hauard Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Jeg har et flott problem. Startet med at jeg fikk svart skjerm etter windows load. Prøve å plukke ut en og en enhet av HW, men ingen forandring. Kjørte Linux Ubuntu LiveCD uten problemer. Installerte Ubuntu, men etter POST får jeg opp en svart skjerm med ei linje hvor det står "GRUB" og det kommer fler og fler "GRUB" etter hvert, men stopper der. Har resatt BIOS, til ingen nytte. Memcheck viser ingen feil. Kan dette ha med Boot Loader, hvor denne er plassert, MTBR (eller hva det heter), eller noe sånt? Jeg ser på meg selv som ganske datakyndig, men dette er over mitt nivå. Hvis noen har peiling, eller har vært borti dette før, setter jeg STOR pris på hjelp ! Endret 27. februar 2010 av hauard Lenke til kommentar
teaman Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Hvis du kjører linux, så prøv å installere GRUB på nytt. Kan hende det hjelper. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Jeg installerte Ubuntu 2-3 ganger, og ved slutten av inst. kunne jeg velge om jeg ville installere GRUB på hd0 eller disken hvor Ubuntu ble installert (default var hd0). Prøvde først disk med Ubuntu, og deretter hd0, men nei. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Får du noen feil meldinger fra Grub når Ubuntu skal boote? Normalt bør man installere Grub på hd0, men da vil bootloader til Windows blir overskrevet av Grub. Har selv OpenSuSe installert pluss Vista og XP, virker som en drøm. Har du kun en hard disk som er delt opp i flere partisjoner eller har du 2 hard disker? Og hvilken Windows versjon har du? XP, Vista eller Win 7? Det jo mulig at MBR er rotet til, men det burde være lett å fikse hvis du forteller hvilken Windows versjon du har. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Jeg får ingen feil-meldinger, annet enn "GRUB......GRUB....." Har som sagt prøvd Bootload på både hd0 og (ssc(1)) som Ubuntu er installert på. Jeg har 4 HDD. Én som OS disk, Sata-disk nr. 1 To som RAID-1, PCI-IDE-1 og 2 Én som fil-disk, Sata-5 S-ATA CD-ROM, Sata 6 Endret 27. februar 2010 av hauard Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Jeg får ingen feil-meldinger, annet enn "GRUB......GRUB....." Har som sagt prøvd Bootload på både hd0 og (ssc(1)) som Ubuntu er installert på. Jeg har 4 HDD. Én som OS disk, Sata-disk nr. 1 To som RAID-1, PCI-IDE-1 og 2 Én som fil-disk, Sata-5 S-ATA CD-ROM, Sata 6 Hvilken Windows versjon har du? Lenke til kommentar
hauard Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Jeg hadde XP, nå har jeg bare Ubuntu som ikke vil starte. Nå har jeg også byttet ut harddisken som OS er på, med en annen, samme problem. Fra SATA til IDE. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Tenkte jeg kunne prøve å renske bort MBR, og legge inn bootloader(?) helt på nytt, har noen prøvd dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå