Dweagord Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Hei, skal snart ha nytt kamera og har alltid hatt et kompakt før og ikke tatt fotografering så seriøst. Men nå har jeg i den siste tiden fått større interesse i fotografering og funnet ut at det er på tide å oppgradere til et speilrefleks eller superzoom. Da lurte jeg på, burde jeg kjøpe et superzoom eller et speilrefleks? Som sagt er jo nybegynner. Skal ha et som ikke er for dyrt men kan godt opp i 5-6000 kr . Krav : Det må ta gode bilder (Klare og fine) Ikke altfor dyrt men kan gå opp i 5 - 6000 Helst kunne filme i grei kvalitet Må ha muligheter for serieskyting (Minst 3 FPS eller hva det kalles ) Bare kom med forslag ! Lenke til kommentar
Dweagord Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Update : Ikke superzoom. Jeg bryr meg ikke om størrelse og de er jo ikke noe særlig bedre enn kompakt. Bryr meg heller ikke om zoom, blir mest close-up bilder Lenke til kommentar
tvister Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Nikon D5000 m/18-55VR skulle vel tilfredstille dine krav med en pris rett i underkant av 6000. Canon 500D m/18-55IS har vel også omtrent samme prisen. Er vel omtrent akkurat like gode kamera så det er bare å prøve hvilket som passer best til hendene. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 2 vanlige råd: 1) Prøv å hold noen av kameraene og se hvordan det passer dine hender/fingre. Dette gjelder også innstillingshjul. 2) Se på hva dine kamerater/familie har. Velger du samme system kan det være du kan låne optikk inne i mellom. Lenke til kommentar
Dweagord Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Har tenkt på 500d og 5000. Kan være at det ender opp på en av disse, men har også kikket på Canon 450d Synes kansje dette er et bra kamera for meg, eller hva synes dere? Har siktet meg inn på et kamera som jeg skal ha i kansje mellom 1 til 2 år og så oppgradere derfra til et mere avansert et. Foreldrene mine har et Nikon D40x og vil gjerne vite hvordan dette er i størrelse i forhold til Nikon 5000 og Canon 450 d ? Har forholdsvis småe hender så tror ikke det vil bli et problem. Foresten grunnen til at jeg synes 450d er et bra kamera til mine behov er fordi jeg og noen kamerater elsker å stå på ski og vil gjerne ha et kamera som jeg kan ta litt fine bilder men trenger ikke være for avansert men fortsatt blir det nok noen fotograf aktie bilder Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Dette er et for godt tilbud til å la passere, i hvert fall om du spør meg. Min soleklare anbefaling. (D5000 + 18-55mm VR + SB-400 + Check and clean + Nikon Intro School for 4999,- + frakt hos elprice) Lenke til kommentar
Dweagord Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Oi, ja nå fikk jeg noe å tenke på Skal absolut tenke på dette! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Siden foreldrene dine har Nikon er det kanskje veien å gå? En ting er helt sikkert, du kan velge Nikon, Canon, Sony, Pentax eller Olympus... bra bilder tar de alle (dvs, får du ikke bra bilder så er det ikke utstyret som er problemet). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Dropp Canon 500D. 550D er nylig lansert og kommer til å koste omtrent det samme. Den skal være vesentlig bedre på en rekke områder. Blant annet på video og høy ISO. Lenke til kommentar
DjDarkDragon Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 mitt beste tips er å dra rundt litt og faktisk holde kamera i hendene.Det som ligger best i hendene er rettest for deg. Som sagt over her har ikke merke så veldig mye å si i dag.Alle tar bra bilder og alle har fordeler og bakdeler. Noen liker Canon og noen liker Sony.Sånn er det bare. Selv skyter jeg med Canon Eos 1000D og er meget fornøyd.Når dette skal byttes ut ender jeg nok opp med og gå ganske mye opp. Så kort å greit: Prøv deg fram med kamera i hendene og velg det som ligger best i hendene dine uavhengi av merke, og ikke hopp rett opp på ett kamera i høy pris klasse.På Canon siden er både 1000D og 450D gode begynner kamera.Jeg kan kun snakke om Canon ettersom det er det jeg har brukt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 mitt beste tips er å dra rundt litt og faktisk holde kamera i hendene.Det som ligger best i hendene er rettest for deg. Jeg ser ofte denne kommentaren, men det er da vitterlig mange andre faktorer som spiller inn på hva som passer best for en gitt kjøper. - har man noe gammel optikk selv som er kompatibel med et digitalt system? - har man venner/familie med utstyr man kan låne som er kompatibelt med et digitalt system? - hvilken optikk vil man ha i framtida og til hvilken pris? - vil man ha stabilisering i objektivet eller kameraet? - vil man ha proprietære batterier eller AA? - vil man ha videofunksjon eller gidder man ikke betale ekstra for det? - hva med live view, optisk eller elektronisk søker? - vil man betale ekstra for ekstra gode høy ISO-egenskaper? - hvilke menysystemer liker man best? - vil man betale ekstra for værtetting? osv osv. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Dette er vel essensen i det å velge kamera. Hva er verdt å betale for? Enkelte ganger er ikke "det lille ekstra" verdt merprisen, andre ganger er den det. I så tilfelle er D5000 er kjempekjøp for en førstegangsbruker. Jeg brukte D60, og avanserte til D200 senere, jeg hadde spart en del penger ved å gå direkte til D200, men jeg ville hatt problemer med betjeningen etc. tror jeg. Derfor syntes jeg du skal velge et "entry-level" kamera, og om noen i familien bruker et merke, bør du velge det samme selv. I dette tilfellet Nikon slik jeg har forstått det. Overnevnte D5000+18-55 er vitterlig for bra deal til å la gå fra en. Lenke til kommentar
Dweagord Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Tusen takk for alle svar! Har virkelig hjulpet. Skal dra ut til byen en dag og teste noen kameraer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 En kollega av meg kjøpte et kamera tidligere i uken. Hun vurderte Canon EOS 500D, Nikon D5000 og Olympus E-620 etter å ha snakket med meg. Så tok hun en runde i noen butikker. Nå er hun den stolte eier av en Nikon D5000. De viktigste grunnene var: best grep (for henne)og vridbar skjerm. Greit nok, ettersom bildekvalitet og funksjoner er relativt likt mellom alle tre. Dvs. Olympusen har ikke video, men det var ikke viktig for henne. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Nå er hun den stolte eier av en Nikon D5000. De viktigste grunnene var: best grep (for henne)og vridbar skjerm. Greit nok, ettersom E-620 har vribar skjerm som er mer fleksibel enn på Nikon. Merkelig argument for D5000 men men. Endret 4. mars 2010 av Spartan Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 E-620 har vribar skjerm som er mer fleksibel enn på Nikon. Merkelig argument for D5000 men men. Jeg er ikke uenig med deg der. Men når Nikonen ligger bedre i handa, så synes jeg faktisk at det har en del å si. Lenke til kommentar
Dweagord Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Vri-bar skjerm har egentlig ikke så mye å si for meg , men kan jo være smart å ha. Men noe jeg har glemt å nevne, Er det muligheter for å filme i grei kvalitet med disse? Skal selfølgelig brukes til bilder men greit å kunne filme noe innimellom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Både Nikon D90, D5000, Canon 500D, 550D og Pentax K-x har mulighet for filming, men vær obs på at det er ekstra krevende å filme med speilrefleks på grunn av at autofokus og eksponering i praksis bør/må gjøres manuelt. Panasonic HG1 er det som gir best filmresultat, men det sliter litt på en del fotografisk (høy ISO). Pentax K-x har ikke vært nevnt før nå. Det har helmanuell filming og ikke så gode høy ISO-egenskaper som spesielt Canon 550D, men har til gjengjeld stabilisering i kameraet. Det vil si at det kompenserer for svakheten dårligere høy ISO-egenskaper. Jeg synes det fortjener en plass blant alternativene. Panasonic GH1 fortjener kun en plass dersom du prioriterer filming høyt og på bekostning av blant annet høy ISO egenskaper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå