

 

Ettersom bibelen ikke er skrevet når hendelsene fant sted, og full av faktafeil, regner jeg med det aldri skjedde. Men om det gjorde det, så var det med "helbredingen" planlagt slik som i videoen.

Og med å gå på vannet kunne han sikkert gjort med å gå på isen, eller å gå i et vann i ørkenen som ikke er dypt.

Type saltsjø som har et lite lag med vann på seg.

Det var ikke is på vannet, kindermaxxi :)

 

NT > "Båten var allerede langt fra land, og den kjempet seg fram i bølgene, for det var motvind. Men i den fjerde nattevakt kom han til dem, gående på sjøen. Da disiplene fikk se ham der han gikk på vannet, ble de skrekkslagne. «Det er et gjenferd!» sa de og skrek av angst. Men i det samme talte Jesus til dem: «Vær ved godt mot! Det er jeg, vær ikke redde!» Da sa Peter til ham: «Herre, er det deg, så si at jeg skal komme til deg på vannet.» «Kom!» sa Jesus. Peter steg ut av båten og gikk på vannet bort til Jesus. Men da han så hvor hardt det blåste, ble han redd. Han begynte å synke, og ropte: «Herre, berg meg!» Straks rakte Jesus hånden ut og grep fatt i ham og sa: «Du lite troende – hvorfor tvilte du?»

 

Først skriver du at mange bevitnet miraklene til jesus, men i teksten over er det bare disiplene som ser det, altså de 12 menneskene som i sitt hode var overbevist av jesus og som digga ham som fjortiser på A1 konsert... Kan det tenkes at deres historier derfor kanskje ikke er heeelt objektive?? Kan de ha vært blindet litt av denne helten deres?

 

I de forskjellige skriftene fra da de fant graven hans tom er det nesten ikke samsvar i de forskjellige historiene dems... Noen så engler og noen ikke osv osv. Hvorfor sluker du alt dette rått? Er de så desperat IHS, orker du ikke tanken på at alt kan være slutt når du dør?

Lenke til kommentar

Ja, de kristne oppfatter hele den materielle verden som underlagt menneskets ånd, 

som i den nye kvantefysikken.

 

Nå skal jeg tilstå at jeg såvisst ikke er noen ekspert i kvantefysikk, men såvidt jeg vet er du den eneste som mener at kvantefysikken er underlagt menneskets ånd.

 

Om du vil forklare hva du mener med påstanden du fremsatte her, vil jeg bli meget glad  :yes:

værsågod,

 

Kvantefysikken har oppdaget at partikklene (kvantene) som all materie

er bygget opp av, kun er bølger, som først blir til noe konkret (partikkler)

når det er en bevisthet (observatør) med i bildet. Ånd over materie.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Kvantefysikk eller the double slit experiment som du sikkert tenker på har ingen ting med observatørens bevisthet eller mentale tilstedeværelse. Du har missoppfattet dette totalt!

Så, du har begynnt å lese litt :)

 

Spørsmål: Hva er det som får bølgen til å klappe sammen og bli til en partikkel i "the double slit experiment"

Måleutstyret som brukes for å registrere partikkelen er det som får "bølgemønsteret" til å bryte sammen.

Ikke verst Metal God, du er den første her på forumet som har forstått

at det er snakk om bølger som bryter sammen til partikkler.

 

Du sier nå "måleutstyret" bryter sammen bølgene.

 

Metal God, den siste settning i denne videoen om "the double slit experiment"

lyder: "The observer collapsed the way function, simply by observing."

 

 

Spørsmål: Hvem bryter bølgene sammen til partikkler ?

Lenke til kommentar

Kvantefysikken har oppdaget at partikklene (kvantene) som all materie

er bygget opp av, kun er bølger, som først blir til noe konkret (partikkler)

når det er en bevisthet (observatør) med i bildet. Ånd over materie.

Hvorfor går du bevisst inn i en annen tråd og lyger om noe du har fått tilbakevist i en annen tråd?

 

Du er en sann kreasjonist, det skal du ha!

Les svaret "The Metal God" fikk over "cuadro"

 

Interessant at du forstår det dreier seg om skapelse.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det spørres om "Finnes det en Gud?"

Jeg vil snu litt på flisa og spørre: Kan religion og myter være bygd på enkeltindividers livlige fantasi, sykdommer og geomagnetiske forhold?

http://www.youtube.com/watch?v=nCVzz96zKA0

 

God helmet

 

http://www.youtube.com/watch?v=xpLZ3Cf2I_s¨

 

http://www.youtube.com/watch?v=v0WC9VPsAqg&feature=PlayList&p=0BC8E015704652D3&playnext=1&playnext_from=PL&index=6

Lenke til kommentar

Her gjør du flere grove antakelser:

a) Du antar at verdenssamfunnet føler noen form for skyldfølelse for angivelige hendelser som skjedde for tusner av år siden. Jeg føler INGEN skyldfølelse for annet enn den urett jeg personlig har påført andre mennesker.

b) Du antar i neste rekke, at blodsofferet av et annet menneske vil gjøre denne skyldfølelsen mindre. For meg er det snarere tvert om, torur og drap på andre mennesker ville ført til at den skyldfølelse jeg måtte sitte med, bare ble forsterket.

c) Du antar også at verdenssamfunnet ønsker å ha den angitte Gud i sitt hjerte. For min del, så er det tvert om - det baserer jeg på mine studier av bibelske tekster. Så Guds ord, er det som gjør at jeg ikke ønsker å ha noe med ham å gjøre, om han eksisterer.

d) Du antar at din Gud er nødvendig for at mennesker skal kunne elske hverandre. Jeg elsker mange mennesker rundt meg jeg, religiøse eller ikke. De religiøse har en lei tendens til å kun elske andre religiøse.

a) All skyld du føler (spiller det noen rolle hva slags skyld ?)

b) Absolutt all verdens oldtids kulturer løste sin skyld med blodsoffer

(denne skylds overførselen virker 100% sikkert)

 

c) Verdenssamfunnet ønsker, å både gi å få kjærlighet, det er menneskets natur.

d) Det betyr at du har noe kjærlighet da du klarer å bli kvitt noe skyldfølelse.

 

Å drive å overføre skyldfølelsen på hverandre, eller uskyldige i samfunnet er

ikke en akseptabel løsning, NikkaYoichi

A) Selvsagt har det noe å si, det er jo konteksten man er ute etter her, men du har vel kanskje ikke evnen å se konsekvenser?

B) Aha, så du foreslår altså at vi begynner å ofre mennesker og dyr til guden din - godt at ditt virkelige jeg endelig kommer frem.

C) Ja, men verdenssamfunnet greier dette helt fint uten guden din.

D) Jeg elsker ikke de rundt meg for å bli kvitt skyldfølelse. Jeg har ingen skyldfølelse, da jeg stort sett oppfører meg på en slik måte at jeg slipper å føle skyld for noe som helst. Hvis du har så enorm skyldfølelse, så vil jeg oppfordre deg til å endre ditt adferdsmønster, slik at du slipper det for fremtiden.

 

Red.: Rettet opp i quotetags.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Kvantefysikken har oppdaget at partikklene (kvantene) som all materie

er bygget opp av, kun er bølger, som først blir til noe konkret (partikkler)

når det er en bevisthet (observatør) med i bildet. Ånd over materie.

Hvorfor går du bevisst inn i en annen tråd og lyger om noe du har fått tilbakevist i en annen tråd?

 

Du er en sann kreasjonist, det skal du ha!

Les svaret "The Metal God" fikk over "cuadro"

 

Interessant at du forstår det dreier seg om skapelse.

 

Svaret du gav til Metal God er ikke mer enn utilfredsstillende:

 

Først og fremst er videoen du linker til tatt ut fra en 'dokumentar' som har fått uherdig mye kritikk, nettopp for å villede publikum - slik du har blitt. Hvorfor, er nettopp fordi de bruker en type fremstilling for å vekke interesse, fremfor å nøyaktig beskrive fenomenene; der de i eksempelet heller velger en formulering som "observatøren bryter bølgemønsteret ved å observere" fremfor "selve observasjonen bryter bølgemønsteret, da observasjonsmåten er å interakte med partiklene, og dette må forklares videre med[...]"

 

Det er så mye som blir utelagt i en slik 'dokumentar', og det gir en helt gal fremstilling da man trenger mye mer basisforståelse for kvantemekanikk for å forstå hva som egentlig menes her. Du er selv et prakteksempel på hvordan dokumentaren kan villede de som ikke har forståelse for kvantefysikk.

 

"Spørsmål: Hvem bryter bølgene sammen til partikkler ?"

 

Det er ikke en 'hvem', det er et 'hva'. Her er noen momenter du må studere før vi kan gå videre:

 

- Hvordan 'observerer' man et elektron?

- Hva er en kvante-effekt, og hvofor foregår den ikke på makronivå?

- Hva vil det si at masse har bølge-egenskaper?

- Hva vil det si at masse har partikkel-egenskaper?

 

Kan du svare tilfredsstillende på disse spørsmålene?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Er du enig i at jeg kan leve et like godt etisk og moralsk jordisk liv som deg, selv om jeg ikke tror på din Gud?

Du kan sikkert gjøre mye bra som mange andre, theGunner76

Men du kan aldrig være til så stor nytte for verden som

en sann kristen kan.

Så det du sier her er at så lenge man er kristen, så vil man gjøre større nytte på jorden enn alle andre som ikke er kristne?

For verdensamfunnet, Ja !

kan du utdype dette her ver så snill IHS? hva mener du når du skriver at en ikke-kristen ikke kan gjøre like stor nytte på jorden som en kristen?

Jesus Kristus gav sitt liv til verden på korset. De kristne gjør det samme.

 

Jesus Kristus > Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv

og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det.

 

Paulus > Jeg er korsfestet med Kristus

 

Paulus > Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Kvantefysikken har oppdaget at partikklene (kvantene) som all materie

er bygget opp av, kun er bølger, som først blir til noe konkret (partikkler)

når det er en bevisthet (observatør) med i bildet. Ånd over materie.

Hvorfor går du bevisst inn i en annen tråd og lyger om noe du har fått tilbakevist i en annen tråd?

 

Du er en sann kreasjonist, det skal du ha!

Les svaret "The Metal God" fikk over "cuadro"

 

Interessant at du forstår det dreier seg om skapelse.

 

Svaret du gav til Metal God er ikke mer enn utilfredsstillende:

 

Først og fremst er videoen du linker til tatt ut fra en 'dokumentar' som har fått uherdig mye kritikk, nettopp for å villede publikum - slik du har blitt...

Kvantefysikkens grunnleggere hadde nettopp denne oppfatningen, cuadro

som du av ateistiske grunner fornekter. Da du skjønner neste skritt er Gud.

 

"The founders of quantum mechanics debated the role of the observer, and of them, Wolfgang Pauli and Werner Heisenberg believed that it was the observer that produced collapse. This point of view, which was never fully endorsed by Niels Bohr, was denounced as mystical and anti-scientific by Albert Einstein. Pauli accepted the term, and described quantum mechanics as lucid mysticism.Unlike Heisenberg and Bohr, who always described quantum mechanics in logical positivist terms, Hugh Everett took the wavefunction of quantum mechanics as a real description of the world. In the many-worlds interpretation, the memories of the observer splits at every measurement, leading to the subjective appearance of collapse.This observation was separated from many-worlds interpretation by Eugene Wigner, who proposed that the consciousness of the observer is what causes collapse of the wavefunction, independent of any realist philosophy or splitting observers. Colloquially known as "consciousness causes collapse", this interpretation of quantum mechanics states that observation by a conscious observer is what makes the wave function collapse."

 

Kilde: hxxp://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness_causes_collapse

Lenke til kommentar

 

Jesus Kristus gav sitt liv til verden på korset. De kristne gjør det samme.

 

Jesus Kristus > Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv

og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det.

 

"For den som vil berge sitt liv, skal miste det"

 

Minner meg om masseselvmordene som kristne sekter utfører til stadighet.

Utrolig hva enkelte profeter og religioner kan gjøre med mennesker.

 

Er det her, IHS, i slike tilfeller, at kristne gjør så mye for verdenssamfunnet?

Lenke til kommentar

 

Jesus Kristus gav sitt liv til verden på korset. De kristne gjør det samme.

 

Jesus Kristus > Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv

og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det.

 

Paulus > Jeg er korsfestet med Kristus

 

Paulus > Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham

 

"For den som vil berge sitt liv, skal miste det"

 

Minner meg om masseselvmordene som kristne sekter utfører til stadighet.

Utrolig hva enkelte profeter og religioner kan gjøre med mennesker.

 

Er det her, IHS, i slike tilfeller, at kristne gjør så mye for verdenssamfunnet?

Så var det, du og bibelen igjen, Yadah

 

Det kan høres ut som selvmord. Men de kristne er oppreist fra de døde

sammen med Jesus Kristus. Akkurat som de lot seg korsfeste sammen med Ham.

 

Paulus > I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham

 

Du er nå inne på den kristne gjennfødelse. Veien alle kristne må gå.

 

Det er ikke lett å komme inn i Guds rike.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Viss ikke du kommer med bevis på det du sier IHS er det ingen grunn til å diskutere med deg.

Skulle likt å sett deg bevise at kristne kommer til himmelen.

 

Virker bare som du er redd døden, og tror derfor på det overnaturlige. Det er faktisk ganske menneskelig å tro slikt. Men i den tiden vi lever i, vet i heldigvis bedre.

 

Håper du en gang våkner opp, nyter livet og får egne meninger. Du er pålogget her på diskusjon.no 24/7. Siden kristne har så mye bedre liv en oss andre, nyter du vel livet her inne?

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar

IHS

 

Jeg er enig i mye av det du sier.. MEN, du trekker ut direkte bibelvers ut i fra dens opprinnelige sammenheng. Altså det blir ikke den sammenhengen som det står om i Bibelen. Det blir for dumt når du gjør det, du kan trekke ut bibelvers, men ikke fjern det fra dens opprinnelige sammenligning!

 

Jeg synes også du angriper veldig mange fronter, alle kan ikke tro på noe som de ikke har opplevd.

Selvom du har opplevd det, så er jeg rimelig sikker på at de fleste her ikke skjønner hva du snakker om..

 

Forresten, hvilken menighet kommer du fra? :)

 

 

Jesus Kristus gav sitt liv til verden på korset. De kristne gjør det samme.

 

Jesus Kristus > Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv

og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det.

 

Paulus > Jeg er korsfestet med Kristus

 

Paulus > Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham

 

"For den som vil berge sitt liv, skal miste det"

 

Minner meg om masseselvmordene som kristne sekter utfører til stadighet.

Utrolig hva enkelte profeter og religioner kan gjøre med mennesker.

 

Er det her, IHS, i slike tilfeller, at kristne gjør så mye for verdenssamfunnet?

 

Det er ikke lett å komme inn i Guds rike.

 

Jo?? Tro på Jesus, og følge ham?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...