Gå til innhold

BK: 1. stk blue landscape


heggstad

Anbefalte innlegg

Hei!!

 

Det har nå blitt mange uker/måneder siden jeg sist postet noe på denne kanten av diskusjon.no. Men fotograferingen har likevel ikke lagt til side, men senest i dagen har mitt kjære kamera vært i bruk. Med det ønsker jeg å få kritikk på mitt "åpningsbilde". Et åpningsbilde som jeg håper skal være nøkkelen til en langt mer aktiv periode i BK'en. :)

 

Canon EF 70-200 f/4 @ 70mm

f/11

1/400sek(?)

ISO200

Canon eos 5d

 

EDIT: Versjon 2 (croppet i underkant, og dermed gjort om til nærmest kvadrat)

post-161157-1267305991,6047_thumb.jpg

post-161157-1267308599,3131_thumb.jpg

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra åpning i BK :) . Fine linjer innover i bildet, og jeg synes det funker bra med portrett format. Vet ikke helt dette med hvitbalansen. Synes selv det kan være vrient noen ganger å se om man skal stille slik at de solbelyste blir mye varnere, eller ikke. Du har sikkert forsøkt ulike fargetemperaturer på dette?

 

Komposisjon er ok, men jeg synes det er litt for mye forgrunn. Det blir på en måte litt usikkert på om det er forgrunn eller bukta utover som skal vises. Mulig det er bare meg som ikke får det helt til å funke :hrm: .

Lenke til kommentar

Ja da får jeg vel ønske velkommen tilbake :new_woot:

 

+

 

Liker idèen og muligheten i motivet.

Detaljene i himmelen er nydelige.

Fin valgt plass å fotografere fra, området tatt i betraktning.

-

 

Croppet med hendene på skjermen og fant ut at om jeg kappet såpass hardt at som ca 60& av nedre bilde sitter man igjenn med et finere utsnitt som gir iallefall meg mye mere. Det er mange fine isklumper der, men de stjeler myyye oppmerksomhet og da blir liksom øvre halvdel bare "i veien". Den forstyrrende snøskavlen på venstre side forsvinner da også helt plutselig :whistle:

 

Men et finfint bilde da :yes:

Lenke til kommentar

Må få takke dere for oppmerksomheten og kritikken så langt! :D

 

La meg begynne med hvitbalansen. Jeg har nemlig prøvd meg litt fram med ulike balanser, men har funnet den som er vist her, som den beste løsningen. Dette grunnet med jeg heller vil se den hvite snøen være hvit, ikke rødlig og varm. Dette resulterer i at snøen i skyggenområdene blir mer blålig. Men det ser jeg likevel som et bedre resultat, da isen, som er en stor del av skyggeområdet, blir framstillt som blått, noe som jeg syntes passet.

 

Så var det utsnittet da.. ;) Selv likte jeg disse isklumpene som skaper en linje i bildet, men tar likevel selvkritikk. Jeg ser nemlig at det kan være for mye is, og har derfor kuttet en del på denne nye versjonen. Noe bedre? :)

 

Igjen takk for kritikken.. :D:w00t:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det ferskeste bildet ditt (som jeg syns blir mye form og lite innhold) leda meg hit.

 

Her er det mye å like. Samtidig så svinger det ikke helt. Tror det henger sammen med linjeføringa. Linja som skal føre oss inn i bildet, starter nede til høyre. Det ofte det siste området øyet scanner når det tar inn et bilde (henger sammen med vår (trolig) kulturelt betinga leseretning).

 

Så jeg fikk et innfall. Prøv og speilvend bildet, og se om det fungere bedre da.

Lenke til kommentar

Det ferskeste bildet ditt (som jeg syns blir mye form og lite innhold) leda meg hit.

 

Her er det mye å like. Samtidig så svinger det ikke helt. Tror det henger sammen med linjeføringa. Linja som skal føre oss inn i bildet, starter nede til høyre. Det ofte det siste området øyet scanner når det tar inn et bilde (henger sammen med vår (trolig) kulturelt betinga leseretning).

 

Så jeg fikk et innfall. Prøv og speilvend bildet, og se om det fungere bedre da.

 

Hei Fototim! Takker for fin kritikk.

 

Jeg ser i grunn argumentet ditt, og legger derfor med en speilvendt versjon. Selv vet jeg ikke om det ble så mye bedre, men det kan no dere andre bedømme, og det sikkert bedre enn meg. :)

 

PS. visste ikke hvilken versjon du ville ha speilvendt, men valgte likevel den første av tilfeldigheter.

 

post-161157-1270218684,421_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Flotte bilder alle versjonene, er litt enig med Larsenio at det speilvendte bildet ble lettere å se på, uten at jeg har så stor erfaring med komposisjon. Liker kontrastene i bildene og det varme gul-brune området som skaper avbrekk fra de kalde fargene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...