Gå til innhold

Guide med oversikt over ulike sikkerhetsprogrammer


Anbefalte innlegg

Her er en fin Guide med oversikt over både betal og gratis versjoner av ulike sikkerhetsprogrammer.

 

Det som er med:

 

- Scammere

- Sikkerhetspakker (antivirus og firewall)

- Har med en del fine testsider for sikkerhetsprogrammer

- Anti spyware programmer

- Testsider for anti spyware programmer

- Alle de gode gratis alternativene

- Spam filter

- Gode online scannere

- Sandboxie

- Security tester (du kan teste sikkerheten på din pc, sikkerhetsprogrammene dine og nettleseren)

- Noen nytte programmer

- Har også med linker osv til gode sikkerhets forum'er

 

Alt dette kan dere finne i denne guide: "Hva skal jeg velge av sikkerhetsprogrammer?" :thumbup:

Endret av PowerShot-x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke dette var så bra.

 

Men alene på anti spyware siden troner disse tre.

Spyware Doctor

Sunbelt CounterSpy

webroot Spy Sweeper

At du ikke har med malwarebytes og superantispyware er jo latterlig.

Og du har med Ad-Aware og Spybot Search & Destroy som vi vet er søppel.

 

Norbat hadde en en test for en stund siden.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1075335

 

Det er en grunn til at malwarebytes er med i veiledningen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246

Ta og klikk på Anbefalte AntiMalware-programmer

 

Skal man lage guide bør man vite en del om dette feltet.

Vi har en sikkerhetguide v.2 som er sticky.

 

Her er noen forum som du kan gå til for å sjekke ut loggen som HijackThis lager.

Forumet heter bleepingcomputer, eller Security Forums

Og du har ikke med hw.no sin Antivirusprogrammer og datasikkerhet del.

 

Spywarewarrior er en side du kan gå inn på for å finne avslørende sikkerhetsprogrammer som kun har en ond hensikt. Nederst på siden til spywarewarrior finner vi sikkerhetsprogrammene som er anerkjente med et bra rykte på seg.

Spywarewarrior sluttet og oppdater den siden May 4, 2007 og siden er nå selvfølgelig totalt ubrukelig.

Lenke til kommentar

synes den var litt uoversiktlig.. kansje dele hele guiden litt mer:

Antivirus:

-Brae betale

-Brae Gratis

Brannmurer

-..

-..

 

osv?

 

Edit: evnt lage en Oversikt ?

 

Takk for tilbake meldingen. Jeg skal se litt på det, om det er noen måte å få den litt mere oversiktlig. Det beste hadde vært en liten oversikt først, med nummer. Og når man trykket på nummeret gikk man direkte til det nevnte stedet. Jeg har sett andre gjøre det på blogger. Men jeg er usikker på hvordan jeg enkelt kan lage det sånn.

 

Er det neon som vet hvordan man lager det i blogger?

 

Synes ikke dette var så bra.

 

Men alene på anti spyware siden troner disse tre.

Spyware Doctor

Sunbelt CounterSpy

webroot Spy Sweeper

At du ikke har med malwarebytes og superantispyware er jo latterlig.

Og du har med Ad-Aware og Spybot Search & Destroy som vi vet er søppel.

 

Norbat hadde en en test for en stund siden.

http://www.diskusjon...owtopic=1075335

 

Det er en grunn til at malwarebytes er med i veiledningen.

http://www.diskusjon...howtopic=691246

Ta og klikk på Anbefalte AntiMalware-programmer

 

Skal man lage guide bør man vite en del om dette feltet.

Vi har en sikkerhetguide v.2 som er sticky.

 

Her er noen forum som du kan gå til for å sjekke ut loggen som HijackThis lager.

Forumet heter bleepingcomputer, eller Security Forums

Og du har ikke med hw.no sin Antivirusprogrammer og datasikkerhet del.

 

Spywarewarrior er en side du kan gå inn på for å finne avslørende sikkerhetsprogrammer som kun har en ond hensikt. Nederst på siden til spywarewarrior finner vi sikkerhetsprogrammene som er anerkjente med et bra rykte på seg.

Spywarewarrior sluttet og oppdater den siden May 4, 2007 og siden er nå selvfølgelig totalt ubrukelig.

 

Takk for tilbake meldig. Hoved årsaken til at jeg lagde oversikten var for samle en del ulike kjente sikkerhets programmene samlet på et sted, og da ta med både betal og gratis versjoner. Jeg setter selfølgelig pris på tilbake meldinger, da vi alle kan utelate ting, bortsett fra snippsat :innocent:

 

Det at du sier at ikke SUPERAntiSpyware ikke er med stemmer ikke helt, den er med under gratis versjoner. Det nevnes også at den er et godt valg. Hvor godt vet jeg ikke, da jeg ikke har sett så mange tester av den opp i mot andre. men jeg vil nok korrigere det litt, og forandre på ting. Vet du om noen linker til gode tester, ville det vært fint med en link. Malwarebytes vet jeg ikke så mye om. Fint at du nevner det, og jeg skal se på dette. Jeg ser at det er en gratis, og en betal versjon. Hva er utelatt i gratis versjonen?

 

Den testen til Norbat er 1 år gammel. Men jeg ser ikke noe test der. Ser ut som testen er fjernet. Men det hadde vært fint med noen større tester som tester anti spyware programmer litt oftere. Det gjelder også sticky'n som du nevner, hvor jeg ikke kan se selve testen.

 

Ad-Aware og Spybot Search & Destroy er ikke dårlige programmer, men jeg ville ikke kjørt de alene som eneste beskyttelse imot spyware. Det kom kanskje litt dårlig frem i oversikten. Takker for korreksen.

 

Jeg viste ikke at hardware.no sjekket ut HijackThis logger. Skal se på det. Og selvfølgelig tar jeg den med om de hjelper til med HijackThis logger. Ellers har jeg selv tidligere brukt de nevnte forum, og fikk rask og god service der.

 

Ang Spywarewarrior, så er jeg så uenig med deg i utalelsen "totalt unyttig". Det var ikke mye klokt sagt. Du kan umulig ha lest noe særlig fra siden. Det stemmer at det er en stund siden den var editert sist. Men mange av disse suspekte anti spywarene er fremdeles oprative. Du får også et bilde over hvor mange suspekte anti spyware som er rene bløffen. Den gir gode linker til andre nyttige steder, og gir masse gode reele tips om anti spyware/spyware osv. Etter å ha tenkt igjennom overnevnte svar samt det som skaperen av spywarewarrior sier på første siden har jeg bestemt å ha linken tilgjengelig på min blogg om oversikten av sikkerhets programmer. Samt det er gode muligheter for at den fortsetter, håper jeg. Men om du snippsat vet om noen bedre, og større info som spywarewarrior har, så gi en tilbakemelding. Tross at den ikke er oppdatert siden mai 2007 så er det utrolig mye bra der.

 

Her er et utdrag fra spywarewarrior sin utalelse om at siden ikke har vært oppdatert siden mai 2007:

 

Those who have followed the development of this page since 2004 will have noted that the list of "rogue/suspect" anti-spyware products has not been updated since May 2007. Unfortunately, other time commitments have precluded our efforts to keep that list up to date. Since the last update dozens of "new" rogue anti-spyware programs have hit the 'Net. The vast majority of them, however, are not really new, but are simply re-branded clones and knockoffs of the same rogue applications that have been around from years. In most cases, they are being pushed through the same deceptive practices by the same parties responsible for earlier versions. See in particular these "families" of anti-spyware products, which continue to live on through shameless re-branding:

15, 18, 19, 21, 22, & 23.

