Herr Brun Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 9 her, men det er irrelevant for trådtema. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Bare en teori jeg har, men å score 9 på IQ testen er vel ikke nødvendigvis positivt? Det kan gjerne vise til at du er super flink på skolen og dermed har en aktiv gjerne som gjør det godt på IQ tester men da er også sjansen for å være litt sosialt tilbakestående tilstede der. Noe jeg vet forsvaret ikke ønsker. Just a thought! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Bare en teori jeg har, men å score 9 på IQ testen er vel ikke nødvendigvis positivt? Det kan gjerne vise til at du er super flink på skolen og dermed har en aktiv gjerne som gjør det godt på IQ tester men da er også sjansen for å være litt sosialt tilbakestående tilstede der. Noe jeg vet forsvaret ikke ønsker. Just a thought! Det der er noe av det aller, aller, aller dummeste jeg har lest på ganske lenge. Just a thought. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) Å hvorfor det? Kan nevne mange mennesker jeg både har jobbet med og gått på skole med igjennom tiden som har vært supersmarte, men har totalt manglet sosiale antenner som har slitt med å få seg jobber pga det og ikke minst venner. Sier ikke at det gjelder alle, langt ifra. Du finner jo også selvfølgelig folk på den andre siden av skalaen som er minst like skremt for det sosiale her i verden. For forsvaret må det for all den være en drøm å få inn mennesker som er både smarte og har sosiale antenner. Den perfekte kombinasjon, de finnes de også. Endret 28. februar 2010 av Mreinha Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 9 på teoritesten behøver ikke å samsvare med at en er "supersmart" (artig ordvalg forresten). Jeg er enig med Herr Brun. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Neida for all del, men tror dere tok poenget mitt... Lenke til kommentar
operg Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) Teoritesten er ikke en IQ-test. Den tester også andre ting som IQ-tester ikke tester, bl.a. fungerende ordforråd og problemløsning i matte, som alle er svært gode egenskaper uansett om man befinner seg i Forsvaret eller andre steder i samfunnet. Et godt resultat på teoritesten utelukkende er positivt, og behøver definitivt ikke å korrelere med manglende sosial intelligens. Endret 28. februar 2010 av operg Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Å hvorfor det? Kan nevne mange mennesker jeg både har jobbet med og gått på skole med igjennom tiden som har vært supersmarte, men har totalt manglet sosiale antenner som har slitt med å få seg jobber pga det og ikke minst venner. Sier ikke at det gjelder alle, langt ifra. Du finner jo også selvfølgelig folk på den andre siden av skalaen som er minst like skremt for det sosiale her i verden. For forsvaret må det for all den være en drøm å få inn mennesker som er både smarte og har sosiale antenner. Den perfekte kombinasjon, de finnes de også. Herregud. Jeg kjenner en hel haug med folk som både er stokk dumme og har total mangel på sosial IQ også. Correlation does not imply causation. For ikke å snakke om at anekdoter er totalt verdiløse for forsvaret. Om du klarer å finne seriøse studier som viser en sammenheng mellom "sosial intelligens" og "annen intelligens", hvor disse på noe vis synes å påvirke hverandre negativt, så skal jeg tro på deg. Inntil du gjør det står jeg på mitt, teorien din er idiotisk. Altså: Det finnes folk med lav sosial intelligens og det finnes folk med høy sosial intelligens. Jeg har ikke sett noen tegn på at det er en sammenheng mellom sosial intelligens og "annen intelligens". Hvis den finnes, tror jeg faktisk heller at sammenhengen er den stikk motsatte av det du tror. Men jeg regner ikke med at den gjør det, og regner i hvert fall ikke med at forsvaret tar hensyn til den. Teoritesten er ikke en IQ-test. Den tester også andre ting som IQ-tester ikke tester, bl.a. fungerende ordforråd og problemløsning i matte, som alle er svært gode egenskaper uansett om man befinner seg i Forsvaret eller andre steder i samfunnet. Et godt resultat på teoritesten utelukkende er positivt, og behøver definitivt ikke å korrelere med manglende sosial intelligens. Den er ikke en IQ-test, nei, men er konstruert for at resultatene skal ha en viss normalfordeling, på samme måte som IQ-tester. Neida for all del, men tror dere tok poenget mitt... Selvfølgelig skjønner jeg hva du mener, men jeg mener altså at du ikke har noe poeng. Eller at konklusjonen din (eller poenget, om du vil) er feil. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Når skal administrator reagere her? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg ringte VPV i dag, og der kunne de enkelt og greit opplyse om at de har tenkt å sende meg til garden med innrykk midt i oktober, selv om jeg ikke hadde oppgitt garden som ønske på sesjon. Med innrykk 20. oktober (tror jeg han sa) skal det vel godt gjøres å slippe ut før studiestart i august neste år? Jeg hadde tenkt å begynne på et universitet høsten neste år, så det kan vel bli problematisk. Hvordan blir det med evt. ekstrapoeng når jeg ikke kan fullføre militærtjenesten før studieopptakene starter i juni? