Anterialis Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Hei, som dere leser av emnetittelen, er jeg på utkikk etter noe nytt utstyr. Jeg har brukt bittelitt tid på internett for å lese anmeldelser på forskjellige monopoder og -hoder, uten at jeg kan noe som helst om dette fra tidligere. Jeg fant fort ut at Manfrotto er relativt greit særlig mtp. prisen (etter hva jeg har lest). Jeg lurer allikevel på hva dere mener om produktene jeg har valgt ut, og særlig om det er noe positivt/negativt med dem, og/eller om det finnes tilsvarende produkter som er like gode/bedre for samme/billigere/ikke mye dyrere pris. Jeg vil rett og slett ha noen innspill og meninger =) Ingen ting er OT her, så lenge du mener det er relevandt. På forhånd takk =) Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Har ikke brukt monopod, men 484RC2/200PL-hurtigkoblingsplater er mest egnet til relativt lett utstyr. Virker som en bra kombinasjon for en superzoom eller speilrefleks med en 18-200 og sannsynligvis 70-300, men har du noe større vil jeg anbefale å teste det før du kjøper. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Har ikke brukt monopod, men 484RC2/200PL-hurtigkoblingsplater er mest egnet til relativt lett utstyr. Virker som en bra kombinasjon for en superzoom eller speilrefleks med en 18-200 og sannsynligvis 70-300, men har du noe større vil jeg anbefale å teste det før du kjøper. Jeg har ikke veldig tungt utstyr, det tyngste er vel en 70-300mm tele. Kanskje batterigrep, men det kan jo bli litt tungt. Jeg har derfor vurdert å heller gå for Manfrotto 679B monopodden, da den er beregnet for noe tyngre utstyr, og heller ikke er veldig tung. Hvilket hode anbefaler du i stedet for 484RC2 hvis jeg vil den skal tåle hakket tyngre utstyr, men holde prisen på nogen lunde samme nivå? Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) Hvilket hode anbefaler du i stedet for 484RC2 hvis jeg vil den skal tåle hakket tyngre utstyr, men holde prisen på nogen lunde samme nivå? Jeg har ikke noe fasitsvar på det. Til syvende og sist er det du som må velge, men 486RC2 og 488RC er jo neste skritt opp. Ser du på Manfrottos sider så anbefaler de "SLR cameras with mid-long focal length lenses and zooms" på 488RC2, men ikke på 484/486. http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/pid/2306?livid=80&lsf=80&child=2 488 finnes også i en versjon 488RC4 med større hurtigkoblingsplate, men da begynner hodet å veie en del. Du må jo ha noe du orker å dra på også. Bor du i nærheten av en bra fotobutikk vil jeg anbefale å ta med det tyngste du har og spørre om det er mulig å prøve. Edit: Googlet litt og fant flere som skrev at 484RC2 fungerte med 70-300, men det er alltid vanskelig å vite hvor seriøse slike kommnetarer er. Endret 28. februar 2010 av se# Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) Igjen, takk for gode svar =) Jeg kommer nok til å gå for 496RC2 hodet og 679B monopodden, i den tru at hodet tåler litt mer... Det skrives i alle fall på amazon.com at den tar opp mot 6KG. Hva synes dere om dette oppsettet? Det blir jo litt tyngre, men jeg vil det skal tåle utstyret, og holde om jeg kjøper tyngre objektiver senere... Dessuten, jeg har ofte påkoblet batterigrepet. hus (40D) tele + batterigrep blir fort mye vekt.. EDIT: Jeg ser fra produktbildene: kan man ikke velge å pivote kameraet frem og tilbake? Kun sidelengs? På en monopod er det jo bare å snu monopodden rundt sin egen akse, men hva om man er på en tripod? Hvilken manfrottomodell må jeg opp på om jeg vil bevege kameraet både frem-tilbake, sidelengs og snu rundt egen akse (Pivot)? Eller er det slik at selve basen beveger på seg (pivot) sidelengs, og så må man snu kameraet slik at man får "gått ned" i disse gropene som gjør at man kan få de ekstreme vinklene? Endret 28. februar 2010 av w3p Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 EDIT: Jeg ser fra produktbildene: kan man ikke velge å pivote kameraet frem og tilbake? Kun sidelengs? På en monopod er det jo bare å snu monopodden rundt sin egen akse, men hva om man er på en tripod? Hvilken manfrottomodell må jeg opp på om jeg vil bevege kameraet både frem-tilbake, sidelengs og snu rundt egen akse (Pivot)? Skjønte ikke, alle kuldehoder kan snus rundt egen akse så langt jeg vet. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Sikkert bare jeg som tar feil. Håper det =) Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Sikkert bare jeg som tar feil. Håper det =) Du kan selvsagt vri et kulen i en hvilken som helst retning, det er jo en av fordelene med kulehoder. Men fordi kulen skal sitte fast må jo kanten stikke opp overhalvparten av kulens høyde. Det begerenser hvor mye opp og ned du kan justere, men de fleste (alle?) kulehoder har "utfresinger" som gjør at du får mye bedre vertikale justeringsmuligheter. For å utnytte dette må hodet vris slik at utfresingen(e) peker i samme retning som objektivet. Du kan vri basen av kulehodet for å justere dette hvis det sitter på et trebens stativ, med en monopod er det enklere å bare vri hele stativet. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 For bruk på monopod så foretrekker jeg selv et enkelt "tilt" hode siden det er mye enklere å bare vri monopoden litt enn å vri selve kulehodet. I tillegg til å gi bedre kontroll så er et slikt hode vesentlig billigere. bedre kan det vel ikke bli, eller hva? Manfrotto 234RC er et utmerket hode for bruk på monopod. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Ja regna litt med det, men gjorde spm. litt dummere med hensikt, slik at jeg fikk god/grundige svar tilbake =) Så bare ut som det "bare" var utfresninger til sia. Noen kulehoder har jo muligheter til å fri opp mot 45grader i alle retninger, og så 90 om man tilter kula ut i disse utfresningene. På det jeg har sett på her, ser det jo ut som det bare går ann å tilte kula i utfresningene, altså ingen ting utenom disse... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå