Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Driver problem (?) med mitt ATI Radeon HD 5870 skjermkort.

Anbefalte innlegg

Dette skjer:

PCen starter helt normalt, raskt og problemfritt. Men når jeg skal sette i gang et spill (For eksempel Flightsimulator 2004), så kommer jeg inn på menyen, fremdeles ikke noe unormalt.

Men så kommer det når jeg går inn i spillet, jeg kommer inn og spiller med god grafikk og framerate, men etter 10 sekunder så fryser alt. Noen ganger må jeg avslutte maskinen.

Noen ganger kommer det opp denne feilmeldingen:

problemks.jpg

Eller, så skjer dette:

wtfcq.jpg

Dette kan også skje når jeg kjører fullskjerm på feks. Youtube. Skjermen fryser, men når jeg minimerer den, så er det som om ingenting har skjedd.

Jeg har prøvd dette:

- Jeg har lagt inn den nyeste driveren og Catalyst Controll Center.

- Har lagt inn den nyeste .NET framework.

- Har reseted BIOS'en.

- Tatt ut skjermkortet og fjernet støv osv.

- Sendt maskina på reprasjon, men de sier at ingenting er galt med hardwaren.

Ingenting ser ut til å virke.

Nødvendig info om maskinvare.

Skjermkortet: ATI Radeon HD 5870

Prosessor: Intel Core i-750 (4CPU)

Minne: 4gb RAM

Hovedkort: ASUS P7P55D

(Vil helst ungå Vista/Win7)

Jeg har instalert drivere for hovedkort.

Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

(Bortsett fra å gå tilbake til nVidia..)

Takk! - Bluescan

Endret av Bluescan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er relevant, men jeg fant ut at driveren jeg fant på produsentens hjemmeside virker bedre enn driveren du finner på AMD/ATI sin hjemmeside. Eksempel, har du HD 5870 skjermkort fra HIS, så laster du ned driveren fra HIS sin hjemmeside. Har du Sapphire, så laster du ned drivere fra Sapphire sin hjemmeside. Har du XFX, så laster du ned driverene fra XFX sin hjemmeside.. og så videre, og så videre.

Det du også kan gjøre er å bruke programmet DriverSweeper

1] Last ned driver til ditt skjermkort

2] Last ned DriverSweeper

3] Start setupfilen til ATI driveren, velg at du vil avinstallere når du får valget.

[NOTE] Se også til at nVidia skjermkort driveren er avinstallert (se legg til fjern prog)

4] Restart maskinen og start opp i sikkermodus

5] Start DriverSweeper

6] Sett en hake i ATI-Display og NVIDIA-Display, klikk så Analyse

7] Se til at det er hake i alle filer funnet og klikk på Clean

8] Start så maskinen på nytt

9] Installer driveren

[PS:] Usikker på hvordan programmet reagerer på søk og fjerning over både nVidia og ATI driver samtidig. Skulle ikke tro det skulle by på problem, men kan mulig være fordel å søke og fjerne ATI og nVidia driver hver for seg. Med andre ord at du kjører DriverSweeper i to omganger.

[Ekstra] Det skader heller ikke å kjøre program som CCleaner eller WinOptimizer 2010 Advanced for å fjerne skrotfiler og unødig registeroppføring før du installerer driveren.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, Svenni212000.

Lastet ned min driver fra Sapphire, ettersom det er produsenten av kortet.

Men desverre så det ikke ut til å virke, kjørte DriverSweeper - den fant 2 nVidia filer som jeg sletta - og ja, man må kjøre programmet 2 ganger, den hang seg bare når jeg prøvde å slette begge deler. Kjørte også CCcleaner i samma slengen for å være sikke.

Instalerte driveren, men f*** heller.. Samma problemet!

Er det noen andre muligheter for at driveren kan bli fiksa?

- Bluescan

Lenke til kommentar

Vær observant på at det kan være drivere til andre enheter som lager konflikt så det kan være greit og gå igjennom alle sammen.

Overoppheting av gpu'n eller videominne kan også fremkalle denne feilen. Det finnes et program som jeg mener heter GPU-Z eller noe som logger temperaturen på skjermkortet ditt slik at du kan sjekke hva tempen var når VPU meldinga kommer.

Du kan jo åpne døra på maskin og prøve og sette ei bordvifte foran for ekstra kjøling bare for å teste.

Du kan også prøve og "klokke" ned kortet for å sjekke om varme kan være synderen.

Lenke til kommentar

En ting jeg glemte å fortelle.

Når jeg ikke har Catalyst inne, så får jeg spillt (Dog uten AA osv.) i alle fall 1-2 timer.

Men kun i windowed mode, setter jeg fullscreen så går alt scheiss. Det gjelder også fullscreen på youtube osv...

Har tenkt litt på det du sier, Vidarkri..

Det er noe som heter ATI overdrive her, men er ingenting her jeg kan gå inn på.

Der står det tempraturen og klokkehastigheten ser jeg.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på det du sier, Vidarkri..

Det er noe som heter ATI overdrive her, men er ingenting her jeg kan gå inn på.

Der står det tempraturen og klokkehastigheten ser jeg.

For å åpne ATI overdrive, så må du klikke på hengelåsen oppe til venstre.

Dette åpner muligheten for å sette manuell viftehastighet, og evt overclokking av skjermkort.

Hvis du mistenker et varmeproblem, er det kjekt å bruke manuell vifte på ca 65% eller mer ved hard belastning.

Lenke til kommentar

Først og fremst :

1 : Har du lovlig windos xp? Om du ikke har det så kan det være en del ymse ting i systemet ditt som nå lager trøbbel, for å være på den sikkre siden bør du få renset med Malwarebytes anti malware og om du fortsatt er usikker post i antivirus og spionvare delen av forumet.

2 : Kanskje du kan teste med et annet os om problemet fortsatt forekommer?`En Livecd med linux som kan teste grundig skjermkortet ditt kan jo være en mulighet, eller du kan ta med kortet til en venn som har innstallert windows 7 og teste skjermkortet der og se om problemet gjenntar seg.

3 : Antar bios oppdateringene er på plass? Hvis ikke sørg for det.

4 : Temperaturovervåkning bør være på plass, spesielt bør du sjekke at du ikke har overstyr vifteprofilen på ATi kortet med feks rivatuner og at den automatisk skrur seg opp ved høy temperatur (bruk overvåkningsverktøyet i rivatuner).

Edit :

5 : Du har også Occt perestroika sin suite med tester, du kan jo prøve skjermkortet der og se om det blir noen feil. Eventuelt kjøre en kraftig stress test og se hva som skjer.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Prøvde nettopp å klokke den ned, og skru opp vifta litt,

eneste forskjellen var at PCen ga fra seg litt mer lyd.

Still same shit..

Er det noe jeg ikke har prøvd?

Da bør vi jo ha eliminert temperaturfeil på kortet. Hvis det var meg så ville jeg nå begynt med å fjerne gamle og oppdatere drivere. Jeg leste et sted at hos en så lå feilen i en pci driver. Det ligger masse diskusjonsmateriale ute på veven men alle konkluderer stort sett med det samme, temp eller en eller annen driver.

Lenke til kommentar

Hmmm, jeg får prøve med litt frem. Har prøvd alt fra gamle til nye drivere.

Ja - Windowsen min er ekte, og oppdatert.

Prøver å kjøre de Occt perestroika testene, og kommer tilbake når jeg finner ut noe nytt.

Takk for svar!

- Bluescan

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

nesten samme her :S(xfx radeon hd 5850) Funket med vista men da jeg intallerte win7 ble alt fu**ed. Funker i safe mod men når jeg kjører vanlig funker det i 10-20 sek før alt henger seg og jeg må bruke svenskeknappen. Funket tidligere idag, men etter jeg var ute i 20 min og hadde slått av pcen klikket alt -.-

Lenke til kommentar

Takk for tipset, Svenni212000.

Lastet ned min driver fra Sapphire, ettersom det er produsenten av kortet.

Men desverre så det ikke ut til å virke, kjørte DriverSweeper - den fant 2 nVidia filer som jeg sletta - og ja, man må kjøre programmet 2 ganger, den hang seg bare når jeg prøvde å slette begge deler. Kjørte også CCcleaner i samma slengen for å være sikke.

Instalerte driveren, men f*** heller.. Samma problemet!

Er det noen andre muligheter for at driveren kan bli fiksa?

- Bluescan

Er over lang tid meldt om mange som har hattt problemer med overgang fra Nvidia til ATI og stort sett fungerer kun full reinstallasjon av OS. Bruk driver fra AMD/ATI ettersom disse er de siste.

Rob

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...