Gå til innhold

Ruters nye billettsystem Fleksus


iMaggi

Fleksus  

35 stemmer

  1. 1. Hvordan fungerer Fleksus?

    • Fungerer jævelig bra
      8
    • Fungerer som oftest greit
      8
    • Fungerer sjelden bra
      4
    • Fungerer helt ræva
      15


Anbefalte innlegg

Jeg har som andre A-kortbrukere i Oslo blitt tvunget av Ruter til å gå over til det nye elektroniske systemet Fleksus fra 1. mars. Jeg merker at jeg er veldig skeptisk til det nye systemet, men også nysgjerrig på hvordan det egentlig fungerer. Er det noen der ute med erfaringer?

 

Hvordan fungerer for eksempel valideringen? Kan jeg ha kortet i lomma og bare gå forbi stemplingsautomaten som i skibakken, eller må jeg stå å vifte for at det skal registreres?

 

Tråden er åpen for alle typer ytringer om Fleksus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som hvertfall er sikkert at det ikke blir mye validering dersom de får meg over på dette systemet.

Ja, må man egentlig validere kortet for hver reise selv om man har 30-dagerbillett? Det var det som sto i brevet fra Ruter, men det skjer vel ingen ting om jeg dropper det?

Lenke til kommentar

Du skal vistnok gjøre det, men det vil nok ikke jeg. Nå har de latt meg ha det bedagelig og bare latt meg hoppe av og på alt av transport uten å måtte gjøre noe så lenge at det er uaktuelt at jeg skal endre det bare for at de ønsker mer statistikk. Da får de heller øke rekkevidden på kortsystemet sitt.

Lenke til kommentar

Har hatt fleksus en stund nå, og det å kjøpe nye perioder er easy-peasy og den delen er jeg fornøyd med, men det hjelper lite på inntrykket når kortleserne på bussen til stadig har problemer med å lese kortet. Noen ganger må jeg bare ta det en ekstra gang, noen ganger må jeg stå der som en idiot i 1 min, og noen ganger fungerer det ikke i det hele tatt så bussjåføren bare veiver meg videre inn i bussen, like oppgitt som meg.

Lenke til kommentar

Synes Flexus systemet funker OK. Liker at jeg kan ha billetter på "vent", som automatisk aktiveres ved validering når gammel billett utgår. Synes også det er fint at jeg kan få kjøpt månedskort i alle billettautomater, og dermed ikke trenger å kjøpe denne i luke lenger. Ellers ikke opplevd nevneverdige problemer med automater/ valideringsstasjoner som ikke funker. Validerer kanskje 10-12 ganger i mnd.

Lenke til kommentar

Brukte kortet for første gang i dag. På vei til skolen så det ut til å gå helt greit, automaten sa pip og det kom opp "ABO [et eller annet nummer]". Er kortet validert når dette skjer?

På ruter sin MinSide er det enda ikke registrert at jeg har tatt kortet i bruk. Tar dette lang tid?

På vei hjem gikk det verre; automaten mente at "kortet har ikke registrert billett".

 

Kan vel ikke si at dette var noe godt førsteinntrykk akkurat... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben! :p

Første gangen jeg validerte gjorde jeg det på bussen og da fikk jeg en kvittering (som en bussbillett), men siden har jeg ikke fått det. Det hadde nok vært lurt å sjekke med bussjåføren! Du får dra til en ei billettluke og be dem sjekke. Det ville ihvertfall jeg gjort, for å være sikker.

Lenke til kommentar

De har vel tenkt å gå fullstendig bort fra papirbilletten en eller annen gang, når blir det? Hva skjer da med ting som kontrollører på t-banen, vil disse bare fjernes og erstattes av gjerder med valideringsautomatbommer?

Lenke til kommentar

De har vel tenkt å gå fullstendig bort fra papirbilletten en eller annen gang, når blir det? Hva skjer da med ting som kontrollører på t-banen, vil disse bare fjernes og erstattes av gjerder med valideringsautomatbommer?

Jeg aner ikke når, men det er vel noe sånt Ruter har planer om en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Når vet man når feksus måndeskortet går ut?? Det er jo bare et kort uten noe dato på. Man husker jo ikke akkurat når man kjøpte kortet heller, og 30 dager fra der, det er svært vanskelig å vite når det går ut!! Noen som vet hvordan dette løses?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fleksus må være et av de dårligste IT prosjektene noensinne. Herregud for et elendig system for kunden! Det er faktisk enklere for kunden å bruke papirbilett! Med elektronisk månedskort må man stemple hver gang. Med papirbilett stempler man en gang i måneden. Ikke er det mulig med fleksikort heller. Man må virkelig stille seg spørsmålet hva faen som har skjedd når de klarer å svi av hundrevis av millioner på å utvikle et eget system når man har systemer som er prøvd ut å fungerer i utlandet (feks Oystercard i London).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hey, har en question, hvor lang tid tok det før dere fikk flexus?... jeg trenger den før 16.aug pga skolestart blir kjipt å betale 100kr til å dra til skolen, så 100kr for tilbake veien...

 

nsb sier 3uker på siden dems men den kommer vell tideligere?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

HVORFOR må man validere kortet før hver reise (som det står på selve kortet)?

 

Hvis man har kjøpt billett for en hel måned (f.eks. studentmånedskort) så holder det jo å validere første gang for å sette i gang nedtellinga på månedsbilletten.

 

HVA SKJER hvis man ikke validerer kortet, og man støter på en kontrollør? Man har jo betalt for månedsbillett. Får man bot får å ikke ha validert kortet, selv om man VET at kortet er holdbart/gyldig?

 

Dette er spørsmål jeg veldig gjerne skulle hatt et svar på.

 

Edit:

Ellers kan man lese om hvor mye Flexus feiler...

...og enda en artikkel i VG...

 

Jeg blir oppgitt

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...