Stjernestøv Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg kan ikke helt se hvor jeg skal plassere Kautokeino opprøret til teksten din. Filmen handler jo om alkoholproblemer, hvor de får hjelp av en prest. Men grunnet kameraderi mellom alkoholselgeren og en annen prest, mister de sin frihet. Jeg kan forsåvidt gå med på at kristendommen har vært mer ødeleggende enn givende. Drap med bibelen i håndEr ikke den ganske grei og se?Nord-Norge og særlig Finnmark ble rammet verst under hekseprosessene (1500 tallet) og da var kristne og kirkens menn som sto bak rettergangene. Flesteparten av de drepte var kvinner og mange av dem var av samer. Dette var rene skjære likvideringer av syke eller "litt eksentriske" personer. (jeg utelukker heller ikke at helt friske mennesker ble henrettet) Lenke til kommentar
Illuzions Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Bang Jada. Selv tror jeg det finnes flere guder. Haugevis. Jeg er sikker på at de gjemmer seg der du minst venter det. Under soafen, på loftet, inne i kjøleskapet og kanskje i sluket på toalettet. Deres eksistens er å se overalt, man må bare åpne sinnet. Ta tiden til hjelp og let etter dem, ikke vent på at de skal komme til deg. Bæng! Lenke til kommentar
different Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 [quote name='The Metal God' date=' 1. mars 2010 - 01:25' timestamp='1267403140' Hvorfor skapte han mennesket med en dårlig utviklet rygg (ryggplager. OT: Dette er ikke fordi ryggen er dårlig, det er fordi vi bruker den feil (bla. ved å bruke sko med såler som endrer måten vi er ment å gå på) Men nei, jeg tror ikke på en Gud. Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Jeg tror det finnes flere guder. En for hver person som tror på en eller flere guder. Personlig tror ikke jeg på noen gud, så for meg finnes det ingen guder. For en person som er f.eks. kristen finnes det en gud for han/henne. Jeg kan ikke si til andre at det ikke finnes guder for dem. Det må jo de vite best selv. Det skal sies at jeg ikke tror disse gudene gjør ting som guder vanligvis gjør. Ideen om en gud er mer som et psykisk konsept som gir folk et mentalt kompass som de navigerer etter. Tror jeg skal stoppe der, i frykt for at dette blir en ekstremt lang post. Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Mark Twain sa disse kloke ord om det å frykte døden: "I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." Genialt. Å dø blir vel omtrent som å gå å legge seg uten først å sjekke hva som er på TV, bortsett fra at du da måtte ha gått gjennom TV-programmet for all framtid, ikke bare for samme kveld. Endret 2. mars 2010 av oppvaskkost Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Hvorfor skapte han mennesket med en dårlig utviklet rygg (ryggplager. OT: Dette er ikke fordi ryggen er dårlig, det er fordi vi bruker den feil (bla. ved å bruke sko med såler som endrer måten vi er ment å gå på) Men nei, jeg tror ikke på en Gud. Så i sammenheng med at en gud har skapt oss har han dermed skapt en rygg som krever helt spesielle såler for å unngå ryggplager? Du avskriver altså helt at dette kan komme av at vi i utgangspunktet (lang-lang tid tilbake) ikke gikk oppreist? Poenget mitt er at intelligent design ikke eksisterer. Det er naturlig utvelgelse og mutasjoner som sørger for det fantastiske mangfoldet vi ser i dag. Dette har forskerne vist lenge, men problemet ligger i å få det akseptert Endret 3. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Tror du det finnes en gud? Jepp. Lenke til kommentar
different Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hvorfor skapte han mennesket med en dårlig utviklet rygg (ryggplager. OT: Dette er ikke fordi ryggen er dårlig, det er fordi vi bruker den feil (bla. ved å bruke sko med såler som endrer måten vi er ment å gå på) Men nei, jeg tror ikke på en Gud. Så i sammenheng med at en gud har skapt oss har han dermed skapt en rygg som krever helt spesielle såler for å unngå ryggplager? Du avskriver altså helt at dette kan komme av at vi i utgangspunktet (lang-lang tid tilbake) ikke gikk oppreist? Poenget mitt er at intelligent design ikke eksisterer. Det er naturlig utvelgelse og mutasjoner som sørger for det fantastiske mangfoldet vi ser i dag. Dette har forskerne vist lenge, men problemet ligger i å få det akseptert Jeg er enig i det du sier, og jeg blir kvalm når jeg leser hvor mye piss det står i bibelen (http://tinyurl.com/z4n5x). Men når det gjelder foten/ryggen, så tror jeg du misforstod meg. Foten er ikke laget for en spesiell såle, den er ikke laget for en såle i det hele tatt. Og det er jo logisk mtp evolusjon. Dette kan dokumenteres ganske greit, men det er litt for off-topic. Send PM hvis du er interessert. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Neita-neita. Ikke nødvendig Skal sjekke ut linken etter hvert. Så jo ut som et greit oppslagsverk det der Lenke til kommentar
Daskeladden Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg har vansker for å tro det er en gud her, men jeg går selv i kriken på juleaften og på 17.mai Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg har vansker for å tro det er en gud her, men jeg går selv i kriken på juleaften og på 17.mai Fordi det er tradisjon? Det sies at den jevne nordmann er i kirken tre ganger i gjennomsnitt og da blir han båret inn to av gangene..... Så du drar opp gjennomsnittet her Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Jeg har vansker for å tro det er en gud her, men jeg går selv i kriken på juleaften og på 17.mai Me too. Jeg er ateist, men klarer fint å ha samvær med kristne og dele gled og sorg.Jeg tror mange kristne/andre religiøse ser på oss ateister som busemenn og en trussel mot dem. Da har de misforstått EDIT: hehe RWS Endret 3. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Da er jeg hakket mer ekstrem. Som ateist er jeg med i den kristne speiderbevegelsen i Norge, samt har ansvar i en ungdomsklubb for Frelsesarmeen:cool: Lenke til kommentar
ElizabethFina Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg for min del synes det er sinnsvakt av en person å leve sitt liv etter en ubevist autoritet som motsier de fleste vitenskapelige funn og teorier som er mer eller mindre bevist. At de lever livet sitt for å skulle ha det bra i det som ETTER livet kommer, gir ikke mening. Jeg siterer Abu Ala Al-Ma'arri: "The world holds two classes of men - intelligent men without religion, and religious men without intelligence." Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 hvis jeg hadde drept noen? Jeg hadde fortsatt ikke blitt straffet av en gud? Lenke til kommentar
ElizabethFina Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 hvis jeg hadde drept noen? Jeg hadde fortsatt ikke blitt straffet av en gud? Religiøse ville sagt at det var Gud som satt deg i fengsel og at du kommer til å havne i helvete når du dør. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 hvis jeg hadde drept noen? Jeg hadde fortsatt ikke blitt straffet av en gud? Nei. Gud finnes ikke! Gud er bare påstander! Hadde de religiøse tenkt kritisk over sin religion hadde det ikke vært noen som var religiøse og trodde på dette vissvasset om at gud liksom straffer små mennesker på en bitteliten planet i et bitte lite solsystem i dette enorme universet. Latterlig, intet mindre!! Så nei. Men la for all del drepingen være, for jeg kan garantere deg at du vil angre på det!! Det er en fæl ting å drepe noen, ta vekk det menneskets drømmer, håp og fremtid for all tid... Så la det være!!! Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Nei. Når du blir overbevist om at det ligger naturlige prosesser bak dannelsen av alt liv vil du ikke engang stille det spørsmålet. Disse naturlige prosessene er veldig sammensatt. Noen er svært enkle å forstå og andre ufattelig komplekse: Ta for eksempel naturlig seleksjon. Naturen plukker ut de individene som forplanter seg best (får avkom før de dør). I sin hovedsak svært enkel prosess som allikevel er såpass kompleks at vi dersom vi skal se 10.000år fram i tid ikke kan si med sikkerhet hva som vil forandre seg på menneskerasen. At vi vil forandre oss er derimot helt sikkert Naturlig seleksjon er bare en av mange faktorer som forklarer forandringen fra livets begynnelse fram til i dag. Beklager at jeg ikke kan dra fram et bevis som svarer direkte på spørsmålet ditt. Det er spørsmålet i seg selv som legger disse begrensningene. Vær nysgjerrig og søk vitenskapelig fundamentert kunnskap så forstår du etter hvert hvor vidunderlig livet er satt sammen. Jeg liker å vise til vitenskapelige videoer for dette, så dersom du forstår litt engelsk vil du kanskje synes denne er flott: The Secret Life of Chaos http://www.youtube.com/watch?v=HACkykFlIus http://www.youtube.com/watch?v=wHu8iaLs9i4 http://www.youtube.com/watch?v=Oj--pxcFUjg http://www.youtube.com/watch?v=AMbua0BGfFE http://www.youtube.com/watch?v=wc0IYJm5-mE http://www.youtube.com/watch?v=-1x-7ZLKhjw NB. Dette er ikke naturlig seleksjon som jeg snakket om lenger opp i posten Endret 3. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Evolusjonen til mennesker står mer eller mindre stille da "alle" får barn i dag, leger holder oss friske der hvor vi ville blitt barnemat for vill natur i en primitiv verden. Det er selvsagt noen muligheter for evolusjon i form av eventuelle pester, men så sant vi ikke blir sendt tilbake til steinalderen pga krig/komet e.l. så kommer teknologi til å holde oss ganske så uendret i lang tid... Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Evolusjonen til mennesker står mer eller mindre stille da "alle" får barn i dag, leger holder oss friske der hvor vi ville blitt barnemat for vill natur i en primitiv verden. Det er selvsagt noen muligheter for evolusjon i form av eventuelle pester, men så sant vi ikke blir sendt tilbake til steinalderen pga krig/komet e.l. så kommer teknologi til å holde oss ganske så uendret i lang tid... Husk på at evolusjon er mer en naturlig seleksjon Og om vi ser en forandring etter 10.000 år er det ikke gitt at den er positiv i våre øyne. Negativ evolusjon finnes også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå