Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

Grunnen til at tidsbegrepet blir ubrukelig, er fordi ingen hendelser inntreffer, og ingen tenkende organismer finnes. Om ingen ting finnes betyr det at tiden blir totalt ubrukelig, at en milliard år med "ingenting" går unna på et øyeblikk. Men det betyr ikke at tiden ikke går.

Du kan si at tiden "oppstår" samtidig med at masse oppstår, men det er fordi ting begynner å skje, og at tiden dermed viser seg og får konsekvenser. Det betyr ikke at tiden ikke gikk mens ingenting fantes.

 

Men nå tror ikke jeg på et univers skapt av ingenting, heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Hva skjer med at alle automatisk tenker på den gud i kristendommen i slike diskusjoner, det finnes jo haugevis med andre, hvorfor inkluderer vi ikke dem i diskusjonen?

I stedet for å kritisere oss som diskuterer kan du jo komme med det du vet om andre religioner.

 

Jeg skjærer alle over en kam. De er alle like menneskeskapte hele gjengen :)

 

Jeg har kommet med mine synspunkter i denne tråden for lenge, lenge siden. Før det ble den samme uendelige kristen-vs.-darwinist-kampen, som i grunn er dørgande kjedelig, og totalt uinterresant å ta del i.

 

Derfor kom jeg med uttalelsen over her.

Lenke til kommentar

Du har skjønt det Mokko. :thumbup:

Det er ingen som sitter og venter på at tiden skal komme.

 

Som Mark Twain sa det:

I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it.

 

 

Såpass, er det time for quotes?

 

 

Albert Einstein: "I'm not an atheist and I don't think I can call myself a pantheist. We are in the position of a little child entering a huge library filled with books in many languages. The child knows someone must have written those books. It does not know how. It does not understand the languages in which they are written. The child dimly suspects a mysterious order in the arrangements of the books, but doesn't know what it is. That, it seems to me, is the attitude of even the most intelligent human being toward God."

 

Tror det er ganske nært det jeg prøver å komme fram til...

Hatt en lang dag, er utslitt akurat nå.. god natt foreløpig folkens..enjoy the quote ;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at tidsbegrepet blir ubrukelig, er fordi ingen hendelser inntreffer, og ingen tenkende organismer finnes. Om ingen ting finnes betyr det at tiden blir totalt ubrukelig, at en milliard år med "ingenting" går unna på et øyeblikk. Men det betyr ikke at tiden ikke går.

Du kan si at tiden "oppstår" samtidig med at masse oppstår, men det er fordi ting begynner å skje, og at tiden dermed viser seg og får konsekvenser. Det betyr ikke at tiden ikke gikk mens ingenting fantes.

 

Men nå tror ikke jeg på et univers skapt av ingenting, heller.

BBT sier fortsatt ikke at alt kom fra ingenting, og den sier ganske klart at det ikke "fantes" tid før BB, ikke at tiden før BB var irrelevant. Tid er relativ til tyngdekraft og rom, ikke en klokke som går og alltid har gått...

Lenke til kommentar

I'm not an atheist and I don't think I can call myself a pantheist. We are in the position of a little child entering a huge library filled with books in many different languages. The child knows someone must have written those books. It does not know how. The child dimly suspects a mysterious order in the arrangement of the books but doesn't know what it is. That, it seems to me, is the attitude of even the most intelligent human being toward God.

—Albert Einstein

Lenke til kommentar

Han hadde blitt slaktet hvis han stod fram som en atheist. Kristne _Hater_ Atheister.

Kristne hater ingen. Da er de ikke kristne.

Føler du deg alene i så fall IHS? :)

 

Nå ble faktisk Einstein slaktet av de konservative i USA, som gikk så langt som at de ba ham om å flytte tilbake til tyskland fordi han avviste den vanlige kristne gudelæren... Til og med noen geistelige som slang seg på den hat bølgen... men de er jo ikke kristne, det glemte jeg. :)

Lenke til kommentar

Han hadde blitt slaktet hvis han stod fram som en atheist. Kristne _Hater_ Atheister.

Kristne hater ingen. Da er de ikke kristne.

Føler du deg alene i så fall IHS? :)

 

Nå ble faktisk Einstein slaktet av de konservative i USA, som gikk så langt som at de ba ham om å flytte tilbake til tyskland fordi han avviste den vanlige kristne gudelæren... Til og med noen geistelige som slang seg på den hat bølgen... men de er jo ikke kristne, det glemte jeg. :)

Ja det glemte du.

Lenke til kommentar

Får jødene lov til å hate, siden jødene ikke tror på gud slik han framstår i det gamle testamentet -- og siden jødene, som ikke tror på gud, fremdeles er påkrevd å være jøder for å kunne oppfylle profetiene som gjenstår i Israel?

 

I det gamle testamentet får man lov til å voldta krigsfanger, drepe fiendens barn i krig, steine homofile, steine voldtatte kvinner som ikke skriker høyt nok, steine hekser og blasfemister, samt obsternasige barn.

 

Ooooog Jesus skulle ikke fjerne loven, men oppfylle profetiene -- ikke ett ord av loven skal fjernes før Israel har invadert egypt, og Jesus har kommet tilbake til jorden -- i følge bibelen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...