Lufthode Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Hei! Håper noen bilkynige har tid til å gi meg litt hjelp. Jeg har en Peugeot 307sw, 2002 mod 1,6 bensin, som er kjørt omtrent 105000. Bilen har fulgt servicer så godt jeg kan se, og registerreim skiftet på 67500. For ca en måned siden hadde jeg såkalt 110000-km-service på bilen,siden den begynte å bli litt daff, og tidspunktet uansett nærmet seg. I tillegg skulle de skifte plugger og luftfilter, og foreta "eu-kontroll". Servicen ble foretatt ved et lokalt frittstående verksted, ikke merkeverksted. Da jeg hentet bilen etter service sto det notert "skiftet gear-olje" på service-skjemaet. Det var ingen anmerkninger, på gear-funksjon eller clutch. Etter noen dager merket jeg at bilen var vanskelig å få ned i 2.gir. jeg måtte jobbe for å få den ned, og det føles omtrent som å geare uten clutch. Jeg kontaktet verkstedet hvor jeg hadde hatt servicen, og de tok bilen inn for kontroll. Etter en dags arbeid på bilen, kom de frem til følgende: "Mekanikeren som har foretatt servicen på bilen din er utenlandsk, og har notert feil på arket. Han mente at du burde bytte gearolje, siden det var litt lite på den. Vi har nå skiftet gearolje for deg, uten at du skal betale dette siden det ble noen misforståelser". vel å bra, tenkte jeg. Nå slapp jeg å betale, og rett etter bytte av gearoljen var bilen veldig god å kjøre, og gearingen fungerer perfekt. Jeg kjente det luktet litt anderledes i bilen, "syntetisk", vanskelig å forklare, men antok at det var den nye oljen i gearkassen som luktet..?. (vennligst legg merke til at jeg kan _ingenting_ om bil.). Nå, noen uker senere, er bilen fremdeles like vanskelig å få ned i 2.gir. Det er ingen andre gear som gir meg problemer, og det er som regel når jeg girer ned fra 3/4 til 2.gir at jeg har problemer. Den litt svidde/syntetiske lukten har heller ikke forsvunnet, men jeg synes bilen er litt kjappere om dagene, selv om den faktisk har endt opp med å bruke litt mer bensin om dagene, men det kan jo uansett være det glatte føret om dagene. Noen som har noe råd ang gear-problemene mine? Kan verkstedet for 2.gang ha gjort noe feil? Satt i feil gearolje? Kan mekanikeren ha oversett at clutchen min egentlig er oppbrukt? Er ikke "veldig slitt cluch" noe de påpeker ved en såpass stor service? Eller er det noe helt annet? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Hadde selv en Citroen Xsara 2001 modell. 1.6 bensin den også, så skulle ikke forundre meg at det er samme girkasse. Jeg byttet girolje i den med en olje fra Biltema. Den skulle holde spesifikasjonene, men likevel ble kassen litt tregere. Nå gjorde jeg ikke noe med det, men hadde jeg beholdt bilen så ville jeg nok ha vurdert å hørt med forhandleren om hvilken olje de anbefalte. Synes å huske det var en ganske standard oljekvalitet som skulle i, så det trenger ikke være feil olje i din nå. Men at verksteder kan gjøre samme feil 2 ganger? Ikke noe problem. Kan fint gjøre det 3 ganger også, om du ikke kan instruere de 100% nøyaktig hva som egentlig skal gjøres. Har selv klaget på nesten samtlige service/reparasjoner jeg har hatt på mine kjøretøy, rett og slett fordi det ikke er fagarbeid som er gjort. Det er ufattelig mye slurv, og det er langt mellom en samvittighetsfull og dyktig fagarbeider. Dessverre. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Så da bør jeg kjøre bortom der på mandag og fortelle dem at problemet enda ikke er løst, og at de må se på det igjen? Jeg vil jo helst ha et bra utført arbeid, og holde bilen like godt som tidligere eiere har, men jeg vil jo heller ikke fremstå som "masete" ovenfor verkstedet. (SnapDrive btw). Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Såvidt jeg kan se skal ikke olje byttes på girkassen på den bilen, noe som betyr at verkstedet ikke bare kan bytte den sånn helt uten videre. Girkassen tilpasser seg den olja den kjører på, så dersom den byttes kan slike problemer oppstå. Olja blir tykkere etterhvert som den fylles med dritt, og ellers i kassen vil det legge seg belegg som kan bli fjernet dersom ny olje blir lagt inn. Det korrekte for verkstedet her ville vært å fylle opp girkassen til korrekt nivå med korrekt type olje, og la det som var i kassen være der. Kan nevne at manuelle girkasser har verken forbrenning eller mulighet for å brenne olja. Olja bare som funksjon å smøre kassen og forflytte litt varme. Dette gjør at egenskapene til olja blir ikke degradert i særlig grad igjennom kassens levetid, og det er derfor ikke nødvendig å bytte den med mindre bilprodusenten sier den skal byttes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå