reminett Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Hei folks! Jeg vil kjøre følgende oppsett: 5 stk arbeidsstasjoner uten harddisk 1 stk terminalserver med officeprogrammer, mail osv, denne skal også være filserver for terminalklienter og øvrige maskiner i nettverket Hva er best, med tanke på distro? Har testet Ubuntu som terminalserver, ser ut til å fungere greit? Noen erfaringer? Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Hei folks! Jeg vil kjøre følgende oppsett: 5 stk arbeidsstasjoner uten harddisk 1 stk terminalserver med officeprogrammer, mail osv, denne skal også være filserver for terminalklienter og øvrige maskiner i nettverket Hva er best, med tanke på distro? Har testet Ubuntu som terminalserver, ser ut til å fungere greit? Noen erfaringer? Har du brukt Vmware Server? Kan du benytte arbeidsstasjoner uten harddisk i det heletatt? Jeg har selv en Debian hjemmeserver, med vmware server, noe som fungerer bra! men da kjører jeg Vmware Remote Console Plugin i Internet Explorer. Men det er kanskje ikke noe slik du ser for deg ..eller? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) Han ønsker enn tynnklient/"halvtynn" løsning. Enten blir det da snakk om Server med vncserver/freenx server innstallert. På klientene pxe bootes da direkte inn i vncklient / freenx klient mot server. Her finnes det flere ferdige løsninger. Skole Linux kan være en bra plass å begynne. LTSP er også noe man kan se nærmere på http://www.ltsp.org/ Hvis du vil sette opp en server løsning selv, kan thinstation være noe å se på http://www.thinstation.org/ Halvtynn blir da å pxeboote ett fullt system, som kjører i minne. Fordelen er jo at man kan bruke cpu kraft o.l lokalt. Ulempene er jo en noe større prosess med å komme igang. Samt større krav til nettverk/hardware kraft. Endret 28. februar 2010 av kpolberg Lenke til kommentar
reminett Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Takk for svar! Jeg testet Ubuntu Desktop med LTSP og pxe-boot. Fungerte utmerket. Men det jeg lurer på da; var det en halvtynn løsning jeg brukte da? Jeg ønsker jo at når man lagrer i /home/user/documents e.l. så skal det lagres på serveren, siden jeg har en egen disk til /home som også er med i backupsettet. Men dersom klientens cpu-kraft kan bidra, så er jo det selvsagt veldig praktisk. Målet med en slik løsning er tre ting: 1. Sentralisere alt (vedlikehold av kun én maskin, enkel backup osv) 2. Kostnadseffektive arbeidsstasjoner (som kun trenger billige hovedkort, cpu og minne) 3. Uavhengige arbeidsstasjoner, dvs hvem som helst kan arbeide fra hvilken som helst maskin, på sin egen bruker med sine egne dokumenter osv Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 LTSP er en tynnklient løsning. Utifra beskrivelsen er det dette du er ute etter. En halvtynn løsning krever mer av klienten og er bedre ved tyngre applikasjoner(grafikk tunge applikasjoner typisk). Lenke til kommentar
reminett Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Høres ut som det blir LTSP, da Takk for gode innspill, folkens! Lenke til kommentar
asicman Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Høres ut som det blir LTSP, da LTSP er sikkert greit det. Jeg selv har kjørt Gentoo på serveren og på de diskløse klientene (stort sett Mini-ITX bokser) i mange år, noe som også har fungert meget bra. Men det forutsetter nesten at man er vant til Gentoo eller ønsker å bli det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå