Gå til innhold

Hjelp, skal kjøpe nye maskiner til elevene på skolen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD! Velg AMD! Vi liker AMD! (Velg det som er kjappest. Husk store harddisker, gode skjermkort og gode headsets. Kan også anbefale billig-skjermen HYUNDAI F910 framfor ganske mye anna. Fåes på PSData. Slår det meste jeg ellers har sett på MK rundt om...)

(Tror Stokmarknes-medie-folka har vært så heldige å få lese min litt aggressive Mac-tekst.)

For ordens skyld: VK1 Medier & Kommunikasjon, Høgtun VGS.

Skulle ønske man ikke måtte bruke Mac... Så frustrerende med sånne fanatiker-holdninger fra et par lærere.

God natt!

omg :shrug:
Lenke til kommentar
Jeg har Mac og PC selv og bruker begge to akrivt hver dag.

OSX Jaguar er mere stabilt enn XP noen gang kommer til å bli, mens min PC selvfölgelig er raskere. Kjörer dere OS9 på Mac'ene så skjönner jeg godt at dere har problemer, men det hadde man da også hatt hvis man hadde kjört ME på PC'ne.

Vil gjerne at du nevner noen mediaprogrammer som ikke finnes til Mac! Det eneste jeg kan komme på er 3DSMax, men det bruker man da vel ikke en gang på videregående.

For en klasse på vgs ville nå jeg satt brukervennlighet og funksjonalitet i höysete fremfor noen få MHz bedre ytelse!

For at du skal få meg til å tro hva du sier om ustabilitet så får du nesten finne ut hvilken build av OSX dere har og hva slags HW!

Bla bla bla .. Mac propaganda nødvendig i denne tråden og?

Synes heller du kunne kommet med en anbefaling av ett mac opsett som ville fungert bra for denne skolen .. Kanskje du ville blitt tatt mer seriøst.

Hvis penger ikke var ett spørsmål ville jeg uten tvil gått for Intel oppsettet, men siden det er en god del å spare på AMD ville jeg heller satset på det. AMD jo nesten like raske som Intel ;)

Bare retter på alle feil som blir skrevet jeg. Hadde noen sagt at Intel sine prosessorer er ustabile og brenner opp med en gang så skal jeg love deg at du ikke hadde kalt det propaganda hvis noen hadde motsagt de.

Har han under 10'000 til hver maskin så ville jeg klart valgt en PC, men får han bruke opp mot 20'000 hadde jeg valgt Mac'er. SKal man ha Mac så burde man uansett vente til etter 20 denne mnd. Hvorfor kjöper man egentlig nye maskiner til vgs nå på slutten av året? Burde man ikke vente til rett för skolen begynner igjen?

Lenke til kommentar
Kjøp mac du! Det er det dem bruker på MK her... :lol:

Mac var bra til mediabruk for noen år siden. Desverre har det skjedd en del siden da:

* PC'ers ytelse i media-programmer har passert Mac med stoooor margin.

* Media-programvaren for PC har blitt bedre enn den er (og var) for Mac.

I tillegg har PC'ene fordelen av å være mer fleksible mhp. operativsystem, utvalg av programvare og oppgraderinger. PC'er er også mer allsidig og kan brukes til "alt" og er i tillegg langt billigere enn Mac.

Noe av det dummeste jeg har hørt på lenge! Mac har aldri vært så bra til mediabruk som den er nå!

Tror du ikke har vært borti så mye mac i det siste, PC er mye raskere atm, og mye mye mye mer stabilet,

Dra til skolen våres og sitt der med MAC i et år og jeg garanterer deg at du kommer til og hate mac.

OSX Jaguar er mere stabilt enn XP noen gang kommer til å bli, mens min PC selvfölgelig er raskere. Kjörer dere OS9 på Mac'ene så skjönner jeg godt at dere har problemer, men det hadde man da også hatt hvis man hadde kjört ME på PC'ne.

Vil gjerne at du nevner noen mediaprogrammer som ikke finnes til Mac! Det eneste jeg kan komme på er 3DSMax, men det bruker man da vel ikke en gang på videregående.

For en klasse på vgs ville nå jeg satt brukervennlighet og funksjonalitet i höysete fremfor noen få MHz bedre ytelse!

For at du skal få meg til å tro hva du sier om ustabilitet så får du nesten finne ut hvilken build av OSX dere har og hva slags HW!

Hei,

Vi kjørte først OSX, så skiftet vi til Jaguar senere fordi vi hadde så mye problemer med OSX, men uten at dette endret på stort mye,

vi hadde et nettverk med 30 macer , en server med 200gb harddisk plass etc, men støtte bare på problemer, henging og crash..

Mulig at vi har vært svært uheldige men, en slik opplevelse vil man jo helst ikke ha igjen:)

Lenke til kommentar

Mac var bra til mediabruk for noen år siden. Desverre har det skjedd en del siden da:

I tillegg har PC'ene fordelen av å være mer fleksible mhp. operativsystem, utvalg av programvare og oppgraderinger. PC'er er også mer allsidig og kan brukes til "alt" og er i tillegg langt billigere enn Mac.

Noe av det dummeste jeg har hørt på lenge! Mac har aldri vært så bra til mediabruk som den er nå!

Tror du ikke har vært borti så mye mac i det siste, PC er mye raskere atm, og mye mye mye mer stabilet,

Dra til skolen våres og sitt der med MAC i et år og jeg garanterer deg at du kommer til og hate mac.

Hei,

Vi kjørte først OSX, så skiftet vi til Jaguar senere fordi vi hadde så mye problemer med OSX, men uten at dette endret på stort mye,

vi hadde et nettverk med 30 macer , en server med 200gb harddisk plass etc, men støtte bare på problemer, henging og crash..

Mulig at vi har vært svært uheldige men, en slik opplevelse vil man jo helst ikke ha igjen:)

Her røper du jo egentlig hvor mye du vet! OSX er jo det samme som Jaguar. Jaguar er version 10.2 av OSX. Hvis et program henger seg så kan du jo bare trykke "eple"+"alt"+"esc" eller høyreklikk i docken og så hold inne "eple", da får du opp "Force quit" istedenfor bare "quit".

Lenke til kommentar

Hei,

Her røper du jo egentlig hvor mye du vet! OSX er jo det samme som Jaguar. Jaguar er version 10.2 av OSX. Hvis et program henger seg så kan du jo bare trykke "eple"+"alt"+"esc" eller høyreklikk i docken og så hold inne "eple", da får du opp "Force quit" istedenfor bare "quit".

Jeg vet at Jaguar er 10.2 av OSX, men versjon kalles jo ikke 10,

derfor sa jeg Jaguar.

Jeg vet godt om force quit, men det er ikke enkelt når at mac'en låser seg helt, og OM jeg ikke hadde vist dette (at 10.2 er jaguar, og OSX)

tror jeg det ikke ville hatt så veldig stor effekt på at macen crasher

1-2 ganger daglig.

Lenke til kommentar

Hva skjer når Mac'en din crasher da? Hvis en Mac crasher så er det mest sannsynlig pga HW feil. Hvis det har med SW så kommer det alltid opp en mld. Denne har jeg fått 1 gang på de to år jeg har brukt OSX. Hadde värt morsomt å höre om du visste hva som stod på den..? iogmed at du vel får den to ganger om dagen.

Crasher mac'en din så har du HW feil, gå å få den reparert!

Lenke til kommentar

dersom du ikke blir kvitt VIA chipsettet ville jeg hvertfall holdt meg langt unna det AMD systemet, andre chipsett kan sikkert være OK. Regner med at du har fått et tilbud fra en lokal butikk eller noe, dumt å bestille løse deler dersom det er endel maskiner det er snakk om :) Tipper Intel systemet er mest vedlikeholdsfritt og enklest å administrere i litt større antall, det er sikkert noe av grunnen til at de fleste større selskapene kjører Intel/Intel på arbeidsstasjoner. Jeg ser også på NTNU(dvs mitt insitutt hvertfall) kjører man utelukket Intel på alle desktopper. Alle mulige stabilitetsproblemer blir alltid mange ganger forverret når det er snakk om datasaler, mest pga mange brukere og stor belastning hele tiden.

Ytelsesmessig er forskjellen veldig liten, Intel har fordelen av SSE2 + PC800, 800MHz FSB CPUene til Intel med HT er raskere enn 400 og 533 versjonene, så denne 2.4 tilsvarer mest sannsynlig 2500+ i ytelse. Dessuten maskiner som skal brukes til mange ting, videoredigering + sikkert litt rapportskriving parallelt har stor utnytte av HT.

Lenke til kommentar
Hva skjer når Mac'en din crasher da? Hvis en Mac crasher så er det mest sannsynlig pga HW feil. Hvis det har med SW så kommer det alltid opp en mld. Denne har jeg fått 1 gang på de to år jeg har brukt OSX. Hadde värt morsomt å höre om du visste hva som stod på den..? iogmed at du vel får den to ganger om dagen.

Vi får ingen feilmelding , den låser seg, helt

slik at ikke engang force quit fungerer, musen rører ikke på seg.

Mange av maskinene har vært til reprasjon opp til flere ganger, uten noe som helst nytte...

Lenke til kommentar

Må bare si at min IBM Deskstar yter maks innen videoredigering...

NOT

aldri kjøp ibm! hvis de fortsatt selges da.. helsikes drit... :evil:

WD e tingen for videored.

Seagate yter for lite, maxtor har jeg ikke spes. erfaring med.

styr iallefall unna IBM

Lenke til kommentar

fjortiss alarm fjortiss alarm!!!

hvor har du dine påstander i fra langt oppi hue eller noe sånt.

Det er akkuratt som jeg skulle si at en ferrari er bedre og kjører forere en en laborghini(rett?)

Det kommer ørten "påstander" her på forumet hver dag som bare blir skrevet uten at noen som helst info blir vist som kan bevise det.

Hvis du ikke har noe særlig fakta og komme med så hold munnen din igjen.

Jeg skal da ikke komme og si at det du sa var feil men kom med en link eller to om at f.eks wd e tingen for video redigering da!!

Lenke til kommentar

Vi får ingen feilmelding , den låser seg, helt

slik at ikke engang force quit fungerer, musen rører ikke på seg.

Mange av maskinene har vært til reprasjon opp til flere ganger, uten noe som helst nytte...

Applications/Utilities/Disc Utility

Repair disc permitions. Hvis det fortsatt henger seg og dere bruker Jaguar på en maskin som støtter det så klag og få de bytta ut. Mest sannsynlig feil på ram'en.

Lenke til kommentar
Hvorfor AMD?

Denne CPU'en er veldig rask, og slår tom P4 3.0 ghz på noen områder :)

Men ikke på dette området.

AMD! Velg AMD! Vi liker AMD!
Så frustrerende med sånne fanatiker-holdninger

Alt blir jo bedre. Kan jo ikke regne med at utviklingen går feil vei.

Men hos PC går utviklingen mye raskere, og det er flere som bruker/utvikler for PC. Og prislappen på en PC er vel mye lavere enn på en Mac.

Jeg ville ha kjøpt det første oppstettet med WD SE eller IBM 180GXP. Med så mye RAM tror jeg det ikke er nødvendig med en raptor som OS-disk. Husk at dere desverre må bruke XP (%"#&%&") for å ta full nytte av HT.

Jeg vil bare minne deg på at 90% av det som blir sagt her på forumet må tas med 300g salt, så sjekk alle utsagn før du tror det (f.eks anti IBM usakligen, dobbeltmoral fanatikeren)

Lenke til kommentar

Ville gått for Intel løsninga. Men jeg ville prøve å få MSI 875P Neo-FIS2R hovedkort istedet for ASUS kortet. Det fordi at MSI kortet benytter Intels egen S-ATA kontroller som ikke går via PCI bussen... Det eliminerer et ledd og fører til lavere latency. Skal dere i tilllegg oppgradere til RAID ved anledning er det jo også greit at MSI kortets S-ATA kontroller klarer opptil 266MB/s i motsettning til 133MB/s på ASUS.

Seagate er mere enn raske nok... Bare last ned "IBM Feature Tool" og skru av "Acoustic Management" på disken, så blir den raskere. Det er nemlig slik Seagate begrenser støy...ved å senke ytelsen noe... En greit trade-off i min mening.

Lenke til kommentar

Bla bla bla .. Mac propaganda nødvendig i denne tråden og?

Med slik jalla bullshit pisspreik man slenger ut om mac skulle det bare mangle at man får en kommentar tilbake....

Synes faktisk det er litt mye windows propaganda her...

(Nok til å gjøre meg kvalm ivertfall...)

:shrug:

Lenke til kommentar

Det er enkelt valg når den skal brukes til videobilde redigering, og ikke hovedsaklig spilling, gå for intel cpuen, grunnen er:den har større båndbredde en AMD cpuen, og visst programvaren har støtte for HyperThreading så er det jo enda bedre.

AMDfans: Ikke hold på cpuen og ødelegg ett kjøp pga. dere liker amd, når intel er et bedre valg til denne typen arbeid.

måtte bare nevne det :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...