Black Star Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Jeg har en Intel Core2 Duo E8400, 3 GHz. Hva er for høy temperatur på denne ved load? Med "for høy" mener jeg skadelig for CPU'en på lang sikt (3-5 år), selv om man når den temperaturen bare i kortere perioder av gangen (1-2 timer). Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Jeg har en Intel Core2 Duo E8400, 3 GHz. Hva er for høy temperatur på denne ved load? Med "for høy" mener jeg skadelig for CPU'en på lang sikt (3-5 år), selv om man når den temperaturen bare i kortere perioder av gangen (1-2 timer). Ifølgew cpu-world skal den tåle 72,4 grader. Mulig litt variasjon avhengig av stepping. CPU-World Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Ja, ok. Så så lenge den holder seg under 60 grader bør jeg være mer enn trygg nok? Da regner jeg med at ting går bra Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Tåler opp mot 90-100 grader. Maskinen slår seg av når ting blir for varmt uansett. Du har ingenting å frykte så lenge ikke load-temperaturen overstiger 80-90 grader. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Vil ikke en load-temperatur på ca 80 grader redusere CPU'ens levetid? Uansett er det vel så lite at CPU'en uansett vil være byttet ut før det er aktuelt. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Levetid og levetid. Vi snakker kanskje 12 istedenfor 15 år. Da er det på tide å bytte CPU uansett. Jeg vil uansett ikke anbefale å kjøre med en CPU på 80 grader. Da er det noe feil med kjølingen, og man bør vurdere å montere kjøleren på nytt for eksempel. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg har satt meg som prosjekt å få en tilnærmet lydløs PC, og har lyktes ganske bra med det. Derfor jeg lurte litt på hva som var forsvarlig av temperaturer på CPU. Idle temp ligger på 35-36 grader på core 1 og 2. System på 38. På load ligger det opp mot 50. Kan sette ned hastigheten på viftene en del, men tenker på at det kan bli en god del varmere innendørs i sommer enn det er nå. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 En load temp på mellom 60 og 70 er knallbra. Har en E6600 som kjøler av en 500rpm-vifte alene, og den ligger på 30-40 grader under spilling av 720p. Det skal ikke så mye kjøling til før ting blir kald og godt, men fortsatt lydløst. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Ja, har en vifte som går på 700rpm på en gedigen kjøleribbe, og eneste andre vifta er en av samme type (på 700rpm) som suger luft inn. Kan sette hastigheten ned til 500rpm på begge, men da ble temp ca 60 på load, og jeg syntes det var noe høyt. System krøp over 50 grader da. Ser for meg at dette øker med minst 10 grader i juni-august da det blir nær 10 grader varmere innendørs. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Joda. Det er individuelt hva man betegner som støy E8400 krever endel mer kjøling enn E6600 også. Spesielt med SpeedStep. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå