Gå til innhold

Vanskelig å få "sunn" sjokolade ut på markedet?

Knife

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje litt skråsikkert utsagn. Det kommer veldig an på hvordan helsegevinster det er snakk om. Jeg stiller meg uansett skeptisk til saken.

Det er vist noen gunstige effekter, men sjokolade er fortsatt ikke "helsemat". Det er alle rapporter enige om.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Mørk og helst rå sjokolade er kategorisert som sunt fordi den inneholder bl.a. mye mineraler og antioksidanter og flavonoider. Stort sett gode fettsyrer i den også. Den kan faktisk senke både blodtrykk og kolesteol også.

Det finnes mange produsenter av ulike kvaliteter sjokolade, men for å nå ut til distributørene så må det være et marked for produktet. Dvs at det må være mange nok som er villige til å kjøpe et relativt dyrt produkt (p.g.a kvalitetsindigridiensene) over det de vanligvis kjøper på enten spesialforretninger som har et bredt utvalg sjokolade eller "premium" hyllevare sjokolade som Bocca og Dark-serien.

Her har du forresten en småskala produsent av sjokolade som har fått det til, hvis du vil la deg inspirere: http://www.lofotensjokolade.com/

Lenke til kommentar

100% sjokolade er veldig bittert. Må virkelig være en 'kjenner' for å like det. 60%-70% er derimot veldig gode alternativer for de som vil ha et lite sunt sjokolade-kick et par ganger om dagen.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

sjekk www.sjokoladeglede.no og www.sjokolade4you.no og les, hvis ikke en blir overbevist da så vet ikke jeg!!! Det er pågrunn av det høye innholdet av mange ulike typer antioksidanter som gjør denne sjokoladen spesiell og at den er kaldpressert (mxi corp som lager denne sjokoladen har patent på denne prosessen)

Jeg forstår hva du sier, men det gjelder "vanlig" mørk sjokolade som ikke har de ingrediensene som xocai - sjokoladen har. Vanlig mørk sjokolade er ikke kaldpresset og det er her hemmeligheten ligger. Når den er kaldpresset - bevarer den alle de sunne og gode næringsstoffene som en sjokolade egentlig skal ha og ingen kunstige stoffer, voks eller noe annet blir tilsatt.

Jeg er i hvertfall blitt overbevist om at mørke sjokolade som har blitt fremstilt på naturlig vis, som er kaldpresset og har massevis av antioksidanter i seg, kan ha en helsebringende effekt på mange områder. Det er også mange beviser og forskninger som tilsier dette.

Jeg har lest en del om personer som spiser xocai - sjokolade og som forteller om hvordan den har påvirket helsen deres. jeg har også snakket med andre personer. Jeg selv vet at det virker å spise den, fordi jeg har merket forandringer som for eksempel - mer energi, bedre fordøyelse og mye mindre halsbrann. Har ikke forandret på noe annet enn bare å spise 3 bite sjokolade hver dag.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne se kildene dine på dette. Sist jeg sjekket var det nemlig ikke mulig å trekke en konklusjon angående de helsebringende effektene ved sjokolade. Det er også interessant å lese om hvordan effekt flavanoider kan ha for helsen.

Jeg kan gå med på at 100% sjokolade (da snakker jeg om sjokolade uten sukker, emulgatorer o.l) KAN ha visse positive bivirkninger. Dette er ikke tilfellet med sjokoladene du har linket til. Det er å lure seg selv, spør du meg. Hjerne og kropp virker også noenganger uavhengige av hverandre, og om du vil få en positiv effekt, så kan det godt hende du vil få det. Placebo-effekt, med andre ord.

Istedenfor å spise 3 biter sjokolade, tror jeg du ville hatt en enda bedre effekt av å spise 3 biter frukt hver dag.

For øvrig er jo sjokolade veldig godt, og jeg ser tydelig gleden i å kunne kose seg med det iblant. Jeg vil ikke gå så langt å si at det er "helsemat" (Nå snakker jeg igjen ikke om 100% sjokolade). For det første har jeg ikke nok kunnskap om kjemien bak dette, og for det andre så er det fortsatt noe som blir forsket på.

Lenke til kommentar

En sjokolade trenger ikke å være 100% for å være sunn.

La oss se. Innholdet i ren kakao er per definisjon sunt, ikke sant? Om man går rundt og fantaserer om at det av en eller annen grunn ikke er sunt, ja da trenger man en reality check.

