Data-Geir Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Ett av bena til en kondensator på kortet er brukket, og kortet virker dermed ikke. Det er gått av akkurat i loddeovergangen, så det stikker 1 mm ut av kondensatoren, noe som vel gjør det umulig å fikse. Oppgitt spec påtrykket er "PS703 330 16V". Er det mulig å få tak i en slik kondis? Er det noen som har erfaring med denne type reparasjon? Link til produkt hos Sapphire: LINK Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Alt går.. Selvsagt mulig å skaffe en slik kondis. Hvis padden på kretskortet er revet av kan du lodde en ledning fra kondensatoren til et annet område på kretskortet som den er koblet til. Om du ikke finner noe slikt kan du skrape av lakken og lodde kabelen til kobberbanen kondensatoren er koblet til. Men er det selve kondensatoren eller printkortet som har blitt skadet? Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Takk for svar. Det er altså ene benet på kondensatoren som som er brukket i overgangen til loddetinnet, men den har vært loddet nesten helt ned på kortet; så enden stikker kun 1 mm ut fra bunnen av kondisen. Det blir ikke mulig å skjøte sånn som jeg ser det. Printkortet er ikke skadet, så det er nok bare å avlodde begge loddepunktene og sette på ny kondis. Men så var det å finne kondis med rette specs. Høyden på kondisen er for øvrig 12 mm, bør ikke være mye høyere.; diameter 0,9-1,0. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Det er ikke bare loddinga som er gått opp da, eller sitter benet fast igjen på kretskortet? Hvis det bare er revet av fra pad'en bør det gå bra og lodde det rett på igjen. 1 mm holder i massevis.. vær stø på hånden og bruk så lite loddetinn som du klarer.. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Det er ikke bare loddinga som er gått opp da, eller sitter benet fast igjen på kretskortet? Hvis det bare er revet av fra pad'en bør det gå bra og lodde det rett på igjen. 1 mm holder i massevis.. vær stø på hånden og bruk så lite loddetinn som du klarer.. Hei. Jeg tenker jeg skal prøve å få tak i nye kondensatorer. Men hvor kan jeg få kjøpt en kondensator med spces PS703 330 16V, høyde ca 1,2 cm, diam 0,9-1,0? Jeg har bl.a. kikket litt her(*), men det er jo en rekke ulike grupper av kondiser, og jeg aner ikke hva som bør brukes. (*) Mouser Electronics Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg tror at kondensatoren din er er fra PS-serien til United Chemi-con, på 330µF og 16 V datablad Mouser har ikke denne på lager, men digikey har. Bare å søke på ps330... Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg tror at kondensatoren din er er fra PS-serien til United Chemi-con, på 330µF og 16 V datablad Mouser har ikke denne på lager, men digikey har. Bare å søke på ps330... Takk for god hjelp. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Det er nok mange kondensatorer som kan erstattet denne kondensatorenl. Det viktigste er nok å sjekke om man klarer lodde ut benene etter den gamle kondensatoren uten å ødelegge printkortet. Ny kondensator handler du enkelt og rimelig fra Elfa. Artikkel nr 67-233-73 vil nok fungere godt. space Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Desverre er det ikke så enkelt.. Lister opp noen parametre hvor kondensatoren fra Elfa er dårlige: Elfa: Original: Pinneavstand: 3.5 mm 5 mm Max ESR: 72 mOhm 14 mOhm Max ripplestrøm: 0,76 A rms 5,06 A rms Siden kondensatoren ikke tilfredsstiller eventuelle krav, vil man ikke lenger garantere at kortet fungerer stabilt. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Enig Zalo. Hvis det er riktige spesifikasjoner for den orginale kondensatoren er nok forskjellen noe i overkant. Vi vet ikke noe sikkert om kravene som stilles i den aktuelle applikasjonen, men det er nok trolig at den jeg først foreslo kjapt ville gå varm. En alternativ mulighet kan være å bestille den største kondensatoren som fysisk får plass med lavest ESR og høyest rippelstrøm. Men med de som selges hos Elfa vil man likevell ikke komme opp på nivå med den orginale med mindre man parallellkobler to eller tre stk som vil kreve litt kreativ lodding. space Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Hvordan knakk den? Tenker da på reklamasjon... Endret 9. mars 2010 av Dundersalt Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Hvordan knakk den? Tenkte reklamasjon med en gang.. Skjermkortet sto i et Asus P5Q PRO, og har fungert fint i lang tid. Det sto i den nederste pci-e porten, og denne kondisen kom da nært sata-portene. Skaden må ha skjedd da jeg skulle ha løs en sata-kabel. Det er uansett min feil, så reklamasjon er ikke relevant. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 En alternativ mulighet kan være å bestille den største kondensatoren som fysisk får plass med lavest ESR og høyest rippelstrøm. Men med de som selges hos Elfa vil man likevell ikke komme opp på nivå med den orginale med mindre man parallellkobler to eller tre stk som vil kreve litt kreativ lodding. space Hvis dere ser på bildet i det første innlegget er det en identisk kondensator øverst på kortet, like foran strømkontakten. Om jeg fraviker specsen bør jeg vel skifte begge? Eller bør jeg skifte begge uansett? Det er dessuten svært liten plass fra disse to kondensatorene til bakre kjøleribbe/-festeanordning, så jeg tror det må litt ombygging til for å få til noe som er større. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Bytt minst mulig! Bedre med bare ett avvik enn med to... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå