Gå til innhold

ny mac eller pc til musikk produksjon?

DilliMusic

Anbefalte innlegg

Hei!

har stressa frem og tilbake men kommer ikke til noen avgjørelse. jeg kan legge av mellom 15 000-20 000 til en ny pc\mac. hadde tenkt på en mac pro men tror ikke jeg trenger dette.

vil ha en pc\mac som klarer å kjøre av et middles stort prosjekt uten at jeg må konvertere filene til audio hele tiden. så klart bruker jeg "freeze" funksjonen av og til but u get the point.

pc\mac'n skal kun brukes til musikk produksjon og ikke noe annet.

så kommer spm. vil jeg få en kraftigere pc til denne pris klassen enn det jeg vil få for en mac?

og hvor lønner det seg å bestille en pc fra?

og nei jeg gidder\klarer ikke å bygge en pc selv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15000-20000: Er det bare for maskinen, eller inkludert lydkort med mere?

Om det bare er for maskinen så tror jeg at jeg hadde vurdert den nyeste iMac'en. For under 20 000 får du en 2,8 GHz quad core i7, 8 GB Ram og en 27" skjerm på 2560x1440 pixels. Det er en drøm å redigere musikk på. Har du mye penger kan du få 16GB Ram i den...

Edit: Logic Pro er lansert i 64 bits versjon nå, så der har du software som kan bruke alt minnet...

Geir :)

Lenke til kommentar

Den softwaren du har er vel enten til Windows eller OS X, slik at du må kjøpe det på nytt hvis du bytter?

Men om du bygger en PC selv får du mye mer for pengene. 15-20.000 holder dog i mengder uansett. Det viktigste med en DAW er en kjapp quad-core prosessor (eller for den saks skyld flere), mye rask RAM, minst én kjapp harddisk og én stor harddisk, og stillegående kjølere, vifter, PSU og kabinett.

I datadelen av forumet finnes det mange som kan hjelpe deg med å finne komponenter som passer til en god pris. Jeg er dessverre litt utdatert på det, men kan i det minste anbefale Velociraptor som kjapp harddisk.

Edit: Og først nå ser jeg du sier du ikke gidder/klarer å bygge en PC selv. Men flere nettbutikker kan bygge for deg, så det er fortsatt ingen dum idé.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Uten at jeg kan være spesifikk, finnes det vel firmaer som bygger pc spesielt for lydbruk? Hvis du har litt å svi av, er vel ikke det så dumt

Det gjorde i hvert fall det. Har ikke sett slike i butikkene på mange år.

Det er da definitivt ingen stor tabbe å kjøpe en Mac for bruk i sammeheng med musikkproduksjon!

Neida, men du sa Macbook, hvilket vil si bærbar.

Lenke til kommentar

har lydkort (firestudio) og software (cubase og reason). så kommer ikke til å kjøpe noe mer i tillegg.

men for den prisen der vil jeg ikke da få en kraftigere pc? kan legge av 37 000 til pc men syns det er helt unødvendig så satt av et budsjett på 15 - 20 konger.

Du kan få en kraftigere PC, men på bekostning av skjermen. HVis du ikke trenger så stor skjerm så er det greit. Men det finnes ikke (såvidt jeg vet) noen gode skjermalternativer til PC i den klassen. Det eneste er 30 tommere, og de blir fort fryktelig dyre.

Geir :)

Lenke til kommentar

trenger du monitorer og mikker da??

Mac vs Pc er jo en eldgammel diskusjon, som fort kan bli ganske opphetet

har mikker og monitorer. tenker kun på pc\mac her.

den programvaren jeg har skal fungere på både mac og pc. har installert det på en pc (sliter med prosjekter nå), men siden det fungerer på mac og skal jeg vel da ikke trenge å kjøpe det på nytt for mac hvis jeg skulle velge mac framfor pc? står at det går på begge.

hvis jeg kjøper pc må jeg jo nesten ha skjerm i tillegg. kommer ikke til å bruke HD - TV på den ettersom den ligger fint i stua. en iMac har jo det problemet løst.

Lenke til kommentar

har titta en del på mac nå. alt fra youtube til flere anmeldelser. tror jeg har fått det jeg trenger der. skjekket pris og alt sammen på konfiguert iMac og. men hvis jeg skal gå for pc, hvilken nett butikk er det best å skjekke ut? husk at jeg ikke kan se på alternativet for å bygge en pc selv for kommer til å gjøre det feil og ødelegge sikkert.

komplett er en fin side, men de sikter mest til gaming pc hvis jeg vil at de skal bygge den. la oss ikke tenke på skjerm nå bare selve maskinen. selv om iMac har en nydelig skjerm :)

Lenke til kommentar

Netshop er en god butikk som kan bygge PC for deg. Komplett er blant de dyreste. Jeg har satt opp et forslag til deg med Netshops PC-bygger:

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

1 stk. Antec P193 Advanced Super Midi Tower (På lager 10)

1 stk. Corsair strømforsyning, TX650W 120mm vifte, faste kabler (På lager 9)

1 stk. ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0 (På lager 20+)

1 stk. Intel Core i7 920 2,66Ghz 8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec CPU (På lager 20+)

1 stk. OCZ DDR3 6 GB Platinum LV Triple Channel PC3-12800 3x2048MB 1600MHz. (7.7.7.24) (På lager 1)

1 stk. Western Digital VelociRaptor 150GB S-ATA 16MB cache 10000RPM (På lager 15)

1 stk. Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1 (På lager 100+)

1 stk. HIS HD 4350 Silence 512MB Dual Link-DVI / VGA / HDMI (På lager 1)

1 stk. Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM, sort bulk (På lager 20+)

Dette kommer på 10.000,-, og er teknisk sett på alle måter bedre enn en iMac til 15.000,-. Den har en bedre prosessor, mer og kjappere RAM og to harddisker (hvor den ene er langt kjappere, og den andre med tilsvarende kapasitet som iMacen). Skjerm, mus, tastatur og OS er ikke med. Du burde også kjøpe en annen prosessorkjøler for støynivåets skyld. Det er ikke et valg i PC-byggeren, men hvis du bestiller den på siden og sier fra, kan de sikkert montere den for deg.

Hør uansett med ekspertene i databyggerkategorien her på forumet først. De er mer oppdatert og kan mer enn meg om dette.

I forhold til skjerm er det kanskje riktig som twfa sier, at det ikke finnes like gode skjermalternativer til PC, hva han nå legger i det. Men selv har jeg en 26" på 1920x1200, og kunne ikke tenkt meg en større oppløsning. Da blir teksten for liten.

Lenke til kommentar

Nå er det også slik at Mac regnes som industristandarden når det kommer til musikkproduksjon.

Jeg vil høyst fraråde PC i og med at Windows ikke er bygd for slik.

Det er vel rett og slett ikke sant, hva mener du med at windows ikke er bygget for slikt? Jeg kjører kraftig PC med win7 og Cubase for min musikkproduksjon og jeg vil si det er minst like stabilt og kraftig som mac'en som blir brukt i studio på skolen jeg går. Nå er vel ProTools industristandard også, men det betyr ikke at Cubase ikke fungerer minst like bra.

Jeg vil si Mac/PC er ren smak og behag, begge deler fungerer godt hvis man legger litt penger i det.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...