Tabris Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Samboer og jeg så Garfield 2 for enn tid tilbake. Nå syntes jeg filmen var dårlig av mange grunner, men det er ikke relevant her. Det er heller ikke nødvendigvis denne filmen i seg selv jeg vil frem til, men hva denne var et godt (?) eksempel på. Det jeg reagerer på er den dobbelmoralske holdningen til dyr som mange slike barne/familiefilmer har. (Det vil nå komme spoilers, for de som ikke har sett filmen). Det jeg reagerer på er hvordan jegere og de som ønsker å drepe dyr blir fremstilt som onde samtidig som man spiser kjøttretter uten å blunke - ja, det blir faktisk fremstilt som en morsom og god ting. For all del, jeg sier ikke at jeg ønsker at barnefilmer skal bli vegetariske. De må gjerne spise kjøtt i filmene, men da synes jeg det blir helt feil når jegere fremstilles som onde. I denne filmen skulle også den onde drepe en gjeng med dyr som bodde på en stor britisk herregård, bl.a okser, kyr, griser, ender og sauer. Dette ble fremstilt som en veldig ond og egoistisk ting å gjøre - men slike drap skjer jo hver dag? Denne filmen gikk så langt at den til og med hadde en levende gris som var grillkokk, og grillet pølser og burgere (!). Det er mulig noen vil synes jeg overreagerer, men det kaller jeg nærmest perverst. Hvorfor skal vi fremstille dyr så menneskeliggjort og dobbelmoralsk til barna? Jeg gjentar meg selv slik at folk ikke skal misforstå - jeg sier ikke at det er negativt at man spiser kjøttmat i filmer. Overhodet ikke. Det er dobbeltmoralen jeg reagerer på. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Nå har jeg ikke sett Garfield 2, men nå tipper jeg at de blir fremskildret som onde pga dette er tross alt sett på fra Garfields øyner? Virker logisk. Sånn er alle filmer der dyr er hovedpersonen. De ser verden anderledes. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Men poenget er at dette er slik det blir fremstilt overfor barn - så fort dyr blir kjøtt så er de ikke å regne som dyr lenger. Dette er dratt så langt at gris blir grillkokk og en ku er med på å lage lasagne uten at noen blunker. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Vel, som voksen tror jeg at du leser for mye inn i det. Tviler sterkt på at barn ser det sånn. Er like dumt som å snakke over hvorfor har ikke Donald bukser men topp, og Mikke Mus ikke har topp men har bukser? Barn ser på verden anderledes og uten bedømming. De tar filmen for det den er, morro underholding. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke helt enig med deg. Jeg synes dette er viktig. Hvor mange voksne er det ikke som fordømmer dyremishandling, boikotter pels og får tårer i øynene av søte, små kattunger samtidig som de spiser egg og kylling uten å tenke over at disse dyrene har hatt det like ille som det de ellers fordømmer? Det handler for meg om bevisstgjøring. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Jeg personlig har ikke problem i noe av det. Dyrene vi spiser blir oppdrettet som et ressurs. Samme gjelder pels osv. Men jeg likevel blir forbanna når folk går på jakt. Og personlig har jeg ingen interesse å være venner med noen som er jeger. Jegere er "onde" i mine øyner. Og det er korrekt å fremskildre de som ond. Det er ingen gyldig grunn å gå på jakt i denne tiden vi lever i idag. Mat/skin/pels, ja hva som helst, får vi kjøpt. Jegere går kunn på jakt for underholdningen. Og det er skammelig. Men jeg fint spiser en hamburger uten å gråte for dyret som ble slaktet. Jeg vet at dette dyret ble ikke tatt fra naturen, men ble oppdrettet i et kontrolert område. Det forstyrrer ikke balansen i naturen. Og det at de lager barnefilm og skildrer jegere som onde kan også føres over til å vise barnet at drap er ond. Forhåpentligvis hjelper det med å forsterke deres holdning til å skade mennesker. Endret 27. februar 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Og det at de lager barnefilm og skildrer jegere som onde kan også føres over til å vise barnet at drap er ond. Dette forstår jeg ikke. Det blir jo gjort drap av dyr i kjøttindustrien hver dag. Det er også kjøtt vi ikke trenger. En stor forskjell her er at vilt har levd livet sitt naturlig og fritt, mens mange dyr fra kjøttindustrien (da spesielt kylling og svin) lever svært ukomfortablet og unaturlig. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Fordi det er snakk om å drepe med egne hender. Ang ukomfortable forhold så hvor henter du dette fra? Nyheter? Dokumentarer? Ja selvfølgelig da fatter jeg holdningen, men nå er jo disse laget for å vise det grusomme ikke for å vise alle de gode plassene. Jeg bodde på landet som barn, og det var et svin oppdretter i nærheten, og disse levde kanon flott. Masse mat (selvfølgelig), god plass å springe, masse varmelamper. Det at folk som det sier hvor fælt de har det er pga dere får informasjonen fra media og ikke egene øyner. At den ene fæle Kyllingfarmen havner på nyhetene pga dårlig forhold betyr ikke at de andre 2000 har samme praksis. Endret 27. februar 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Dette er ikke en tråd om kyllingforhold, men det er generelt sett ansett at kyllinger og høns ikke lever under særlig gode forhold. Du kan google litt om du ønsker å se mer, jeg vil ikke spore av tråden helt. Jeg forstår fortsatt ikke hva du mener med "med egne hender." Hvorfor er det verre? Betyr det at du mener en slakter er verre enn en som spiser kjøtt? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Nå snakker vi om moralske holding i film ikke sant? Film er ikke alltid direkte i budskapen, dette er du vel klar over ja? Ting må tolkes. At en jeger blir skildret som ond i en barnefilm må du se på som mer enn det den er. Det er lett tolket som en person som vil drepe/skade andre. Så med andre ord du plasserer barna i den moralske situasjonen til å fatte at å drepe/skade er en ond handling. Jeg snakker ikke om at en slakter er verre enn en som spiser kjøtt. Du snakker jo om et barnefilm, så at de bruker griser som en kok som lager pølser er ikke noe gale. Barna ser på den grisen som et figur/person, ikke som bacon. Endret 27. februar 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Du sa jo nettopp at barn ikke tolket, men at de så ting rett frem. Dermed så blir det såpass enkelt som at det å skyte enkeltdyr er ondt fordi de er man glad i, men at de samme artene blir drept i skjul i et slakteri slik at vi kan spise kjøttet, blir helt greit. Hvis en slakter ikke er verre enn en som spiser kjøtt, hvordan kan da en jeger være verre enn en som spiser kjøtt? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Ja akkurrat de tolker det ikke. Det er DU som tolker jegeren som en jeger som vil drepe DYR, barna ser på dyrene som PERSONER. Og jegeren som en ond person som vil drepe de andre personene (dyrene) i filmen! Sattan, dette begynner å lukte trolling på lang avstand.... Endret 27. februar 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Hvorfor tror du er trolling? Du kan jo ta en titt på historikken min, både her og på KG,og se om jeg har noen historie for å trolle. Ellers svarte du ikke på spørsmålet mitt om slaktere vs. jegere. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 ...Men jeg likevel blir forbanna når folk går på jakt. Og personlig har jeg ingen interesse å være venner med noen som er jeger. Jegere er "onde" i mine øyner. Og det er korrekt å fremskildre de som ond. Det er ingen gyldig grunn å gå på jakt i denne tiden vi lever i idag. Mat/skin/pels, ja hva som helst, får vi kjøpt. Jegere går kunn på jakt for underholdningen. Og det er skammelig. Men jeg fint spiser en hamburger uten å gråte for dyret som ble slaktet. Jeg vet at dette dyret ble ikke tatt fra naturen, men ble oppdrettet i et kontrolert område. Det forstyrrer ikke balansen i naturen. ... Jeg vil si at en elg som har levd livet ute i naturen og blir skutt av jegere har levd mye bedre enn en ku som har stått inne i en bås hele livet. Hvis det ikke hadde blitt drept elg av mennesker hadde det blitt for mange av dem og det hadde nok blitt veldig hardt om vinteren. Jeg har ikke mye sans for jakt på f.eks gaupe eller andre rovdyr - det er ikke mange av dem og det er ikke noe man gjør av praktiske årsaker. Her er det snakk om å jakte for jakten sin skyld. Elgjakt er derimot noe som gir mat på bordet. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Hvorfor tror du er trolling? Du kan jo ta en titt på historikken min, både her og på KG,og se om jeg har noen historie for å trolle. Ellers svarte du ikke på spørsmålet mitt om slaktere vs. jegere. For å svare spørmålet ditt, nei. Jeg synes ikke slaktere er verre enn jegere. Endret 27. februar 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Hvis slaktere ikke er verre enn jegere, så forstår jeg ikke hva du mener med at jegere er verre fordi de dreper selv? Jeg forstår at du synes det er ingenting, men jeg synes faktisk dette er et viktig, prinsipielt spørsmål. Nettopp fordi mange ikke ser dette i det hele tatt, så viser det hvordan mange tar kjøtt for gitt på en slik måte at de knapt er klar over eller tenker over at det faktisk er dyr det kommer fra. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Jeg vil si at en elg som har levd livet ute i naturen og blir skutt av jegere har levd mye bedre enn en ku som har stått inne i en bås hele livet. Hvis det ikke hadde blitt drept elg av mennesker hadde det blitt for mange av dem og det hadde nok blitt veldig hardt om vinteren. Jeg har ikke mye sans for jakt på f.eks gaupe eller andre rovdyr - det er ikke mange av dem og det er ikke noe man gjør av praktiske årsaker. Her er det snakk om å jakte for jakten sin skyld. Elgjakt er derimot noe som gir mat på bordet. Så det å gå ut i naturen og tappe ressurser fra andre dyr som lever av disse dyrene igjen for å overleve er greit? Det skaper total ubalanse. Ikke drep gaupene eller andre rovdyr, men la oss forsyne oss av det de trenger for å overleve! Ja, kjempe logisk. Derfor hater jeg jakt, og derfor er oppdrett for å slakte dyr bra. Endret 27. februar 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Det skaper ikke ubalanse fordi det er kvotert. Uansett er det nettopp bevisstgjøring rundt dette jeg vil til livs. Eller mangel på sådan. Hvis man ikke ser det noe perverse i at en gris griller pølser og burgere eller at en ku er med på å lage lasagne, så synes jeg det er litt trist. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Men igjen, dette er jo et barnefilm. Barna ser på disse "dyrene" som personer ikke dyr. Donald spiser jo egg til frokost....skal vi gå bananas over det og? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Det er ikke snakk om å gå bananas. Det er snakk om å stille spørsmål ved bevisstheten omkring saker som dette. Spesielt når man i en og samme film ser på jegere som onde fordi de dreper dyr og samtidig ikke blunker over at man spiser kjøtt. Jeg ser hva du sier om at barn ser på dette som personer, men de ser også på dem som dyr. Og dette går jo videre til bevisstheten omkring voksne - som eksempelet jeg nevnte tidligere med dyrevenner som boikotter pels og hater dyremishandling, uten å tenke over hvilke forhold kyllinger og høns lever under. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå