Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor stor er forkjelligen mellom 1.6 og 1.8 når det gjelder bensin forbruken?


halaa

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har tenkt å kjøpe enten vw passat 1,6/1,8 ellr audi A6, men lurer på om hvor stor er fokjelligen mellom disse motorene når det gjelder bensin forbruken.

 

vw passat 1,6

vw passat 1,8

vw passat 1,8turbo

Audi A6 1,8

 

har hatt passat 1,6 dom ligger rundt 1,3-4 ved småkjøring og 0,8 på langkjøring om 1,8 bruker mer enn det så er det kanksje mye.

Endret av halaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja mener og huske det, han på verkstede, sa det hadde noe med at en litt kraftigere motor ikke måtte jobbe så hardt,(sa det sikkert for og selge meg en større en)

kan teoritesk sett stemme egentlig

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Det kommer jo ann på bruken. en 1.6 vil bruke mer drivstoff enn en 1.8 om du har mye last, campingvogn etc..

men om du skal pendle til jobb alene hver dag, så lønner det seg med den minste.

 

du kan tenke deg at 1.6 må tynes, å du må ha mye mer gasspådrag om du har tungt lastet bil, du må også gire oftere i oppoverbakker, mens en 1.8 kan du kanskje kjøre opp hele bakken i 4 giret, å med jamt gasspådrag.

 

egentlig samme som "yavel" sa, bare litt mer komplisert.

Lenke til kommentar

Det kommer jo ann på bruken. en 1.6 vil bruke mer drivstoff enn en 1.8 om du har mye last, campingvogn etc..

men om du skal pendle til jobb alene hver dag, så lønner det seg med den minste.

 

du kan tenke deg at 1.6 må tynes, å du må ha mye mer gasspådrag om du har tungt lastet bil, du må også gire oftere i oppoverbakker, mens en 1.8 kan du kanskje kjøre opp hele bakken i 4 giret, å med jamt gasspådrag.

 

egentlig samme som "yavel" sa, bare litt mer komplisert.

 

ja! blir stort sett brukt til jobb og tilbake hjemme.

Endret av halaa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Har bilen din for liten motor bruker du mer av motoren (du må ha konstant gasspådrag) og dermed mer bensin for å holde en OK fart. Med andre ord, mer motor = mindre forbruk, til et visst punkt hvor det bare blir høyere forbruk med større motor (en 6,1 liters hemi bruker ikke mindre enn en 1,8 liters VAG motor :p)

Lenke til kommentar

En 1.6 bensiner i en passat er er voldsomt kjedelig motor og jeg mener den motoren er såpass underdimensjonert i forhold til bilen at den faktisk bruker mer bensin enn en 1.8.

 

Hadde selv en 2002 Golf med 1.6 bensiner, og denne kan jeg huske brukte 0.58 på langkjøring når jeg var snill med pedalen. Ikke spesielt imponerende synes jeg, når en Touran 2.0TDI med 200HK.+ bruker 0.49 ifg. kjørekomputer på langkjøring.

 

Kjøp deg en TDI eller en bensinturbo. Mye morsommere... og bør faktisk ikke bruke noe mer suppe enn en vanlig bensiner. Men LITT dyrere dog...

Lenke til kommentar

En 1.6 bensiner i en passat er er voldsomt kjedelig motor og jeg mener den motoren er såpass underdimensjonert i forhold til bilen at den faktisk bruker mer bensin enn en 1.8.

 

Hadde selv en 2002 Golf med 1.6 bensiner, og denne kan jeg huske brukte 0.58 på langkjøring når jeg var snill med pedalen. Ikke spesielt imponerende synes jeg, når en Touran 2.0TDI med 200HK.+ bruker 0.49 ifg. kjørekomputer på langkjøring.

 

Kjøp deg en TDI eller en bensinturbo. Mye morsommere... og bør faktisk ikke bruke noe mer suppe enn en vanlig bensiner. Men LITT dyrere dog...

 

er veldig interresert i TDI jeg og men er litt redd, for at flere sier at dom har slik taraktorlyd, får ikke nok varme eller man kan få start-problemer i minus grader. er mest redd av traktorlyden som folk sier kan bli veldig slitsomt når man allerede er sliten og skal reise hjem fra jobb. har aldri kjørt TDI veit ikke. golfen og 0.58 som du sier er ganske greit synes jeg, men 1,6 passat sedan bruker ikke mindre enn 0.75 langkjøring derfor spør jeg om en 1,8 bruker vesentlig mer enn det for at da blir det mye.

Lenke til kommentar

Først syns jeg du skal prøve en dieselbil. Er absolutt ikke plagsomt og høres ikke ut som en traktor, iallefall ikke de nyere. Greit, de bråker mer enn en bensin utendørs, men inni bilen er det en fryd.

Jeg syns 0.8 på langkjøring på passaten din var litt drøyt. Min tidligere 1.6 (99 mod) mitsubishi brukte 0,58-0,62 på variert kjøring til-fra jobb. Du vil med stor sannsynlighet ihvertfall ikke bruke mer bensin med 1.8 literen. Men som sagt syns jeg du skal prøve en TDI.

