Gå til innhold

Parkering under oppkjøring

Ole3

Anbefalte innlegg

Da jeg tok førerkort (for ca hundre år siden) var parkering og ikke minst LUKE-parkering et fryktet tema. Jeg hjelper nå min sønn på vei mot førerkortet. Han sier at parkering "ikke er så viktig" ved oppkjøring. Stemmer det?

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå for tiden får man vel heller beskjed om "finn et sted å parkere" enn noe spesifikt, var i vertfall det jeg fikk vite for noe over 3 år siden da jeg tok oppkjøring. Med det "finn et sted" skal man kunne velge fritt basert på hva man selv ser som effektivt, og man får altså ikke beskjed om å rygge inn mellom de to eneste bilene som står på en større parkeringsplass.

De kjører etter forhåndsdefinerte ruter, så jeg tror ikke de har lov til å putte inn ekstra stuff basert på hvor god tid man har.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Da jeg tok lappen (september i 2008), kjørte vi inn til Tveita senteret i Oslo. Da fikk jeg følgende beskjed: "Nå skal du finne en passende plass å parkere bilen". Jeg rygga inn mellom 2 parkerte biler (ikke lukeparkering), men tok en justering og måtte kjøre litt fram igjen. Titta også litt på skjermen til ryggekameraet, noe jeg ikke er helt sikker på om de liker. Men, bestod da for det. Trur ikke det er rygging de ser mest på når man skal ta lappen.

Kan også nevne at på dette tidspunktet kunne jeg ikke lukeparkere, og vegrer meg fortsatt for å lukeparkere etter snart 1,5 år med lappen.

Endret av BaronSlask
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg tok lappen nå, men såvidt jeg kan huske ble jeg ikke testet i verken vanlig parkering eller lukeparkering. Jeg kjørte opp i Bergen sentrum, så det skulle være mer enn nok av steder å bli testet i lukeparkering.

Behersker for øvrig både lukeparkering og vanlig parkering godt.

Lenke til kommentar

I likhet med yavel var den eneste parkeringen jeg foretok på trafikkstasjonen etter endt oppkjøring. Rygget inn på plassen og så fikk jeg beskjed om at jeg bestod etc.

Kjørelæreren min fortale om en rute jeg kunne risikere å få, der man skal parkere som en del av ruten. Man kjører da 20 minutter på motorvei, inn i Grimstad sentrum, gjennom et lyskryss der man må stå inne i krysset og vente, og så inn på en parkeringsplass, parkerer og kjører tilbake.

Men som det ble sagt tidligere, lite fokus på parkeringer, noe som er synd, for det er utrolig mange som er dårlige på det.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte opp for 2-3(?) år siden, da kjørte vi inn til en rimibutikk og sensoren ba meg finne en passende plass å parkere.

Det eneste han pirka på var at ved parkering skulle motoren av, mens jeg bare satte på parkeringsbremza og parklys.

Det skal sies at jeg ikke gjorde en eneste lukeparkering før ca 1 år etter jeg hadde tatt lappen. Fordeom det ikke blir testa på oppkjøringa er det gull verd å kunne, så jeg syns dere skal øve på det!

Lenke til kommentar

Nærmer vel seg 6 år siden jeg tok lappen, men da jeg tok lappen så fikk jeg bare beskjed om å finne et sted å parkere. Var ikke lukeparkering bare inn på en parkeringsplass.

Vet ikke om det var sensor som sa det etterpå, at det ikke spilte noe rolle om det jeg hadde parker et sted hvor det var trangt eller ei, han ville bare se at jeg klarte å parkere ;p

Parkering vel noe som kommer med tiden, jeg sugde før men nå har jeg mye mer roen på det.

Lenke til kommentar

Kjørelæreren min sa at man ikke lenger blir bedt om å lukeparkere under oppkjøring. Men det er jo greit å kunne og vi trente litt på det inni mellom. Men parkering generelt er veldig greit å trene litt på.

Blir ikke bedt om å lukeparkere, men må hvis det er den eneste muligheten til å parkere. Så må du.

Men du skal finne den beste plassen å parkere på, så er ikke noe feil i å kjøre rundt et hjørne for å se om det er lettere å parkere der, isteden for å lukeparkere.

Jeg måtte parkere på alle mine oppkjøringer. Men det kommer an på hvilken rute du får.

Jeg parkerte i en veldig bratt nedoverbakke på min oppkjøring. Så da må du huske å parkere med giret først, deretter håndbrekket.

Lenke til kommentar

Bremsing på gir lærte jeg at vi skal gjøre uansett, bakke eller ikke:).

Selv fikk jeg kun parkering hos biltilsynet på mine to oppkjøringer. På første fikk jeg beskjed om å rygge inn på en av de ledige plassene, og andre oppkjøring fikk jeg beskjed om å parkere der jeg hadde stått når vi kjørte ut, og da trengte jeg ikke å rygge en gang men kjørte med fronten inn først (da hadde jeg altså rygget ut i begynnelsen av oppkjøringen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...