Gå til innhold

Vurderer kjøp av ny Mediacenter pc

Anbefalte innlegg

Ser at det er en flust av forskjellige type mediasenter modeller rundt på nettet, Dell har en, Multicom har en, Asus har en, Acer har en...og slik kan vi fortsette i evigheter.

Jeg har nå en Acer Aspire L-5100 som jeg er veldig godt fornøyd med, ingen tull, liten, stilig, og lydløs.

Men denne nærmer seg sakte men sikkert 2 år, og er klar for en liten oppdatering.

Det jeg har som krav på denne pcen er få, det jeg verdsetter høyest er at den går i tv-benken, og at den står i stil med receiveren min. Receiveren er sort, den er 44cm bred, og 16cm høy, og den går AKKURAT inn i benken, så pcen skal ikke være veldig ulik denne både i bredde, og høyde.

Av kraftkrav er jeg lite kresen, denne skal IKKE brukes til spill, det tyngste den i hele tatt skal drive er Photoshop CS3 og HD-filmer.

Tilkoblingsmessig har jeg krav at den enten sender ut lyd via skjermkortets HDMI, eller ekstra optisk utgang, i tillegg til HDMI. PC`en må også ha RJ45 plugg i hovedkortet for å kunne koble seg til X-BOX via krysset kabel.

Denne maskinen skal også ha trådløst, helst N-standard trådløstkort.

Har satt opp en handlekurv med pcen her.

Noen outputs på mine krav kontra delene som er i handlekurven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at det er en flust av forskjellige type mediasenter modeller rundt på nettet, Dell har en, Multicom har en, Asus har en, Acer har en...og slik kan vi fortsette i evigheter.

Jeg har nå en Acer Aspire L-5100 som jeg er veldig godt fornøyd med, ingen tull, liten, stilig, og lydløs.

Men denne nærmer seg sakte men sikkert 2 år, og er klar for en liten oppdatering.

Det jeg har som krav på denne pcen er få, det jeg verdsetter høyest er at den går i tv-benken, og at den står i stil med receiveren min. Receiveren er sort, den er 44cm bred, og 16cm høy, og den går AKKURAT inn i benken, så pcen skal ikke være veldig ulik denne både i bredde, og høyde.

Av kraftkrav er jeg lite kresen, denne skal IKKE brukes til spill, det tyngste den i hele tatt skal drive er Photoshop CS3 og HD-filmer.

Tilkoblingsmessig har jeg krav at den enten sender ut lyd via skjermkortets HDMI, eller ekstra optisk utgang, i tillegg til HDMI. PC`en må også ha RJ45 plugg i hovedkortet for å kunne koble seg til X-BOX via krysset kabel.

Denne maskinen skal også ha trådløst, helst N-standard trådløstkort.

Har satt opp en handlekurv med pcen her.

Noen outputs på mine krav kontra delene som er i handlekurven?

Overkill CPU. En AMD Athlon II 250 spiser 1080p til frokost, evt. en 240e... prisforskjellen er jo marginal, men det er 65W vs 95W TDP som kan hjelpe litt på varme/støy. Og hva skal du med ekstra skjermkort når 785G har HD3400 GPU?

Lenke til kommentar

Hei, og takk for tips.

Tenkte at Quad kanskje kunne spille noen rolle da jeg bruker maskinen litt til redigering, men du sier denne ikke er nødvendig?

Grunnen til at jeg satt et extra skjermkort er grunnet HDMI ut, om det er med, eller uten lyd er jeg riktignok usikker på. Men muligheten er jo der for å bruke DVI overgang til HDMI og optisk ned til receiver. Men ser nå på både bilder og specs av hovedkortet, at dette har HDMI. Men vil lyden komme automatisk dit da?

Lenke til kommentar

Til photoshop henger AMD sin X2 250 mer enn godt nok med... den er også veldig overklokkbar og 20% er null stress. Ville nok også kanskje kjørt DDR2 6400.

Når det gjelder Atom / ION er det en ypperlig løsning for ren HTPC, nå som DXVA begynner å fungere i XBMC etc, men tror ikke det er noe å satse på for photoshop.

Zotac har en boks ute nå som koster 2600 og er ganske snasen...

Zotac Mag

Lenke til kommentar

Har nå sett på litt andre ting, feks. PSU. Corsair sine er stille, iallefall 550 og 750w som jeg har hørt, så lurer da om 450w er like stille. I tillegg fant jeg Coolermaster sin silent PSU, hvordan er denne kontra Corsair da i volummessig? Aldri hørt CM sine strømforsyninger.

Med CM PSU, så er dette det endelige oppsettet.

Inputs er alltids kos!

Lenke til kommentar

Jeg ville nesten ventet på denne

Shuttle intros tiny nettop with dual-core Atom, Ion 2shuttle-xs35.jpg

exuse me men jeg trur han vil ha noe raskere, han har forgud skyld en athlon 64 4400+ i den acern han har og atom er VELDIG mye trengre en X2 4400+

kanskje denne

http://www.komplett....aspx?sku=492366

eller denne

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10529866;c:100580;fl:0

som er ganske bra med bare det oppsettet + 4GB minne, man trenger ikke skjermkort fordi det er innebygd Radeon HD 4200 som dekoder blu-ray og alle formatene ;)

;)

har nå en X2 250 med 4GB DDR2 PC6400, Radeon HD 3200 (AMD 780G) 500GB Samsung F3EG og er stor fornøyd, får spilt av blu-ray, og alle andre filer ;)

ble også kaldere en min gamle X2 5000+ i tilegg at den yter mye bedree

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Den pcen i deler på komplett er jo noe slikt jeg tenker på, men da betaler jeg extra for ting jeg egentlig ikke trenger. Tastatur, HDMI-kabel, og bluray. I tillegg trenger jeg trådløst nettverkskort, og OS. Og blir fort 1500,- i prisen.

I tillegg sparer jeg småpenger på en slik pakkepris, kontra velge ut mine egne komponenter.

Men takk for tipset, så ut som en knallmaskin :)

Den fra multicom så også fin ut.

Lenke til kommentar

wiak:

tok det deg så lang tid å se, eller ikke se innlegget om at jeg ikke så hva han hadde tenkt for seg i handlekurven sin? Jaja

Det var ellers nytt for meg at Atom DC er vesentlig svakere enn en fullblods CPU :ironi:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...