If you are looking for information on the most recent rogue anti-spyware applications, we recomend visiting these sites:

Ellers setter jeg pris på kommentarer som kan forbedre oversikten min :thumbup:

 

## dobbelposter slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Løsninger som finnes på linux er ikke tatt med, men ellers en grei guide for folk på windows

 

Takk for det. Dessverre har jeg bare bare tatt for meg windows. Linux har jeg ikke vært så mye borti, annet enn at jeg vet at det er jo et mer sikkert alternativ. Men kanksje ikke alle windows programmer osv som fungerer på den. Men linux har vel noen erstatninger.

 

Fysj! Tjene penger på å reklamere for sin egen side på forumet? Gå og heng deg.

 

Ja fysj, det er en blogg og ikke noe jeg tjener noe på. Men tenkte at det kunne være greit med en oversikt. Istedenfor å trykke alt inn her, så linket jeg den bare. Det kan jo være at noen synes den er grei å ha, selv om ikke du synes det. Det gir ihvertfall opplysninger om reele ting som sikkerhets programmer. Det var egentlig gjort i beste mening. :blush:

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Vi som hjelper folk her på forumet ser igjennom det mesta av logger som div programmer lager.

Vi har bare fjernet HijackThis fordi de andre programmene tar med det HijackThis viser oss MEN med mye mer :)

 

Testen kan du ikke se PGA oppgraderinga på forumet :) prøv og se om de kan åpne spoilerne med Internett Explorer.

 

Ang. det med Linux:

Linux trenger ingen Antivirus Produkter (untatt Brannmur?) så grunnen for at han skal ha det med er nada.

 

Edit: "Fysj! Tjene penger på å reklamere for sin egen side på forumet? Gå og heng deg. "

 

Tjener man penger ved at folk går innom blogspott?

Endret av Submit
Lenke til kommentar

Det er mulig å ha reklame som man selv tjener på med en blogg hostet på blogspot. Siden jeg ser reklame på linket side, så antar jeg at trådstarter tjener på det.

 

Siden det er uproblematisk å ha en informativ, ryddig og lang førstepost her på forumet er det totalt unødvendig at trådstarter skal reklamere for sin egen blogg her.

Lenke til kommentar

Det er mulig å ha reklame som man selv tjener på med en blogg hostet på blogspot. Siden jeg ser reklame på linket side, så antar jeg at trådstarter tjener på det.

 

Siden det er uproblematisk å ha en informativ, ryddig og lang førstepost her på forumet er det totalt unødvendig at trådstarter skal reklamere for sin egen blogg her.

 

Nå er ikke bloggen opprettet for å tjene penger, men egen interesse. Det skal mye til får å tjene penger på det du nevner ang blogger. Men om folk får noe for den tiden de bruker på å lage ting, hva så. Hittil har ikke jeg tjent en krone. Da tror jeg eller en vanlig nettside/forumer/aviser er et bedre valg. Men selv da er det ikke enkelt å tjene penger på reklame. Du blir ikke rik på blogger, blogger opprettes av interesse. Når du oppretter en blogg på blogspot får du et spørsmål om du vil tillate adsense på siden. Ja, hvorfor ikke tenkte jeg. Men du tjener ikke en krone. Jeg har ihvertfall ikke det. Hostet vet jeg ingen ting om.

 

Jeg ser ikke helt klue. Om det ikke var jeg som hadde lagd oversikten, da er det greit å linke. Men om man selv har lagd en oversikt, da er det feil. Jeg kjønner egentlig ikke påenget. Det er vel også greit at jeg linker til en billig kabel på komplett.no. Klue med å linke den, er for enkelthets skyld, og i beste mening. Jeg forstår ikke logikken din. Linken henviser til noe som står i harware.no sin interesse. Og nå ser det ut som dem får en link tilbake fra meg også, fordi de blir tatt med i oversikten etter debatt. Det må vel være kjempe interessant for hardware.no.

 

Baklager at det støter deg sånn. Trodde du var her for å finne løsninger på problemer, og gode forslag siden du er her på forumet. :roll:

Endret av PowerShot-x
Lenke til kommentar

Du har lagd oversikten selv; altså er det uproblematisk å kopiere den inn i førstepost. Kun *du* tjener på å linke til din egen post direkte - det medfører ulemper for leserne på forumet, og det er snikrelame for din egen blogg.

 

Hadde det vært en annen bruker uten tilknytning til deg som hadde linket til bloggen din hadde det vært greit.

 

Å forsvare denne måten å linke til din egen blogg med at hardware.no får en egen link tilbake er rent tullball. Linken her til din blogg er uendelig mye mer verdifull for deg enn linken din tilbake hit fra bloggen din er for forumet.

 

Det er forskjell på å bidra til forumet, og å melke forumet som reklamekanal.

Lenke til kommentar

@ "Jeg setter selfølgelig pris på tilbake meldinger, da vi alle kan utelate ting, bortsett fra snippsat :innocent:"

 

Sorry men da driter du på leggen og mer.

Snippsat har vært her siden før jeg viste hva Combofix var og veit så jævlig godt hva han prater om.

 

"Jeg viste ikke at hardware.no sjekket ut HijackThis logger. Skal se på det. Og selvfølgelig tar jeg den med om de hjelper til med HijackThis logger. Ellers har jeg selv tidligere brukt de nevnte forum, og fikk rask og god service der."

 

vi er ikke hardware.no til opplysning. vi er frivillige folk som har lyst til og hjelpe folk med problemer.

 

Altså du tar med de som bare ser igjennom HijakThis logger... tørr jeg spørre om du egentlig veit hva HijackThis viser i loggene sine..?

 

Service er desverre ikke synonymt med forum. vi får verken betalt, vi sitter her for og hjelpe og gjør det 110% frivillig på fritia vår :)

 

"Ang Spywarewarrior, så er jeg så uenig med deg i utalelsen "totalt unyttig". "

 

Hvorfor er den nyttig?

 

Du skriver "Spywarewarrior er en side du kan gå inn på for å finne avslørende sikkerhetsprogrammer som kun har en ond hensikt. Nederst på siden til spywarewarrior finner vi sikkerhetsprogrammene som er anerkjente med et bra rykte på seg."

hvorfor skrev du ikke at den ikke er oppdatert siden 2007 og lista kan avike fra hva som går rundt idag?

Du kunne vell heller nevne de nettsidene de nevnte på nettsia si?

 

"hmm.. Antivirus2010 er dette tull..? kansje jeg skal sjekke bloggen jeg så igjår... ja.. spywarewarrior.com ... hmm antivirus2010 står ikke der.. da må det være seriøst da.. *kjøpe*"

 

Edit: @ Jann - Ove

Du kunne vell heller trykke på rapporter knappen og la moderatorene bestemme om det er reklame eller ikke :)

Endret av Submit
Lenke til kommentar

Forøvrig bærer bloggen preg av elendig design, og dårlig språk. Faglig sett tviler jeg sterkt på at du har kompetanse til å uttale deg korrekt om datasikkerhet.

 

Skal man uttale seg skråsikkert om datasikkerhet bør man ha meget god kunnskap om emnet - og det er åpenbart at du ikke innehar slik kunnskap. Et minimum er å vite anatomien i et typisk virusangrep, og hvordan de forskjellige moderne sikkerhetsparadigmene er lagt opp.

 

Submit: selvfølgelig er tråden rapportert. Det beste er om trådstarter selv innser at tråden ville blitt bedre av å ha guiden i førstepost istedet; dermed den krasse kommentaren som trådstarter svarte på og prøver å forsvare sine handlinger. Er man riktig uheldig så ender tråden opp låst på grunn av den tvilsomme måten det er gjort på - og da er den ihvertfall ikke nyttig for forumet.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Vi som hjelper folk her på forumet ser igjennom det mesta av logger som div programmer lager.

Vi har bare fjernet HijackThis fordi de andre programmene tar med det HijackThis viser oss MEN med mye mer :)

 

Testen kan du ikke se PGA oppgraderinga på forumet :) prøv og se om de kan åpne spoilerne med Internett Explorer.

