Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

 

GT har som sagt et feil bilde av Gud, Henrik B

 

Og som du ser så må man lete med lupe i bibelen for å finne dekning for denne påstanden. Man kan dermed konkludere med at det ikke er en særlig gjennomtenkt påstand.

 

Det blir det samme som å si "Gud ser alt"

 

Men ser Han på Hotel Cæsar ?

 

Nei.

 

Hva vet du om at den kristne gud ikke ser på Hotel Cæsar? Hva er det for en påstand? For alt du vet så ser han like masse på Hotel Cæsar som han ser på jordskjelv som rammer Haiti.

 

Ikke kom med påstander du ikke kan backe opp med et snev av fakta.

Dette sier mer om ditt vrangbilde av Gud en noe annet.

 

En god start for deg, hadde vært å oppgi dette bilde. Så hadde nok ting sett helt anderledes ut for deg, både i bibelen og rundt deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tipper det blir en kjempe skuffelse for alle de kristne når de dør, så får de se hvor svart og stille det ble :)

Der skjøt du deg selv i foten, Drunk_Panda Men det tar vel litt tid før tiøringen detter ned :)

gi meg et veldig godt svar på hvorfor akkurat "den kristne gud" skal være den gjeldende når vi mennesker har trodd på så utallige mange forskjellige guder opp igjennom?

Fordi den kristne Gud er et Menneske (Jesus Kristus) Det er altså i menneskets egen innteresse å tro på akkurat denne Guden.

 

men i norrøn mytologi og forsåvidt gresk så er det flere guder som er menneske i tillegg til å være gud. Så det blir jo samme sak.

Lenke til kommentar

tipper det blir en kjempe skuffelse for alle de kristne når de dør, så får de se hvor svart og stille det ble :)

Der skjøt du deg selv i foten, Drunk_Panda Men det tar vel litt tid før tiøringen detter ned :)

gi meg et veldig godt svar på hvorfor akkurat "den kristne gud" skal være den gjeldende når vi mennesker har trodd på så utallige mange forskjellige guder opp igjennom?

Fordi den kristne Gud er et Menneske (Jesus Kristus) Det er altså i menneskets egen innteresse å tro på akkurat denne Guden.

 

men i norrøn mytologi og forsåvidt gresk så er det flere guder som er menneske i tillegg til å være gud. Så det blir jo samme sak.

Nei, Jesus Kristus var et virkelig Menneske.

Lenke til kommentar

Som nevnt over Yadah så har ikke du den nødvendige forutsettning

til å forstå det du leser i bibelen. Det er ikke nok å kunne lese.

Du må være innviet og ha den grunnleggende innføring som kristne har.

 

Du må som alle andre begynnne i 1. klasse og så ta det gradvis.

 

Deg om det. Jeg tror ikke du har de nødvendige forutsetningene til å forstå ren logikk og rasjonell tankegang heller. Og det er viktigere i dagliglivet enn å være innviet i den kristne tro.

 

Er jo en tankevekker at, ifølge deg, kan bibelen leses på to forskjellige måter. Det vil si at om du ikke er kristen og leser i bibelen så skjønner du ikke tekstene?

 

Samme som jeg skriver en bok og får terningkast 1 i en objektiv anmeldelse. Men i mitt syn så har ikke anmelderen forutsetning for å forstå boken, så han tar feil.

 

Hvordan tror du jeg kan selge bøker med slike påstander? Da skjønner jeg godt at det er vanskelig for dere å rekruttere nye medlemmer om dagen.

Lenke til kommentar

 

Dette sier mer om ditt vrangbilde av Gud en noe annet.

 

En god start for deg, hadde vært å oppgi dette bilde. Så hadde nok ting sett helt anderledes ut for deg, både i bibelen og rundt deg.

 

Vel, du kan gjerne påstå det ene og det andre om meg, det bryr jeg meg lite om. Men når du kommer med dumme eksempler om at gud ikke ser på Hotell Cæsar, så bør du begrunne det bedre.

 

Hva vet du egentlig om hva gud bruker tiden sin på?

Lenke til kommentar

Som nevnt over Yadah så har ikke du den nødvendige forutsettning

til å forstå det du leser i bibelen. Det er ikke nok å kunne lese.

Du må være innviet og ha den grunnleggende innføring som kristne har.

 

Du må som alle andre begynnne i 1. klasse og så ta det gradvis.

 

Deg om det. Jeg tror ikke du har de nødvendige forutsetningene til å forstå ren logikk og rasjonell tankegang heller. Og det er viktigere i dagliglivet enn å være innviet i den kristne tro.

 

Er jo en tankevekker at, ifølge deg, kan bibelen leses på to forskjellige måter. Det vil si at om du ikke er kristen og leser i bibelen så skjønner du ikke tekstene?

Det er i hvertfall begrensett hva en ikke-kristen skjønner av det han leser i bibelen. Også djevelen leser bibelen som det kommer frem i hans sammtale med Jesus Kristus i Jerusalem. Når han ikke skjønner hva han leser, hvordan skal du da skjønne hva du leser ?

Lenke til kommentar

Som nevnt over Yadah så har ikke du den nødvendige forutsettning

til å forstå det du leser i bibelen. Det er ikke nok å kunne lese.

Du må være innviet og ha den grunnleggende innføring som kristne har.

 

Du må som alle andre begynnne i 1. klasse og så ta det gradvis.

 

Deg om det. Jeg tror ikke du har de nødvendige forutsetningene til å forstå ren logikk og rasjonell tankegang heller. Og det er viktigere i dagliglivet enn å være innviet i den kristne tro.

 

Er jo en tankevekker at, ifølge deg, kan bibelen leses på to forskjellige måter. Det vil si at om du ikke er kristen og leser i bibelen så skjønner du ikke tekstene?

Det er i hvertfall begrensett hva en ikke-kristen skjønner av det han leser i bibelen. Også djevelen leser bibelen som det kommer frem i hans sammtale med Jesus Kristus i Jerusalem. Når han ikke skjønner hva han leser, hvordan skal du da skjønne hva du leser ?

 

Om djevelen ikke forstår hva som står i bibelen er jo irrelevant for meg, for jeg tror verken på gud eller satan. Det som jeg synes du skal svare for er følgende:

 

Hvorfor lage en bibel som kun KRISTNE kan forstå? Hvis du ønsker å lage en bok til etterlevelse til et nøytralt og uvitende folk, så må du i det minste skrive det slik at man kan forstå det, og ikke mistolke det.

Lenke til kommentar

Som nevnt over Yadah så har ikke du den nødvendige forutsettning

til å forstå det du leser i bibelen. Det er ikke nok å kunne lese.

Du må være innviet og ha den grunnleggende innføring som kristne har.

 

Du må som alle andre begynnne i 1. klasse og så ta det gradvis.

 

Deg om det. Jeg tror ikke du har de nødvendige forutsetningene til å forstå ren logikk og rasjonell tankegang heller. Og det er viktigere i dagliglivet enn å være innviet i den kristne tro.

 

Er jo en tankevekker at, ifølge deg, kan bibelen leses på to forskjellige måter. Det vil si at om du ikke er kristen og leser i bibelen så skjønner du ikke tekstene?

Det er i hvertfall begrensett hva en ikke-kristen skjønner av det han leser i bibelen. Også djevelen leser bibelen som det kommer frem i hans sammtale med Jesus Kristus i Jerusalem. Når han ikke skjønner hva han leser, hvordan skal du da skjønne hva du leser ?

 

Om djevelen ikke forstår hva som står i bibelen er jo irrelevant for meg, for jeg tror verken på gud eller satan. Det som jeg synes du skal svare for er følgende:

 

Hvorfor lage en bibel som kun KRISTNE kan forstå? Hvis du ønsker å lage en bok til etterlevelse til et nøytralt og uvitende folk, så må du i det minste skrive det slik at man kan forstå det, og ikke mistolke det.

Dette med at bibelen er "en bok til etterlevelse" er igjen en besynderlig oppfattning som du har av bibelen.

 

Du har i dag blitt forklart at moseloven er opphevet. Alikevel tror du at bibelen er "en bok til etterlevelse" Ser du selv, hvor vannskelig du har for å forstå ? Og at dette da ikke er noe, du selv kan finne ut av ?

Lenke til kommentar

 

Om djevelen ikke forstår hva som står i bibelen er jo irrelevant for meg, for jeg tror verken på gud eller satan. Det som jeg synes du skal svare for er følgende:

 

Hvorfor lage en bibel som kun KRISTNE kan forstå? Hvis du ønsker å lage en bok til etterlevelse til et nøytralt og uvitende folk, så må du i det minste skrive det slik at man kan forstå det, og ikke mistolke det.

Dette med at bibelen er "en bok til etterlevelse" er igjen en besynderlig oppfattning som du har av bibelen.

 

Du har i dag blitt forklart at moseloven er opphevet. Alikevel tror du at bibelen er "en bok til etterlevelse" Ser du selv, hvor vannskelig du har for å forstå ? Og at dette da ikke er noe, du selv kan finne ut av ?

 

Grunnen til at jeg bruker ordet etterlevelse er at dere kristne har bibelen å forholde dere til når det angår hva jesus har sagt, samtidig også hva gud sa til Moses (som forøvrig ikke gjelder lenger).

 

Nå vet ikke jeg hvilket kristen samfunn eller sekt du tilhører, men her er sitat fra Torkild Masvie som er leder for Messias-kirken i Oslo, han er også kontaktperson for den lutherske kirken i Norge:

"Som Jesu etterfølgere vil vi etterleve Bibelens ord, også når det går imot egen overbevisning og motstrider den kultur vi lever i."

 

Du som person IHS, kan gjerne være uenig i det, men i hans kristne kirke (og sikkert mange flere) så etterlever de bibelen. Ergo: Ikke noe jeg tror, men jeg vet. Svelg kamelen er du snill.

 

Registrerer forøvrig at du ikke svarte på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar

Den kristne søker er å etterleve Jesus Kristus ikke Bibelen.

 

Jeg velger å stole på hovedpresten i messiaskirken som jeg siterte, på akkurat dette med "etterlevese". Regner med han kan mer om kristendommen enn deg, men det er kun en antagelse selvfølgelig.

 

Jeg vil jo også si at om du etterlever jesus, så er jo det også implisitt i bibelen, da alt man vet om denne mannen kommer fra de bibelske tekster.

 

Hvorfor lage en bibel som kun KRISTNE kan forstå?

 

For å skape et skille mellom kristne og ikke kristne.

 

Javel, da så. Undrer meg over at jeg ble tvunget til å lese i bibelen på barneskolen. Jeg forstod jo åpenbart ikke hva som stod der. Det farlige her er jo at jeg kunne ha tolket bibelen fullstendig feil som du sier, og vranglært andre..

 

Jeg foreslår en notis på forsiden av bibelen: "Kan kun forstås av kristne."

Lenke til kommentar

Den kristne søker er å etterleve Jesus Kristus ikke Bibelen.

 

Jeg velger å stole på hovedpresten i messiaskirken som jeg siterte, på akkurat dette med "etterlevese". Regner med han kan mer om kristendommen enn deg, men det er kun en antagelse selvfølgelig.

 

Jeg vil jo også si at om du etterlever jesus, så er jo det også implisitt i bibelen, da alt man vet om denne mannen kommer fra de bibelske tekster.

Her må du igjen skille. Det er riktig at du finner historien om Jesus Kristus i Bibelen. Men det at du etterlever Jesus Kristus betyr ikke at du etterlever Bibelen.

 

Eksempel: Du leser om en type i VG også gjør du det samme som han.

Dette betyr ikke at du etterlever VG.

 

Javel, da så. Undrer meg over at jeg ble tvunget til å lese i bibelen på barneskolen.

Kanskje fordi du bor i et lutersk land ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

IHS jeg er selv Kristen og VET at det finnes en Gud.

 

Men jeg synes du feiltolker Bibelen litt. Alle kan forstå Bibelen, men ikke alle tolker den riktig. Trekker man ut det man vil av den, er jo det bare en sinnsyk bok.

 

Meg jeg er enig i deg der, at noen får mer ut av den enn andre, De som har Den Hellige Ånd på innsiden får mye mer ut av den, ved at Gud taler ekstra gjennom ordene.

Lenke til kommentar

Man kan enkelt og greit ikke vite om det man tror er 'den Hellige Ånd' virkelig ér det, eller om det er en uekte etterligning. Det er nok av kristne som er selvsentrerte nok til å ha den forestilling at "jeg er ledet av den Hellige Ånd, og har den rette tolkningen", slik som IHS, likevel er de alle uenige.

 

For meg blir de bare en gjeng med selvsentrerte, arrogante og ignorante tåper.

Lenke til kommentar

 

Her må du igjen skille. Det er riktig at du finner historien om Jesus Kristus i Bibelen. Men det at du etterlever Jesus Kristus betyr ikke at du etterlever Bibelen.

 

Eksempel: Du leser om en type i VG også gjør du det samme som han.

Dette betyr ikke at du etterlever VG.

 

Artig sammenligning.

 

Men du må forstå at om jeg etterlever en person som er presentert i VG, så etterlever jeg VG sin integritet. Jeg har ingen garanti for at VG skriver om faktisk er sant, selv om det er naturlig å anta det. Om jeg da velger å TRO på enkelte ting som blir presentert i VG så er det fordi jeg stoler på at VG presenterer fakta.

 

På samme måte som når du etterlever jesus som det står om i bibelen, så må du også samtidig stole på integriteten til bibelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...