Gå til innhold

Død disk - hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en ny harddisk for en tid tilbake. Det første jeg gjorde var å prøve å installere Windows på den, fant harddisken i Windows setup og startet installasjon, men alt gikk ulidelig treigt og jeg bestemte meg for å avbryte.

Det neste jeg tenkte var å starte den opp sammen med fungerende windows for å formatere den. Windows fant ikke disken i diskbehandling, men etter en restart fant chkdsk disken før windows hadde startet opp. Chkdsk gjorde en rekke ting, fjernet 8kb i skadede sektorer m.m. Men selv etter dette dukket ikke disken opp i diskbehandling.

Prøvde også dette i en annen pc, når harddisken sto i den pcen så gikk alt forferdelig treigt, og hengte seg når vi prøvde å gå inn på "administrative verktøy". Vi fikk også opp en chkdsk forespørsel der på windows oppstart, og på samme måte som på min pc fant chkdsk endel og gjorde en del fixes etc.

Hele tiden har jeg sett disken i bios, men nå har dette også feilet, disken vises ikke lenger. Av og til henger pcen på det første skjermbildet (på post?) i det informasjon om harddiskene skal lastes.

Jeg kan ikke helt skjønne hva jeg har gjort galt. Jeg avbrøt jo en windows installasjon, men kan ikke se hvordan dette skal kunne ødelegge en disk.

Hva kan være galt, og har noen tips på hva jeg kan gjøre for å få liv i denne harddisken igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville besøkt HDD produsentens hjemmeside og lastet ned diagnoseverktøy til disken din. Jeg ville så kjørt en full diagnose over disken for å se om denne finner noe feil. Slike diagnoseprogram vil ofte gi deg feilkoder som gjør det enklere å finne ut hva som er feil med disken. Om diagnoseverktøyet ikke finner feil, kan du forsøke å slette disken. Kjært barn har mange navn, som Erase disk, zero fill, fill zeroes to disk, etc. Dette kan ta lang tid, men vil gi deg dobbel test. Først vil den blanke ut disken, slik at den blir som ny fra butikken. Dernest, siden dette fører til at hver bit av disken blir skrevet til, vil du få en ekstra diagnose om det er noe feil med harddisken din.

--- Kontroller også at kontakter til/fra HDD sitter skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...