 

Ang. det med Linux:

Linux trenger ingen Antivirus Produkter (untatt Brannmur?) så grunnen for at han skal ha det med er nada.

 

Edit: "Fysj! Tjene penger på å reklamere for sin egen side på forumet? Gå og heng deg. "

 

Tjener man penger ved at folk går innom blogspott?

 

Jeg prøvde å åpne spoilerne i firefox, explorer 8, chrom men ser fremdeles ikke noe.

 

Vi som hjelper folk her på forumet ser igjennom det mesta av logger som div programmer lager.

Vi har bare fjernet HijackThis fordi de andre programmene tar med det HijackThis viser oss MEN med mye mer

 

Hvilken andre programmer er det?

 

Antar at jeg da bare går inn på antivirusprogrammer datasikkerhet siden og poster loggen?

Tar det lang tid å få svar?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen oversikt over slike programmer men de jeg har sett og som er med i veiledninger så er det Combofix og DDS.scr.

Om andre programmer med logger og andre ting så ta en prat med norbat.

 

"Antar at jeg da bare går inn på antivirusprogrammer datasikkerhet siden og poster loggen?

Tar det lang tid å få svar? "

 

Du følger veiledningen og venter. hvor lang tid det tar er uvesentlig siden vi er FRIVELIGE så det er bare og smøre seg med tolmodighet :)

Lenke til kommentar

Du har lagd oversikten selv; altså er det uproblematisk å kopiere den inn i førstepost. Kun *du* tjener på å linke til din egen post direkte - det medfører ulemper for leserne på forumet, og det er snikrelame for din egen blogg.

 

Hadde det vært en annen bruker uten tilknytning til deg som hadde linket til bloggen din hadde det vært greit.

 

Å forsvare denne måten å linke til din egen blogg med at hardware.no får en egen link tilbake er rent tullball. Linken her til din blogg er uendelig mye mer verdifull for deg enn linken din tilbake hit fra bloggen din er for forumet.

 

Det er forskjell på å bidra til forumet, og å melke forumet som reklamekanal.

 

Nå var det ikke ment som et forsvar på ang så får hardware.no en link tilbake. Mente bare at om man ønsker å bidra med noe, så er vel det noe som er bra for alle. Det var utrolig mange sure folk her. Beklager så mye om dere ble støtt av en linnk til en oversikt. Om den var dårlig, eller designet var det. Så tar jeg imot synspunkter på det også. At jeg gidder å lage en oversikt å samle de ulike sikkerhetspakkene må da være bra.

 

Oversikten var heller ikke ment som en test av sikkerhets pakker, men et forsøk på å samle sammen de gode og kjente programmene. Oversikten var heller ikke sett på som komplett. Jeg vil se på de tingene som dere nevner, så den kan bli bedre. Nå tror jo jeg det at vanlige folk kan forstå, selv om man ikke bruker akademiske termer og utrykk.

Endret av PowerShot-x
Lenke til kommentar

Ja. Men det er forskjell på å bidra med noe, og å drive med ren snikreklame for egen vinning.

 

Et eksempel på hvordan det skal gjøres: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=857834 <- guide ligger i førstepost, kommentarer under.

 

Enda et eksempel: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786858

 

Skal man bidra så skal man gjøre det uten å tjene på det selv. De to trådene jeg har trukket fram som eksempler er et flott eksempel på hvor viktig det er å ha selve guiden i førstepost; det slår veldig godt ut på søkemotorer. Lett søkbar informasjon er det som drar flest lesere inn hit til forumet, og det som har størst kjangs for å få brukerne til å holde seg her.

 

Jeg ser at du gjør akkurat samme greia med flere tråder - og da er det ikke at du ønsker å bidra som er motivasjonen din - men heller et ønske om å tjene penger. Stygt.

Lenke til kommentar

Ja. Men det er forskjell på å bidra med noe, og å drive med ren snikreklame for egen vinning.

 

Et eksempel på hvordan det skal gjøres: http://www.diskusjon...howtopic=857834 <- guide ligger i førstepost, kommentarer under.

 

Enda et eksempel: http://www.diskusjon...howtopic=786858

 

Skal man bidra så skal man gjøre det uten å tjene på det selv. De to trådene jeg har trukket fram som eksempler er et flott eksempel på hvor viktig det er å ha selve guiden i førstepost; det slår veldig godt ut på søkemotorer. Lett søkbar informasjon er det som drar flest lesere inn hit til forumet, og det som har størst kjangs for å få brukerne til å holde seg her.

 

Jeg ser at du gjør akkurat samme greia med flere tråder - og da er det ikke at du ønsker å bidra som er motivasjonen din - men heller et ønske om å tjene penger. Stygt.

 

Du ser alt i verste mening du Jan. Jeg mener nå at dette er å være veldig pirkete. Som sagt jeg tjener ikke noe på bloggen, og bryr meg ikke. Det var gjort i beste mening :thumbup:

 

@ "Jeg setter selfølgelig pris på tilbake meldinger, da vi alle kan utelate ting, bortsett fra snippsat :innocent:"

 

Sorry men da driter du på leggen og mer.

Snippsat har vært her siden før jeg viste hva Combofix var og veit så jævlig godt hva han prater om.

 

"Jeg viste ikke at hardware.no sjekket ut HijackThis logger. Skal se på det. Og selvfølgelig tar jeg den med om de hjelper til med HijackThis logger. Ellers har jeg selv tidligere brukt de nevnte forum, og fikk rask og god service der."

 

vi er ikke hardware.no til opplysning. vi er frivillige folk som har lyst til og hjelpe folk med problemer.

 

Altså du tar med de som bare ser igjennom HijakThis logger... tørr jeg spørre om du egentlig veit hva HijackThis viser i loggene sine..?

 

Service er desverre ikke synonymt med forum. vi får verken betalt, vi sitter her for og hjelpe og gjør det 110% frivillig på fritia vår :)

 

"Ang Spywarewarrior, så er jeg så uenig med deg i utalelsen "totalt unyttig". "

 

Hvorfor er den nyttig?

 

Du skriver "Spywarewarrior er en side du kan gå inn på for å finne avslørende sikkerhetsprogrammer som kun har en ond hensikt. Nederst på siden til spywarewarrior finner vi sikkerhetsprogrammene som er anerkjente med et bra rykte på seg."

hvorfor skrev du ikke at den ikke er oppdatert siden 2007 og lista kan avike fra hva som går rundt idag?

Du kunne vell heller nevne de nettsidene de nevnte på nettsia si?

 

"hmm.. Antivirus2010 er dette tull..? kansje jeg skal sjekke bloggen jeg så igjår... ja.. spywarewarrior.com ... hmm antivirus2010 står ikke der.. da må det være seriøst da.. *kjøpe*"

 

Edit: @ Jann - Ove

Du kunne vell heller trykke på rapporter knappen og la moderatorene bestemme om det er reklame eller ikke :)

 

 

Hardware.no, sorry mente diskusjon.no.

 

Ja jeg vet hva hijack logger er, men kan ikke tolke de.

 

Som du skriver ang spywarewarrier så er det sant som du skriver, at i visse tilfeller er den unyttig. Og jeg kunne skrevet litt mer om at den ikke var oppdatert siden 2007, og at listen kan avike. Du har selvfølgelig helt rett, men jeg har aldri sagt at den var nyttig på alle måter heller. :yes:

 

## dobbelpost slåtts ammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

jeg har slått sammen endel dobbelposter i tråden.

 

Slik førsteposten fremstår per idag så tolkes den som å være reklame da TS tjener penge rpå loggen sin. reklame strider som kjent med forumets regler. jeg vil derfor oppfordre TS til enten å fjerne linken til bloggen sin eller å poste hele guiden sin i denne tråden.

 

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på "Personlig Melding". Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...