Gå til innhold

Hjelp, skal kjøpe nye maskiner til elevene på skolen

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe nye maskiner til Medier og Kommunikasjonslinje på videregående skole.

Maskinene skal brukes endel til videoredigering og bildebehandling. Det står mellom disse to valgene, pris er lik:

1) Asus P4C800 Deluxe I875P ATX hovedkort, 800FSB, Dual DDR, AGP8X, SATA

Pentium 4 2.4GHz 800MHz FSB, HyperThreading 512K cache Socket478

2x 512MB PC3200 (400MHz) DDR SDRAM DIMM (total 1024MB)

Serial ATA 80GB 7200rpm 8MB cache (Seagate Barracuda V SATA 80GB)

2) Asus A7V8X KT400 AGP8X USB2.0 LAN DDR

AMD Athlon XP 2500+ (BARTON - 333FSB/Asus

2 x 512MB PC2700 (333MHz) DDR SDRAM DIMM

Seagate Barracuda 80GB 7200rpm UATA100

Hvilken skal velges og HVORFOR?

All hjelp mottas med takk.

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare slenge inn en kommentar ang harddiskene, Seagate er ikke valget når man skal drive med videoredigering. Disse diskene er laget mtp lavt støynivå, ikke ytelse. Hvis du har mulighet til å endre noe på disse pakkene vil jeg anbefale en av disse [1] [2] diskene til dette.

Mitt tips er forøvrig den første pakken. AMD prosessoren er god nok den, men det er ikke hovedkortet, som er basert på VIA KT400 brikkesett. Bl.a. har flere på forumet har hatt diverse problemer med det. Hadde det vært et ASUS A7N8X hovedkort med nForce2 brikkesett (som er kjent for å være godt og stabilt) hadde valget vært mer aktuelt. Pentium 4 prosessoren har et SSE2-instruksjonssett som den drar veldig godt nytte av i oppgaver som f.eks. videoredigering dersom programmene støtter det (og det skal de fleste nye programmer myntet på slikt gjøre).

Lenke til kommentar

Video redigering med 80GB? Trodde det tok stor plass jeg...

Og hvorfor Seagate ja...?

Og angående 2.4 800FSb og 2500+ finnes det sikkert en test hos Tomshardware du kan titte på for å se forskjellen i ytelsen

Lenke til kommentar

Hvis hver elev arbeider med de over lengre perioder vil vel 80GB være litt lite?

Ellers så ville jeg gått for p4 systemet, det skal jo være litt bedre på

renderings og slikt (sist jeg fulgte med..) Men jeg ville vel ikke ta en slik avslutning på vegne av mine utalelser. Er ikke helt oppdatert :)

Ha en fin helg

Lenke til kommentar

De to der vil være ganske identiske i utgangspunktet men Intel systemet kan ha en fordel pga HyperThreading og fordi tester viser at det er generellt raskere til koding og dekoding av video. (FlaskMPEG-tester)

Firewire (IEEE1394, i.Link) er tilkobling som du bør ha til å overføre video mellom DV-kamera og PC. Ikke velg noe som ikke har en slik tilkobling. De billigste PCI-kortene med Firewire er skjelden like bra som de integrerte løsningene.

Seagate-disker er bra pga støy, men jeg ville nok valgt en seagate med større kapasitet, 8MB lese/skrive-buffer og Serial-ATA tilkobling. Dette vil skape en mer stabil datastrøm. (Langt høyere minimum MB/s en den du har satt opp) Eventuellt en bitteliten og billig Seagate til Windows og swapfil og en større Seagate til videofiler.

Lenke til kommentar
De to der vil være ganske identiske i ytelse så det er egentlig ikke noe klart førstevalg. Gå for det du har lyst på eller som har flest tilkoblinger og sånt.  

Ja forresten: Firewire (IEEE1394, i.Link) er tilkobling som du bør ha til å overføre video mellom DV-kamera og PC. Ikke velg noe som ikke har en slik tilkobling.

PCI kort til 150,- er vel ikke akkuratt et stort problem, hvis ytelseforskjellen er der.

Lenke til kommentar

Halla Christian..

jeg er personlig tilhenger av p4 cpu'er, aner egentlig ikke hvorfor men.

Dessuten ser det også ut til å være bedre ram på p4 versonen, siden den har PC3200 ram og den andre har PC2700.

Hilsen eleven din Anders :woot:

Lenke til kommentar
Vi skal kjøpe nye maskiner til Medier og Kommunikasjonslinje på videregående skole.

Maskinene skal brukes endel til videoredigering og bildebehandling. Det står mellom disse to valgene, pris er lik:

1) Asus P4C800 Deluxe I875P ATX hovedkort, 800FSB, Dual DDR, AGP8X, SATA

Pentium 4 2.4GHz 800MHz FSB, HyperThreading 512K cache Socket478

2x 512MB PC3200 (400MHz) DDR SDRAM DIMM (total 1024MB)

Serial ATA 80GB 7200rpm 8MB cache (Seagate Barracuda V SATA 80GB)

2) Asus A7V8X KT400 AGP8X USB2.0 LAN DDR

AMD Athlon XP 2500+ (BARTON - 333FSB/Asus

2 x 512MB PC2700 (333MHz) DDR SDRAM DIMM

Seagate Barracuda 80GB 7200rpm UATA100

Hvilken skal velges og HVORFOR?

All hjelp mottas med takk.

Christian

Hei :)

Gå for 2'ern..

men muligens bytt ut hoved kort med Asus A7N8X Deluxe

(dette har inbygd Firewire, Kjempe bra lydkort, USB 2.0..)

Hvorfor AMD?

Denne CPU'en er veldig rask, og slår tom P4 3.0 ghz på noen områder :)

Hilsen Elev.. [Remy:]

Lenke til kommentar

Mitt tips er forøvrig den første pakken. AMD prosessoren er god nok den, men det er ikke hovedkortet, som er basert på VIA KT400 brikkesett. Bl.a. har flere på forumet har hatt diverse problemer med det. Hadde det vært et ASUS A7N8X hovedkort med nForce2 brikkesett (som er kjent for å være godt og stabilt) hadde valget vært mer aktuelt. Pentium 4 prosessoren har et SSE2-instruksjonssett som den drar veldig godt nytte av i oppgaver som f.eks. videoredigering dersom programmene støtter det (og det skal de fleste nye programmer myntet på slikt gjøre).

:yes::yes:

Lenke til kommentar

Driver endel med videoredigering selv, og en rask disk er et MUST!

Helst en separat disk pr. maskin for dette formålet, eller et eget raida volum på giganett for alle elevene.

Har selv 160 GB nå, 4x 80GB wD JB i RAID 0/1 men skal utvide til 480 GB i RAID 5 som gir 420 GB effektivt.

Dette er kanskje overkill for den normale bruker, men etterhvert så akkumuleres det råfiler samt versjoner i DivX, Indeo, XviD, mpg, sorenson og andre vanlig ecodecer. Og dette tar tilslutt stor plass...

Anbefaler f. eks en WD Raptor som systemdisk og en WD 200 GB JB som lagringsdisk.

Dette vil nok holde en god stund mhp ytelse i fremtiden også kontra et singel disk oppsett...

Ellers ser P4 løsninga mest fornuftig ut.

Lenke til kommentar

Ja gå for P4 til skolebruk...

Jeg går selv på Vk1 media, og vi har 3 stk Mac til videoredigering med Final Cut Pro, og det er vel den beste løsningen tror jeg... Kan dere bare ha filmgrupper og sånn, har iallefall vi.!! :D

Lenke til kommentar
Ja gå for P4 til skolebruk...

Jeg går selv på Vk1 media, og vi har 3 stk Mac til videoredigering med Final Cut Pro, og det er vel den beste løsningen tror jeg... Kan dere bare ha filmgrupper og sånn, har iallefall vi.!! :D

Hjelp :)

Vi hadde Mac her det første året på MK..

aldri vært så mye problemer i mitt liv..

vurderte opp til flere ganger og kasta mac'en ut vinduet :)

Lenke til kommentar

Hvorfor AMD?

Denne CPU'en er veldig rask, og slår tom P4 3.0 ghz på noen områder :)

Den testen hvor en AMD 2500 Barton slår en p4 3.0 GHz 800MHz FSB med hyper threading skulle jeg gjerne likt å se :roll:

Skulle gjerne husket siden, men det gjør jeg dessverre ikke,

men i alle tilfeller har vi ikke en 3ghz som forslag nr.1 :)

Lenke til kommentar
Hei  

Gå for 2'ern..  

Hvorfor AMD?  

Denne CPU'en er veldig rask, og slår tom P4 3.0 ghz på noen områder  

Om AMD - CPU'en slår P4 i f.eks spilling, så har vel det liten nytte når man driver med videoredigering?

Lenke til kommentar
"]
Hei  

Gå for 2'ern..  

Hvorfor AMD?  

Denne CPU'en er veldig rask, og slår tom P4 3.0 ghz på noen områder  

Om AMD - CPU'en slår P4 i f.eks spilling, så har vel det liten nytte når man driver med videoredigering?

Det var en kontor applikasjon, jeg sa ingenting om spilling.

Lenke til kommentar

Selv om jeg er AMD-fan må jeg inrømme at i dette tilfellet hadde jeg valgt P4-pakken. Dette er fordi:

[*]Hvis jeg ikke husker helt feil (og driter meg ut fullstendig nå) så er P4 raskere til redigering / komprimering av lyd/bilde pga. SSE2.

[*]AMD-pakken er basert på et Via KT400-hovedkort. Dette chipsettet har rykte på seg for å ikke være så veldig stabilt for å si det på en fin måte.

Men som resten sier her: Harddisken blir muligens en flaskehals. Blir vel også raskt full, videoredigering tar jo mye plass!

Og til han som sa P4 pga den hadde PC3200 ram: AMD er ikke så avhengig av høy båndbredde som en P4 er. Om du har en AMD-prosessor som kjører FSB på 333MHz (2*166) får denne best ytelse ved å kjøre minnet synkront (333MHz). Kjører du minnet asynkront (400MHz) blir det lenger "responstid" og ytelsen vil derfor synke. Du må huske på at prosessoren selv bare kjører på 333MHz (2*166) (som er PC2700 hastighet) og kan derfor ikke "mate" minnet med nok informasjon til å utnytte minne på 400MHz (PC3200).

Vart litt sårlig forklart det siste. Ønsker dere en god forklaring på det siste er det bare til å kontakte brukeren ufo her på forumet, det er en kar som har peiling på CPU/RAM.

Håper mine kommentarer hjalp litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...