Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja uten Den Hellige Ånd skjønner du ikke mye.

Men det er et stykke dit for en ikke-kristen.

 

Jo, man kan jo skjønne alt?

 

Man blir bare ledet bedre i lesingen.

 

Det er heller ikke et stykke dit for en ikke kristen, bare bli Kristen og bli bedt for av en åndsdøpt :)

 

IHS jeg er selv Kristen og VET at det finnes en Gud.

 

 

Det er mange barn i verden som "VET" at julenissen også eksisterer. Men jeg tror ikke på dem.

 

Gjør du?

 

De vet ikke bedre, jeg har opplevd gud, flere ganger. Hvert med på ledelse av ham, undre og helbredelser. Ikke kom her og si at dette er placebo whatever.

Lenke til kommentar

 

Her må du igjen skille. Det er riktig at du finner historien om Jesus Kristus i Bibelen. Men det at du etterlever Jesus Kristus betyr ikke at du etterlever Bibelen.

 

Eksempel: Du leser om en type i VG også gjør du det samme som han.

Dette betyr ikke at du etterlever VG.

 

Artig sammenligning.

 

Men du må forstå at om jeg etterlever en person som er presentert i VG, så etterlever jeg VG sin integritet. Jeg har ingen garanti for at VG skriver om faktisk er sant, selv om det er naturlig å anta det. Om jeg da velger å TRO på enkelte ting som blir presentert i VG så er det fordi jeg stoler på at VG presenterer fakta.

 

På samme måte som når du etterlever jesus som det står om i bibelen, så må du også samtidig stole på integriteten til bibelen.

Du legger alt for stor vekt på bibelen, Yadah

 

Det er selve personen Jesus Kristus som er relevant

for de kristne og Han er ikke bare en historie i bibelen.

Lenke til kommentar

 

Javel, da så. Undrer meg over at jeg ble tvunget til å lese i bibelen på barneskolen.

Kanskje fordi du bor i et lutersk land ?

Ja, vi ble jo tvangskristnet for rundt 1000 år siden.

Martin Luther (han med bibelen) levde ikke for 1000 år siden.

Lenke til kommentar

 

De vet ikke bedre, jeg har opplevd gud, flere ganger. Hvert med på ledelse av ham, undre og helbredelser. Ikke kom her og si at dette er placebo whatever.

 

Slike "opplevelser" bør du holde for deg selv. Fort gjort å bli stemplet som psykisk ustabil.

Lenke til kommentar

 

Du legger alt for stor vekt på bibelen, Yadah

 

Det er selve personen Jesus Kristus som er relevant

for de kristne og Han er ikke bare en historie i bibelen.

 

Klart jeg legger vekt på bibelen. Det er jo det eneste håndfaste "beviset" du har å komme med på at jesus har eksistert.

Lenke til kommentar

 

Javel, da så. Undrer meg over at jeg ble tvunget til å lese i bibelen på barneskolen.

Kanskje fordi du bor i et lutersk land ?

Ja, vi ble jo tvangskristnet for rundt 1000 år siden.

Martin Luther (han med bibelen) levde ikke for 1000 år siden.

 

Nei, men det gjorde Olav Trygvasson. Han som tvangskristnet Norge med makt og mord.

Lenke til kommentar

 

Du legger alt for stor vekt på bibelen, Yadah

 

Det er selve personen Jesus Kristus som er relevant

for de kristne og Han er ikke bare en historie i bibelen.

 

Klart jeg legger vekt på bibelen. Det er jo det eneste håndfaste "beviset" du har å komme med på at jesus har eksistert.

Det gjør du feil i, Yadah

 

Som du sikkert har hørt så møter de kristen Jesus Kristus uavhengig av Bibelen.

Lenke til kommentar

 

Du legger alt for stor vekt på bibelen, Yadah

 

Det er selve personen Jesus Kristus som er relevant

for de kristne og Han er ikke bare en historie i bibelen.

 

Klart jeg legger vekt på bibelen. Det er jo det eneste håndfaste "beviset" du har å komme med på at jesus har eksistert.

Det gjør du feil i, Yadah

 

Som du sikkert har hørt så møter de kristen Jesus Kristus uavhengig av Bibelen.

 

Flåsete argumentering, IHS. Uten bibelen så hadde du nok knapt hørt om jesus.

 

Hvordan kan du påstå at en som ikke har peiling på jesus ikke skal legge vekt på bibelen?

Lenke til kommentar

Hele romeriket ble kristent uten Bibelen, Yadah

 

Tvangskristnet ja. Du må lære deg hva det betyr først. Slik som vi normenn ble kristnet rundt år 1000.

 

Scenario: Det kommer en ridder inn til deg og truer med å drepe hele familien din om du ikke skifter livssyn til kristendom. Du velger å spare din families liv og godtar det ridderen sier. Er du da å beregne som en kristen?

 

Jeg tror vi er enige om det svaret der.

Lenke til kommentar

Hele romeriket ble kristent uten Bibelen, Yadah

De kristen opplever Jesus Kristus uavhengig av Bibelen.

 

Tvangskristnet ja. Du må lære deg hva det betyr først. Slik som vi normenn ble kristnet rundt år 1000.

 

Scenario: Det kommer en ridder inn til deg og truer med å drepe hele familien din om du ikke skifter livssyn til kristendom. Du velger å spare din families liv og godtar det ridderen sier. Er du da å beregne som en kristen?

 

Jeg tror vi er enige om det svaret der.

Nei, ikke tvangskristnet folk ble kristne frivilig i romeriket fra år 30 til år 313 uten Bibelen.

De kristen opplever Jesus Kristus uavhengig av Bibelen.

Er dette noe du ikke vil bevege deg inn på ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Nei, ikke tvangskristnet folk ble kristne frivilig i romeriket fra år 30 til år 313 uten Bibelen.

De kristen opplever Jesus Kristus uavhengig av Bibelen.

Er dette noe du ikke vil bevege deg inn på ?

 

Referanser på at hele romerriket ble frivillig kristnet uten bibelen, takk.

Jeg har forøvrig lest at det kun var ca 10% kristne i romerriket i år 400.

 

Hva "ikke vil bevege meg inn på?" Hvordan blir du kristen uten bibelen? Hvis du ikke vet hva du skal tro på, hvordan skal du da vite om jesus?

Lenke til kommentar

De kristen opplever Jesus Kristus uavhengig av Bibelen.

Er dette noe du ikke vil bevege deg inn på ?

 

Og muslimer opplever Allah, og de som tror på Odin opplever Odin.

 

De som tror på julenissen opplever også julenissen.

 

Man opplever det man tror på, og tolker det man opplever som støtte for ens meninger fordi man er predisponert til å tolke tilfeldigheter i ens egen tro sin favør.

Lenke til kommentar

IHS:

Hvis du skal være en diskusjon verdig får du begynne å svare på spørsmålene som jeg stiller, istedet for å bare unnlate dem som om de ikke var der.

 

Det er jo tydelig at du har problemer med enkelte spørsmål. Men det skader ikke å si at du ikke kan svare på de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...