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 1: Jeg anbefaler deg om å høre hvor det er plass i sommer. 2: Det sagt, så kan du fint begynne å studere til høsten 2011. MEN, det kan hende du må pendle litt den første stunden. Det vet jeg i alle fall at en del jeg kjenner måtte. De fikk fri til obligatoriske ting, men bare obligatoriske ting. Det er veldig vanskelig å få alt til å gå opp, og du går glipp av masse, både faglig og sosialt. Men det går, og de har dessverre lov til det. Om de gjør det sånn hvert år vet jeg dog ikke. Derfor anbefaler jeg deg å sende en skriftlig søknad om å bli overflyttet til en annen avdeling med innrykk på et annet tidspunkt. Si at du er klar over at du har krav på å dimittere 6 uker tidligere på grunn av skolestart, men siden skolen begynner ganske mye tidligere enn som så vil du bytte til f. eks. en hærbataljon i Nord-Norge med innrykk i august, garden med innrykk i august eller sjø/luft med innrykk i juli/august. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Husk at om du kommer inn til førstegangstjeneste er det også 95% sjangse for at du også må inn i hjemmevernet i mange år (selv om du har avtjent 12 måneder) De fleste er ikke klar over dette før de først kommer i millitæret . Ikke at det nødvendigvis er så ille med hjemmeværnet, men en bør alikevell være klar over/ta det i betrakning når en først skal inn til førstegangstjenesten. Hilsen en som har avtjent 12 måneders verneplikt , men har godt grunnlag for å dimitere/slippe hjemmeværnet(helsemessige årsaker) Endret 1. mars 2010 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Vesteraas Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Tror ikke det skal være noe problem å få flyttet inrykket ditt, så sant du tar kontakt nokså raskt. For mitt vedkommende var det i alle fall bare en tominutters telefonsamtale som skulle til for å få flyttet meg over fra innrykket i januar 2010 til juli 2009. Dette gjelder riktignok luftforsvaret, men kan ikke se for meg at det kan være mye vanskeligere ellers. I alle fall ikke hvis du er åpen for å bytte til ett annet tjenestested skulle juli-innrykket til garden være fyllt opp allerede. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 dodger: HEIMEVERNET (ikke hjemmevernet. Herregud) øver jo 5 dager hvert tredje/fjerde år, om de er heldige. Det er også ekstremt lett å slippe unna. Det tror jeg ikke er noe særlig å bekymre seg for, for å si det sånn... Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Tror ikke det skal være noe problem å få flyttet inrykket ditt, så sant du tar kontakt nokså raskt. De sa det var en teknisk sperre som hindret at de kunne gjøre dette inntil videre, så jeg må vente med det foreløpig. De fleste vet jo ikke ennå om de kommer inn eller ikke engang. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg ringte VPV i dag, og der kunne de enkelt og greit opplyse om at de har tenkt å sende meg til garden med innrykk midt i oktober, selv om jeg ikke hadde oppgitt garden som ønske på sesjon. Med innrykk 20. oktober (tror jeg han sa) skal det vel godt gjøres å slippe ut før studiestart i august neste år? Jeg hadde tenkt å begynne på et universitet høsten neste år, så det kan vel bli problematisk. Hvordan blir det med evt. ekstrapoeng når jeg ikke kan fullføre militærtjenesten før studieopptakene starter i juni? Betyr dette at man kan ringe fra nå av, og forvente et ja/nei-svar? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Det betyr at dersom de har planer for å kalle deg inn til høsten, så vet de det nå, og du kan ringe. De gir derimot ikke noen klare nei, og det er en liten mulighet for at du blir kalt inn selv om de ikke har planer ennå. "Hovedopptaket" er derimot ferdig nå. Du trenger bare personnummer så er det fort gjort å høre med dem. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Her jobber ungdommen hardt for å ikke komme inn i militæret, mens andre må anstrenge seg for å komme inn? :!: Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Ja det er nettopp det som er litt rart med hele greia. Militæret durer gjerne i vei uten å ta hensyn til hva folk ønsker i mange tilfeller. Håper bare de er behjelpelige etterhvert da. Herr Brun: Takk for tipset om skriftlig søknad og 6 uker tidligere dimmisjon. Endret 2. mars 2010 av grizzlyx Lenke til kommentar
mathos Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Vet ikke om trådstarter har fått et svar, men siden diskusjonen sporet fullstendig av så orket jeg ikke å lese mer. Jeg sa nei til tjeneste på sesjon, men ombestemte meg på slutten av sommeren. Ringte vernepliktsverket og kunne mer eller mindre komme inn hvor jeg ville, når jeg ville Null stress, god stemning! Endret 5. mars 2010 av mathos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå