Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er nedlasting lov, men ikke opplasting?

Lexiboij

Anbefalte innlegg

Nå er vel dette spørsmålet langt ute på kanten. Om det strider mot retningslinjene ber jeg moderator slette denne posten.

Jeg fikk høre en dag at det kun er ulovlig å laste opp noe, ikke ned. Altså slik at du ikke kan bli anmeldt for det, men jeg har blitt svært forvirret da jeg ikke har fått noen kilde til dette.

Er det ulovlig å laste ned? Eller kun å laste opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har mistanke om at du laster ned noe som er ulovlig opplastet, så er dette også forbudt, dette ble forbudt for noen få år siden. Men rettighetsinnehaverne (plateselkap o.l.) og påtalemyndighetene (politiet) gidder nok neppe å bruke mye ressurser på å ta de som laster ned. Opplasterne er det lettere å ta, og klarer man å stoppe all opplasting så er det jo ikke noe å laste ned ...

Lenke til kommentar

Nei. Nedlasting og opplasting er sidestilt i den nye åndeverksloven som kom for noen år siden.

Såklart, å være førstemann som gjør noe tilgjengelig på nett ved å rippe en dvd og laste opp er mer alvorlig enn å bare bidra med å seede en eksisterende torrent. (Ref. han som piratkopierte pitbulltjerne)

Forøvrig har dette blitt tatt opp mange ganger tidligere på forumet. Bruk søkefunksjonen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...