Gå til innhold

Feil på SB-800

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt min SB-800 bortlånt noen dager. Jeg opplever nå at zoom i blitzen til stadighet henger seg opp, og det kommer -- i stedet for tall på brennvidde.

Jeg hører også at zoomen knatrer unormalt mye når dette skjer. Blitzen oppfører seg og fungerer som normalt når feilen ikke oppstår.

Jeg fremprovoserer feilen lett ved zooming frem og tilbake med min 24-70. Jeg oppdaget feilen første gang når jeg zoomet ut over 105 mm med min 70-300.

Noen som har vært borti noe liknende før?

Skulle nesten tro at zoomen på blitzen har fått feil "nullpunkt".

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har hatt min SB-800 bortlånt noen dager. Jeg opplever nå at zoom i blitzen til stadighet henger seg opp, og det kommer -- i stedet for tall på brennvidde.

Jeg hører også at zoomen knatrer unormalt mye når dette skjer. Blitzen oppfører seg og fungerer som normalt når feilen ikke oppstår.

Jeg fremprovoserer feilen lett ved zooming frem og tilbake med min 24-70. Jeg oppdaget feilen første gang når jeg zoomet ut over 105 mm med min 70-300.

Noen som har vært borti noe liknende før?

Skulle nesten tro at zoomen på blitzen har fått feil "nullpunkt".

Mvh

Eirik

Prøvd å ta ut batteri og sette inn igjen?

Lenke til kommentar

Da har noe skjedd med blitsen. Er mekanikk for zoom, tipper den har fått fallskader (skal mye til, mine SB-800 har gått i bakken flere ganger uten å ta skade).

Edit:

Softbox pleier ta i mot :-)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har hørt om bortlånt skader før, kan skje med alt man låner bort på generelt grunnlag.

Klarte i 1 varmegrad og stummende mørke å ikke feste en SB-900 på ett stativ skikkelig så den falt ned nesten 2,5 meter ned på brostein. Brukes den dag i dag og ikke hatt noe problemer med den.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Til info, så var det et stag i zoomhodet som var brukket.

Kostet 1200 å få det fikset.

Mvh

Eirik

Da har personen som har lånt blitsen av deg ikke vært snill med den.

Ja, her må det ha vært mishandling på gang. Jeg er brutal mot min 800 (som jeg er mot alt utstyret), men den funker fortsatt flott.

Blitsen hadde ikke en skramme, og låner bedyrer sin uskyld (noe jeg stoler på).

Det kan være et uheldig tilfelle av slitasje og en liten dult. Produksjonsfeil, eller gudene vet. Reparasjonen er uansett dekket av låner, så det er ikke noe konfliktfyllt.

Men takk for alle innspill, uansett!

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...