Jeg har kakaomasse og kakaosmør liggende. Smelter jeg det sammen har jeg 100% ren sjokolade, slenger jeg oppi stevia har den blitt søtere, slenger jeg nedi chilli har jeg litt spici smak, kanskje litt tørrmelk(er dette usunt?) og vanilje for litt mildere smak. Alternativt mandelmelk, kokosfett etc. Kan sikkert komme ned i 60% sjokolode og den vil være flere ganger sunnere enn frukt. Uten å bruke kunstige tilsetningstoffer.

Har selv lekt med tanken om å gjøre det til big business. Et av problemene er at den virkelig gode smaken i den sjokoladen man kjøper i butikken er et resultat av en omfattende varmeprosess. Denne varmeprosessen tar livet av mange av helseeffektene i sjokolade så vidt jeg har forstått, men dette gjør bare en sunn sjokalden mindre sunn, ikke mer usunn. Blir uansett for dyrt å produsere i starten, så man vil med andre ord trenge store mengder startkapital både i forhold til markedsføring og stordriftsfordeler.

Lenke til kommentar

Nå kommer det veldig an på hva du legger i begrepet sunn. Ren kakao inneholder flavanoider, som KAN (merk, KAN) ha noen positive/gunstige effekter for helsa. Jeg sier da, hvorfor være så opptatt av hva som kan ha god effekt, når en vet hva som gir god effekt?

Tørrmelk er selvfølgelig usunt. Det kan du lese hvor som helst. Du sier uten kunstife tilsetningstoffer, men nevner stevia tidligere? Jeg er skeptisk. Dessuten har det også noe å gjøre med prosessene for å lage kakaomasse og kakaosmør. Temperaturen du smelter de sammen har også noe å si.

Om du kjøper deg en plate med melkesjokolade fra Freia, så er det selvfølgelig ikke sunt.

Les gjerne mer her. Medienes "hype" rundt dette gjør at de aller fleste er feilinformert, og har et feil bilde av hele situasjonen.

Lenke til kommentar

Om du kjøper deg en plate med melkesjokolade fra Freia, så er det selvfølgelig ikke sunt.

Det er heller ikke sunt å drikke maling. Men nå er det vel heller ingen som har sagt at det er sunt å drikke maling i denne tråden? Men allikevel mener jeg dette er veldig relevant å nevne fordi dette er det jo ingen som er klar over.

Job well done Sherlock.

Lenke til kommentar

Du griper tak i èn setning ved innlegget mitt, og svarer med en satirisk analogi. Dårlig debatteringsteknikk. Kom heller med et konstruktivt svar til resten av innlegget mitt, ellers anser jeg denne diskusjonen for å være slutt.

Lenke til kommentar

Kakao i seg selv er sunt, men smaker hoppetau. Spiselig, fristende sjokolade kan aldri bli så sunn at det ikke er bedre å heller spise noe annet. Ikke dermed sagt at du ikke kan selge konseptet "sunn sjokolade". Spørsmålet er bare hvordan du skal lyve.

Jeg ville prøvd å få tak i salgstallene for chips etter at de begynte med "sunn" solsikkeolje. Chips bør man uansett ikke spise så mye av at det har noe å si hva den er stekt i, men hvis folk lot seg lure av det, er det håp for sjokoladen også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En debatt kreves at det er noe å diskutere. Om noen ønsker å snakke om hvor usunn freia sin melkesjokolade er så kjører jeg på med malingdiskusjon.

Setningen jeg quoter er uansett veldig relevant i forhold til alt det andre svadaet du kommer med. Her prøver man å diskutere sunn sjokolade, mens du trekker sunnhetfaktoren i tvil basert på ren synsing. "Jeg er skeptisk!" Ja her ligger grunnlaget for god debatt.

Takk for at du svart på spørsmålet mitt tørrmelk er usunt eller ikke. Får vel heller bruke mandelmelk eller kanskje lage min egen tørrmelk i min SUNNE sjokolade jeg da. Eller vent nå litt, den nettsiden du linket til sier jo at sjokolade ikke er sunt. Den har jo mye mer troverdighet en forskning på antioksidanters helsebringende effekt.

Takk også for at du nevner at varmeprosessen har noe å si i forhold til sunnhetsfaktoren

Et av problemene er at den virkelig gode smaken i den sjokoladen man kjøper i butikken er et resultat av en omfattende varmeprosess. Denne varmeprosessen tar livet av mange av helseeffektene i sjokolade så vidt jeg har forstått, men dette gjør bare en sunn sjokalden mindre sunn, ikke mer usunn.

Job well done Sherlock.

Btw. Hva er det man VET har god effekt? Sist jeg sjekket så var alt man spiste direkte giftig for hjerne. Det beste er faktisk å ikke spise noe i det hele tatt.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke det jeg ønsker å diskutere. Det var noe jeg nevnte, som vi begge kan være enige om. Du kan gjerne generalisere det å si at butikkjøpt sjokolade generelt ikke er sunt. Greit å vite hvor du står.

Igjen trekker du et sitat langt ut fra sin kontekst. Jeg er skeptisk til bruken av stevia, når du nevnte ingen kunstige tilsetningsstoffer.

Om det var konklusjonen du trakk utifra å lese linken, så er alt veldig svart-hvitt for deg. Det står blant annet at:

"The good news is, premium grade dark chocolate contains only cocoa butter, a fat that naturally occurs in cocoa beans, which is made up of stearic acid (34%), oleic acid (34%), palmitic acid (25%), and the rest of other fatty acids, whereby the combined effect of all the fats found in cocoa butter is quite neutral in regard to an individual's lipid (heart disease risk) profile"

"Despite the good news on cocoa not raising LDL cholesterol"

Det var ment som lesestoff slik at du kunne få et perspektiv i saken. Et hovedpoeng er at sjokoladen i seg selv kan være sunn, men det du tilsetter gjør det mer eller mindre usunt. Blant annet melk (Som du kan lese om her).

De lærde strides fortsatt om antioksidanter faktisk er så bra for helsen (kilde), det er mye uvisst.

Flavonoider er no av det som er interessant i sjokoladen/kakao. I en undersøkelse er det brukt kakao, kakaoekstrakt og kakaoflavonoider i en ren form, og dette viste seg å ha en gunstig effekt, f.eks for hjertet (kilde). Likevel er det ikke det en spiser, og det er store forskjeller fra sjokolade til sjokolade (kilde) Det skal også nevnes at det ikke er noen epidemiologiske studier som viser en sammenheng mellom sjokolade og hjerte- og karsykdommer (kilde), dog er det flere studier som viser en sammenheng mellom flavanoider og hjerte- og karsykdommer, og visse typer kreft.

Andre studier sier også at det er for tidlig å si noe om helsebringende effekter ved sjokolade (kilde).

Som du kan lese utifra disse undersøkelse og rapportene er man rimelig sikre på at blant annet te, frukt og grønnsaker, blåbær, osv har en god effekt.

Isbilen har et veldig godt poeng.

Lenke til kommentar

Det snakkes om melk og kunstige tilsetningsstoffer som om dette er noe man er nødt til å bruke for at sjokolade skal bli spiselig. Dette er ikke riktig. Problemet med sjokoladen 95% av det norske folk har erfaring med er at den er laget av dritt-kakao. Dette er bitter og smaksfattig afrikansk kakao fra busker som dyrkes pga. at de er hardføre og enkle å ha med å gjøre, ikke pga. smaken på produktet. Kakaoen fungerer helt greit om den druknes i sukker og melk, men er nærmest uspiselig om man prøver seg på f.eks. en "70% kokesjokolade" fra Freia.

Kakao av god kvalitet (Criollo, Trinitario) er en helt annen sak. Riktig behandlet kan man godt spise sjokolade basert på slik kakao med både 60, 70 og 80% kakaoinnhold uten at det smaker vondt eller bittert i det hele tatt. Alt er selvsagt subjektivt, jeg kjenner f.eks en person som mener at sjokoladepudding er uspiselig fordi det er så "mørkt"/bittert, men sett bort fra slike nutjobsekstremtilfeller tror jeg at de fleste vil være enige med meg, i alle fall etter en kort akklimatiseringsperiode ... alle er jo så vant til Freia Melkesjokolade.

Jeg føler altså at folk diskuterer litt forbi hverandre her. "Butikkjøpt sjokolade generelt", javel. Enig i at det sjelden er sunt, og i alle fall aldri både godt og sunt samtidig, om man ikke er så heldig å handle på en butikk som selger f.eks. Valrona (slik min lokale Meny gjør, yay). Og det at sjokolade ikke er helsemat er vi nok også enige om, til en viss grad. Mye fordi det er energitett mat. I små mengder har jeg imidlertid troen på at antioksidantene og flavonoidene i kakaoen har en gunstig effekt på kroppen, og når sjokolade også har en god effekt på psyken så tror jeg at nettoresultatet av en liten dose mørk sjokolade er positiv. Dette er ikke noe jeg vet, men noe jeg tror. Enkelte forskningsresultater vil nok vise det samme, mens andre vil peke i motsatt retning, slik er det med det meste. Skeptisk skal man uansett være, men på et eller annet nivå må man selv ta et standpunkt (om ikke annet så gjennom handling, enten man velger å spise sjokolade eller å la være) :)

Heller ikke frukt er nødvendigvis superbra for kroppen pga. sukkerinnholdet. Det er bedre å spise grønnsaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler altså at folk diskuterer litt forbi hverandre her. "Butikkjøpt sjokolade generelt", javel. Enig i at det sjelden er sunt, og i alle fall aldri både godt og sunt samtidig, om man ikke er så heldig å handle på en butikk som selger f.eks. Valrona (slik min lokale Meny gjør, yay). Og det at sjokolade ikke er helsemat er vi nok også enige om, til en viss grad. Mye fordi det er energitett mat. I små mengder har jeg imidlertid troen på at antioksidantene og flavonoidene i kakaoen har en gunstig effekt på kroppen, og når sjokolade også har en god effekt på psyken så tror jeg at nettoresultatet av en liten dose mørk sjokolade er positiv. Dette er ikke noe jeg vet, men noe jeg tror. Enkelte forskningsresultater vil nok vise det samme, mens andre vil peke i motsatt retning, slik er det med det meste. Skeptisk skal man uansett være, men på et eller annet nivå må man selv ta et standpunkt (om ikke annet så gjennom handling, enten man velger å spise sjokolade eller å la være) :)

Tommel opp. Godt skrevet, som resten av innlegget.

Fruktdiskusjonen tror jeg ikke jeg skal belage meg på akkurat nå, og heller ikke i denne tråden, hehe.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

sjekk www.sjokoladeglede.no og www.sjokolade4you.no og les, hvis ikke en blir overbevist da så vet ikke jeg!!! Det er pågrunn av det høye innholdet av mange ulike typer antioksidanter som gjør denne sjokoladen spesiell og at den er kaldpressert (mxi corp som lager denne sjokoladen har patent på denne prosessen)

Jeg forstår hva du sier, men det gjelder "vanlig" mørk sjokolade som ikke har de ingrediensene som xocai - sjokoladen har. Vanlig mørk sjokolade er ikke kaldpresset og det er her hemmeligheten ligger. Når den er kaldpresset - bevarer den alle de sunne og gode næringsstoffene som en sjokolade egentlig skal ha og ingen kunstige stoffer, voks eller noe annet blir tilsatt.

Jeg er i hvertfall blitt overbevist om at mørke sjokolade som har blitt fremstilt på naturlig vis, som er kaldpresset og har massevis av antioksidanter i seg, kan ha en helsebringende effekt på mange områder. Det er også mange beviser og forskninger som tilsier dette.

Jeg har lest en del om personer som spiser xocai - sjokolade og som forteller om hvordan den har påvirket helsen deres. jeg har også snakket med andre personer. Jeg selv vet at det virker å spise den, fordi jeg har merket forandringer som for eksempel - mer energi, bedre fordøyelse og mye mindre halsbrann. Har ikke forandret på noe annet enn bare å spise 3 bite sjokolade hver dag.

Epic bump!

Xocai er en svindel markedsført av en mafia:

http://tjomlid.com/?p=6650

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ville satset på kalorifri(eller nesten kalorifri) sjokolade. Personlig så bryr jeg meg ikke om hva den er søtet med så lenge det er minimalt av kalorier i den og smaken tilnærmet den originale :)

Du trenger ikke putte bær og nøtter i den :nei2: Mange tåler ikke det.. og bær i sjokolade er seigt og ikke særlig godt etter min mening.

Just sayin' kalorifritt vil slå ann ;)

Lenke til kommentar

Epic bump!

Xocai er en svindel markedsført av en mafia:

http://tjomlid.com/?p=6650

du kom meg i forkjøpet der ja :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...