Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HP Pavilion tx1000 bootproblem

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Min HP Pavilion tx1000 Notebook PC har plutselig sluttet å fungere.

Den booter ikke. Og jeg har ikke peiling på pc!

Etter å ha lest her på forumet, ser jeg at det nevnes hardwarefeil og resetting av BIOS.

Det å be meg om å resette BIOS er som å be en hund om å fly.

Det som er merkelig med min PC, er at den plutselig kan boote etter noen forsøk enkelte ganger.. Og da har jeg feilsøkt harddisk og oppdatert drivere og virusscannet. Ingen feil blir funnet. Enkelte ganger kan jeg forsøke å starte 20 ganger uten hell, andre ganger går det på forsøk nr 2.

Når den ikke booter, kjøres viften i gang, men ellers er den død.

Det kommer noen ganger to korte pip inne fra pc, ikke fra høyttaler. Men disse pipene er der også de gangene den klarer å boote. Har skjønt at det kan være pip fra BIOS (forøvrig har min pc PhoenixBIOS 4.0 Release 6.1)

Er det noen som har vært borti dette? Er det noen feilsøkingsprogram på nettet jeg burde prøve? Fikk startet PC på forsøk nr 7 i dag, så den er i gang nå.

Eller er resetting av BIOS det første jeg burde gjøre? Kan jeg ødelegge noe da? (er blond)

Takk for tips, håper jeg.. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vet jeg det, egentlig? Jeg tror jeg kommer inn i BIOS, siden jeg hører noen lyder. Det høres ut som om harddisken prøver å starte, men så blir det bare stille, og viften skrur seg på.

De gangene den starter, er alt helt normalt og den booter raskt og greit.

Hva gjør jeg for å finne ut om det er dårlig kontakt med HDD eller skjerm, og hvordan kan det repareres?

Lenke til kommentar

Her har jeg faktisk ingen gode ideere om hva som kan være feil. Det er heller ikke helt lett å drive feilsøking gjennom forum :p så spørr noen du kjenner som kan en del om data, det kan være lettere fro dem å finnne en løsning når de får se problemet i real time.

Så desverre må jeg nok melde pass på problemløsningen her, men vi får håpe det kommer en annen gluping fra forumet innom som har løsningen du trenger ;) lykke til.

Lenke til kommentar

Når du prøver å starte den og den ikke starter, blir det lys i alle lysene som skal lyse under en normal start? Altså Power knappen, lyset for Num lock on, hard disk lys etc.

Hvis du har svart skjerm når laptopen ikke vil boote, er det lite trolig at du er i BIOS fordi en laptop normalt ikke stopper i BIOS. Sjekk om lyset for hard disken blinker/lyser, det skal normalt blinke under oppstart som betyr at hard disken arbeider. Er hard disk lyset uten aktivitet, spinner ikke hard disken opp og laptopen vil ikke boote.

At det kan være dårlig kontakt mellom HK og HDD (hovedkort og hard disk) er mulig, men jeg tror heller det kan være snakk om feil mellom Power On knappen og hovedkort, eventuelt feil med selve hovedkortet.

Hvor gammel er den HP laptopen din? Er den mindre enn 2 år, er dette en garanti sak og du bør ta kontakt med HP kundeservice.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har en god venn som har samme problemet og har forsøkt å hjelpe ham. Etter mange timer på nettet kom jeg frem til denne konklusjonen:

Dette er et problem som mange eiere av tx1000 opplever. Det er dårlig løsning i kjøling av pc'n som er problemet. Grafikchipet blir så varmt at det løsner og mister kontakten med hovedkortet. Oftest så forsvinner trådløse kortet først, og så slutter den å boote.

HP kjenner til problemet, men vedkjenner det ikke...

Man kan, om man tør og vil, gjøre som denne fyren her:

MVH

Henrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...