Gå til innhold

Løst - Bekjent kjørte for fort i min bil

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lot en bekjent låne bilen min. Han kjørte for fort.

Siden bilen er registrert på mitt navn, fikk jeg boten i posten nå nylig.

Jeg har selvsagt tenkt å angi hvem som kjørte. Den som kjørte er enig, og vil ta det som kommer.

Hva skjer så? Sender de ut et nytt brev til bilføreren, med fornyet betalingsfrist?

Mister jeg kredibilitet, eller havner i den berømte politiloggen?

Jeg høres kanskje litt paranoid ut, men jeg har ikke gjort noe galt, og skal heller ikke ha noen konsekvenser.

En annen tråd snakker om en permanent politilogg som inneholder alt politiet vet om deg, og som du ikke har innsyn i. Skriver de noe der? Min SKAL være blank.

Eventuellt andre mer eller mindre merkelige konsekvenser, som jeg ikke har tenkt over?

Fatter'n er nervøs for at en prikk på førerkortet skal kunne hindre meg i å få drømmejobben, som jeg allerede er under utdanning til. Det er en meget ansvarsfull jobb. Men får arbeidsgivere beskjed eller bekymringsmeldinger fra politiet om slikt?

Husker de sjekket slike ting (eller sa at de gjorde det) i militæret. Gjør seriøse bedrifter slikt?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har blitt tatt i fotoboks, mottar du et forenklet forelegg i posten. Dette har du allerede gjort ifølge posten din. Forelegget må du skrive under og returnere, hvis opplysningene stemmer, altså hvis du er den som kjørte bilen. Hvis ikke det som står i forelegget er riktig, må du ta kontakt med de som sendte deg brevet og fortelle hvem som kjørte bilen.

Jeg regner med at kameraten din vil motta samme type brev etter en kort stund, hvor han må skrive under på at det var han som kjørte. Et par uker etter at han har returnert forelegget ferdig signert, vil han motta en faktura i posten. Hvis du er den som mottar fakturaen, har det skjedd en feil og du bør snarest ta kontakt med politikontoret som har ansvaret.

Dette får ingen følger for deg som eier, med mindre kameraten din var påvirket eller krasjet i noe som følge av dårlig teknisk stand på bilen, men dette er vel ikke tilfellet i denne saken.

Lenke til kommentar

Bilen er fransk, så den kommer alltid rett fra verksted. Følgelig er den alltid i perfekt stand.

Han var klin edru, det er han alltid når han kjører.

Men siden du er inne på det:

Dette får ingen følger for deg som eier, med mindre kameraten din var påvirket eller krasjet i noe som følge av dårlig teknisk stand på bilen, men dette er vel ikke tilfellet i denne saken.

Jeg trodde dårlig teknisk stand var førers ansvar, ikke eier. Det er ikkie ulovlig å eie et vrak, kun å kjøre det.

Dette med fyllekjøring, da.

Jeg vet at politiet stjeler lappen min hvis jeg låner ut bilen til en beruset person.

Men hvis han låner den av meg i en måned, og fyllekjører lenge etter at han fikk nøkkelen?

Da var han ikke full den dagen han fikk nøkkelen, og jeg kan ikke passe på som en hauk hele måneden..?

Disse spørsmålene er hypotetiske, men interesserer meg likevel. Jeg har jo fått svar på det første spørsmålet, så tråden kan godt skli ut.

Lenke til kommentar

Men siden du er inne på det:

Jeg trodde dårlig teknisk stand var førers ansvar, ikke eier. Det er ikkie ulovlig å eie et vrak, kun å kjøre det.

Selvsagt har du helt rett. Bilens stand er alltid førerens ansvar.

Dette med fyllekjøring, da.

Jeg vet at politiet stjeler lappen min hvis jeg låner ut bilen til en beruset person.

Men hvis han låner den av meg i en måned, og fyllekjører lenge etter at han fikk nøkkelen?

Da var han ikke full den dagen han fikk nøkkelen, og jeg kan ikke passe på som en hauk hele måneden..?

Disse spørsmålene er hypotetiske, men interesserer meg likevel. Jeg har jo fått svar på det første spørsmålet, så tråden kan godt skli ut.

Jeg er rimelig sikker på at du som eier av bilen ikke vil bli holdt ansvarlig hvis han som låner den kjører i beruset tilstand, så lenge han ikke var beruset da bilen ble overlatt ham. Konklusjonen lar jeg derimot mer kvalifiserte personer trekke.

Hvis du anser trådens originale spørsmål som besvart, kan du markere tråden som løst (hvis dette fortsatt er mulig etter oppgraderingen).

Lenke til kommentar

Selvsagt har du helt rett. Bilens stand er alltid førerens ansvar.

Nesten helt rett.

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

Dersom du som eier vet at kjøretøyet ikke er i forsvarlig stand, plikter du å nekte ham å bruke det.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...