Gå til innhold

Begynne som skuespiller - hvor?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vet ikke om dette er det riktige stedet for denne tråden, hvis ikke, får dere bare flytte den.

Jeg har drømt om å bli skuespiller siden jeg var liten jente. Dessverre har jeg ikke gjort noe annet med det enn å øve hjemme til nå... rett og slett fordi jeg ikke har turt. Men nå har dette ønsket av enn eller grunn blitt så til de grader intensivert. Jeg vile gjort hva som helst for å oppnå det. Men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har sjekka forskjellige skoler og kommet frem til at TITAN (The International Theatre Academy Norway) Teaterskole er definitivt det beste man finner i Norge av den typen skoler. Men det er liksom ikke det riktige stedet å begynne, man må jo ha noe å bygge på (Søknad for TITAN Teaterskole). Men hvor og hvordan begynner man egentlig?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer ingen vei i Hollywood uten agent, og agent får du ikke uten å ha noe å vise til. Samt at det er svindyrt å bo i LA selv på det dårligste. Du kan naturligvis dra til en teater skole i USA men du finner like gode alternativer i Europa så å dra over til USA før du er klar har ikke noe for seg.

Du har f.eks Conference of Drama school i London eller The Liverpool institute of performing artssom et par eksempler. Der finnes derimot mange andre alternativer der ute som ikke krever at du har en reel, er bare å søke på google ettersom der er såpass mange alternativer. Det er bare hva du ser etter, men gjør litt undersøkelse før du bestemmer deg, er noen useriøse aktører der ute og som i alt annet. Om noe ser ut til å være for godt til å være sant så er det sikkert det og.

Når du begynner å få litt erfaring kan du melde deg opp til amatør teater forestillinger og gå den veien. Tren så mye du kan, så ofte du kan. Vær og på utkikk etter indie produksjoner. Disse er garantert ute etter billige skuespillere, men forvent ikke å få betalt for det. Krev derimot å bli gjennkjent og kreditert for din rolle, slik at du har noe å vise til. Når du har fått deg noen oppdrag på baken og opparbeidet deg en brukbar reel kan du vurdere å gå Hollywood veien. Det du gjør da er å sende reel med et query letter til agenter i USA. Om du er heldig ser noen potensialet i deg. Dog husk at der er mange useriøse agenter der ute og så gjør litt research her og. Men du må regne med at du må flytte over til statene, enten New York eller LA, som er de 2 store film koloniene i USA. Du må og regne med at du kanskje må gjøre litt TV og.

Det som er aller viktigs er at du ikke mister håpet. Sam Woringthon, som spiller nå i både "Avatar" og "Clash of the titans" er en tidligere murer. James Cameron - regisøren bak Avatar og Titanic med mer - er en tidligere kanadisk lastebil sjåfør. Tom Cruise het egentlig Thomas Cruise Mapother IV drømte om å bli prest før han stakk til New York og brukte 15 år av livet sitt for å oppnå drømmene. Så har du en drøm er det beste du kan gjøre å holde deg til den og ikke la noen fortelle deg noe annet enn at du kan få det til hvis du vil.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takker så mye for svaret :)

Jeg hadde ikke dratt til USA uansett før jeg hadde noe erfaring. England virker ganske lovende, jeg har søkt en del og funnet at noe så enkelt som dramalinja på VGS i Førde er et bra sted å begynne. Deretter kunne jeg søkt på noe litt høyere, som f.eks teaterskoler i England. Så ville jeg reist til New York og tatt meg en midlertidig jobb mens jeg tok kveldskurs elns på sida. Jeg har lest at agenter ikke er det aller viktigste;

"There are many actors I know who spent years worrying more about getting an agent than becoming a well trained actor.

Agents are a necessary evil, but they do not make you or break you (as much as they like to think they do). As many actors will attest, simply because they have a powerful agent does not guarantee their success.

The happiest actors are the working actors. And just because you might not be getting paid for your acting, doesn't mean that you can't be a working actor. Every experience is experience. So, spend less time seeking out an agent and more time seeking out acting opportunities yourself. From small plays to student films -- you'll be happily surprised how many seemingly insignificant opportunities are the ones that make your entire career.

Besides, when the time is right, an agent will come and seek you out."

Men nå må jeg først og fremst fokusere på utdanningen, før jeg begynner å tenke på slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Desverre får du ikke noe jobb innenfor store produksjoner "unsolicited". Du må ha en agent som tar kontakt med produksjons selskaper for at produksjons selskapet skal ta imot din reel. Så er det da opp til casting director å om de vil ha deg inn på audition eller ikke.

Du kommer et stykke uten agent men skal du nå toppen er agent eller advokat nødvendig. Advokater derimot koster flesk ettersom de tar betalt selv om du ikke får et lite bein innenfor en dør. Agenter tar derimot bare en hvis prosent av hva du faktisk tjener, og tjener du ikke en pøkk koster ikke agenter noe heller. Er derfor mange foretrekker agenter fremfor advokater, agenter må faktisk skaffe deg jobb for at de selv skal tjene penger. Men, en agent betjener mange klienter så du er nødt til å bevise for agenten at du kan tjene mest penger for han / henne.

Lenke til kommentar

Aha, godt å vite. Takk skal du ha :) hvordan vet du alt dette om jeg tør spørre? ^^ Har du selv erfaring på det området?

Det er anyways noe jeg har lurt på en stund nå. Jeg vet at i dag har alder svært mye å si, spesielt i showbiz. Men er man nødt til å begynne veldig tidlig om man skal ha en sjans nå for tida? Jeg er jo 20 år, og trenger ihvertfall 3 år på utdanningen, så sikkert et år eller to på teaterskole elns... da lurer jeg liksom på om det da ville være "for seint" å prøve seg som skuespiller i mitt tilfelle? Kanskje litt dårlig formulert, men du skjønner sikkert hva jeg mener.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Åh jeg kjenner meg så veldig godt igjen i det du skriver! Jeg og la drømmen på hylla en stund, men har innsett at det ikke fungerer. Det er skuespiller jeg vil bli, og jeg har endelig bestemt meg for å endelig gjøre noe med det. Og man lever jo bare en gang :)

Jeg er enig med deg med at alder kan ha en del så si i showbiz dessverre, og jeg har selv vært plaget med det flere ganger: "kanskje jeg er for gammel innen jeg er ferdig med å studere". Men vet du hva: det har da virkelig ingenting å si! Vi kan ikke gå tilbake i tid, så ja det er kjipt at vi ikke kom skikkelig igang tidligere, men sånn er det bare. Det er nok av de som ikke får seg en karriere før de har prøvd i mange mange år. Og selv kjenner jeg en som ikke tok mot til seg og fulgte drømmen før hun var godt over 40, og nå har hun drømmejobben:) Så vi to er jo bare barn i forhold. Det er aldri for sent selv om det kanskje blir littebitt vanskeligere. Vi må bare kjempe litt hardere:) Men tror du ikke du kommer til å angre mer på det senere dersom du ikke prøver? Glem det med alder, gjør ditt beste, og se hva som skjer:) Og viktigst av alt: ha det gøy! Husk at det er ikke bare målet som er verdt noe, reisen er kanskje det aller viktigste. (Hvis du skjønner hva jeg mener, hehe).

Aha, godt å vite. Takk skal du ha :) hvordan vet du alt dette om jeg tør spørre? ^^ Har du selv erfaring på det området?

Det er anyways noe jeg har lurt på en stund nå. Jeg vet at i dag har alder svært mye å si, spesielt i showbiz. Men er man nødt til å begynne veldig tidlig om man skal ha en sjans nå for tida? Jeg er jo 20 år, og trenger ihvertfall 3 år på utdanningen, så sikkert et år eller to på teaterskole elns... da lurer jeg liksom på om det da ville være "for seint" å prøve seg som skuespiller i mitt tilfelle? Kanskje litt dårlig formulert, men du skjønner sikkert hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Det er sant at man bare lever en gang. Det ville virkelig være synd om man ikke fulgte drømmen sin bare fordi man tror man ikke kommer til å lykkes, eller fordi man tror man er for gammelt for slikt. Siden man bare lever én gang er det bedre å ihvertfall prøve. Skulle man ikke lykkes, har man ihvertfall prøvd, og funnet ut at det ikke fungerer. Om man ikke prøver i det hele tatt av angst eller noe annet, og finner ut senere at man kunne ha gjort det stort om man bare hadde våget, så kommer man til å virkelig angre på det hele livet.

Og når det gjelder alder, så vet jeg nå at man kan bli skuespiller uansett alder. Det er selvfølgelig lettere å finne jobb som ung, siden man satser mye på den yngre generasjon, men du ser for eksempel ikke en film som bare inneholder 20-årige skuepsillere. Det finnes alltid jobber, uansett alder.

Selvfølgelig er reisen noe av det viktigste. De første stegene mot målet, det er jo slik du lærer om skuespill. På reisen utvikler du deg selv som skuespiller, du finner ut hva som passer deg best, hvilken stil du trives best med. Hvordan du kan forbedre deg, hva slags metoder som er best. Og når du endelig engang når målet, og står triumferende i ditt splitter nye Penthouse og nyter utsikten kan du tenke tilbake til tiden du utdannet deg og tenke at det var jammen verdt det.

Kanskje litt overdrevet, men jeg kan ihvertfall tenke meg at man er glad for "reisen" man tok når man endelig har spilt inn sin første suksessfulle film. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi jeg kjenner noen som har gått der, og han var veldig positivt innstilt til skolen. Jeg har jo aldri gått på noen teatorskole selv, så jeg kan jo ikke vite at det faktisk er den beste skolen i Norge. Men jeg har gjort en del research også på det området, og det virker faktisk ganske profesjonelt. Det ser man jo også på søknaden, det er veldig strenge opptakskrav. Men den eneste måten å virkelig få et inntrykk av skolen på er vel å besøke den selv, selv om jeg tar andres ord for at den er bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei! Lenge siden det har blitt postet her! :D Hvordan går det med skuespiller drømmen? Har det blitt noe framgang innenfor dette?

Jeg leste igjennom posten og så at det ike har blitt nevnt NISS.. NISS som er bedre kjent som: Nordiskt Inst, for scene og studio :) Dem har skuespiller utdanning og skuespiller kurs med kursdiplom :) Når jeg leste så tenkte jeg at jeg kunne nevne dette.

Ellers så har vi Bårdar( tror det er sånn dem skriver det) skolen som utdanner mest drama og sang..

Mange muligheter og får håpe du finner / har funnet det du ser etter :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...