Lenke til kommentar

Først syns jeg du skal prøve en dieselbil. Er absolutt ikke plagsomt og høres ikke ut som en traktor, iallefall ikke de nyere. Greit, de bråker mer enn en bensin utendørs, men inni bilen er det en fryd.

Jeg syns 0.8 på langkjøring på passaten din var litt drøyt. Min tidligere 1.6 (99 mod) mitsubishi brukte 0,58-0,62 på variert kjøring til-fra jobb. Du vil med stor sannsynlighet ihvertfall ikke bruke mer bensin med 1.8 literen. Men som sagt syns jeg du skal prøve en TDI.

hei

Tror jeg må finne en TDI og prøve kanskje. om dom ikke bråker når man er inne og kjører så er det greit, er snakk om biler fra 97-2000 da nyere enn det har ikke råd til. men passaten tror du meg eller ikke den brukte 1,3-5 ved småkjøring og 0,75 var det beste jeg klarte på langkjøring. kan godt hende at det er forkjell mellom vw passat og mitsubishi eller kan det ha vært noe feil på min veit ikke.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

En 1.6 bensiner i en passat er er voldsomt kjedelig motor og jeg mener den motoren er såpass underdimensjonert i forhold til bilen at den faktisk bruker mer bensin enn en 1.8.

 

Hadde selv en 2002 Golf med 1.6 bensiner, og denne kan jeg huske brukte 0.58 på langkjøring når jeg var snill med pedalen. Ikke spesielt imponerende synes jeg, når en Touran 2.0TDI med 200HK.+ bruker 0.49 ifg. kjørekomputer på langkjøring.

 

Kjøp deg en TDI eller en bensinturbo. Mye morsommere... og bør faktisk ikke bruke noe mer suppe enn en vanlig bensiner. Men LITT dyrere dog...

 

er veldig interresert i TDI jeg og men er litt redd, for at flere sier at dom har slik taraktorlyd, får ikke nok varme eller man kan få start-problemer i minus grader. er mest redd av traktorlyden som folk sier kan bli veldig slitsomt når man allerede er sliten og skal reise hjem fra jobb. har aldri kjørt TDI veit ikke. golfen og 0.58 som du sier er ganske greit synes jeg, men 1,6 passat sedan bruker ikke mindre enn 0.75 langkjøring derfor spør jeg om en 1,8 bruker vesentlig mer enn det for at da blir det mye.

Hvis man snakker om en ny TDI så skal du ikke tenke på noe traktorlyd. Nå har kanskje ikke VW de mest lydløse dieselmotorene på markedet, men støyen er ikke så høy at den blir sjenerende synes jeg. Joda.. litt dieselklakking vil du høre under kaldstart i 20 minus, men lyden avtar etter noen sekunder.

 

Snakker man kjøpe av en noen år gammel bil, så ville jeg kanskje valgt en bensinturbo.

 

Har jo selv en 2007 Touran 2.0TDI og denne har fungert utmerket de tre årene jeg har hatt den. Har hatt flatt batteri ett par ganger i vinter, men det gir jeg den ubrukelige dieselvarmeren skylden for. (ikke sløs bort 20.000,- på en dieselvarmer!) Så fort motoren er varm, så er ikke lyden sjenerende i det hele tatt og en dieselmotor jobber jo på vesentlig lavere turtall enn en bensinmotor.

 

Jeg har lenge skrytt TDI opp i skyene fremfor Bensinturbo, og jeg kan ikke si pr. dags dato at jeg synes noen av tingene er best. TDI og bensinturbohar begge sine svakheter og sterke sider.

 

Her er noen plusser og minuser fra minne erfaringer så langt:

 

Diesel:

+ Høyt moment på lave turtall. (perfekt for deg som skal dra båt/campingvogn etc.)

+ Vesentlig mer drivstoffgjerrig enn en tilsvarende Bensinturbo.

 

- Ofte litt dyrere i innkjøp.

- Generelt LITT mer støy fra motor (spesielt ved kaldstart)

 

Bensinturbo:

+ Vesentlig mer stillegående.

+ Noenlunde samme ytelser som en tilsvarende TDI, selv om det ikke virker slik i praksis.

+ Blir fortere varm under ekstrem kulde enn en TDI.

 

- Vesentlig høyere drivstoff forbruk samt 1-2kr. ekstra pr. liter for bensin kontra diesel.

 

Etter mye frem og tilabke med meg selv, så bestemte jeg meg for å prøve en bensinturbo denne gangen. Etter å ha kjørt en TDI i tre år, så må jeg inrømme at prøveturen i en A5 med 2.0TFSI 180HK'er var litt mer behagelig. Ytelsene skal også være på linje med Touran'en jeg har nå, selv om Audi'en VIRKER noe slappere. Men med en uhøytidelig test gjort av meg selv mellom to punkter viser at 0-100 er omtrent identisk. Slik er det når man er vant til det høye momentet en TDI gir deg.

 

Når de neste tre årene har gått kan jeg komme memd en konklusjon angåedne hva JEG liker best av Diesel og bensinturbo.

 

Men jeg forestiller meg at det er Diesel som kommer for fullt og om noen år så er støynivået på en TDI vesentlig redusert, så på sikt så troro jeg nok kanskje bensinbiler vil tape marked i forhold til diesel. Men det er bare min personlige mening. Tiden for vise hva som skjer til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...