reminett Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Hei! Jeg lurte på en ting... Er det noen grunn til at man ikke skulle bruke en iso-fil som harddisk? Jeg mener, mounte iso-filen som et ext4-system, slik: # mount -o loop /images/disk1.iso /mnt/disk1 Jeg har prøvd det og det fungerer bra. Men er det noen grunn til å la være, teknisk sett? Jeg ser fordelen med å kunne flytte hele filsystemet til en annen disk på null-komma-niks. Hvilke andre fordeler, eventuelt ulemper er det? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Tja, du sliter jo med å få skrevet til "harddisken" din da... Lenke til kommentar
reminett Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Hvorfor det? Hvis jeg mounter isofilen som jeg ville gjort med en "vanlig disk", og formaterer den til ext4? Er da ikke noe problem å få skrevet til den da? Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Det er ikke noe problem å mounte en fil som et filsystem, men når du formaterer den til ext4 kalles det et image og ikke en iso fil Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Som mikeys sier - det er ikke en iso-fil hvis du har et ext4-filsystem på den. Grunnen til at endelsen iso brukes på cd-images, er at filystemet på CDer heter iso9660. Det er logisk nok en ISO-standard. Pga. begrensninger på 3 karakterer i fil-extensions på eldre versjoner av et annet velkjent og populært OS, har endelsen .iso blitt utbredt. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Selvsagt, image var ordet jeg skulle brukt Men teknisk sett, når man bruker et image som harddisk, har man da noen begrensninger? Jeg innser at man er da er tildelt et spesifikt område på harddisken(e). Gjør det noe? For og imot-argumenter? Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Å bruke et image som harddisk vil gå treigere enn vanlig harddisk bruk ettersom du må lese fra to filsystemer. Hvis du er interessert i å lære mer om enmet kan du ta en kikk på virtualisering, det er vanlig å avgrense de virtuelle hostene på hver sine images. http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_image Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå