Salt kjeks Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Hei Jeg har vært på sesjon, og sa der at jeg ønsket å komme inn til førstegangstjeneste (med ønske om å komme inn til høsten). På de medisinske testene fikk jeg én 7 og resten 9, mens jeg bare fikk 6 på teoritesten. Jeg vil inn til høsten blant annet p.g.a. ekstrapoengene jeg får, men også fordi det virker kjekt, spennende og utfordrende. Hvor stor sjanse er det for at jeg kommer inn? Er det noe jeg kan gjøre for å øke sjansen for å komme inn? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 ring vernepliktsverket(mener at det heter det) og spør om du kommer inn. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Kan jeg anta at du er 91-årgang? Uansett skjer hovedfordelingen til førstegangstjeneste fra og med sommeren 2010 til våren 2011 as we speak Link Så kanskje du får brev allerede til neste uke (altså mars)? Jeg sitter iallefall bare å venter på det Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Det kan du anta ja Fint med litt konkret informasjon. Fra den siden det ble linket til: Merk: Før hovedfordelingen er ferdig i februar, er det ikke mulig å fordele noen manuelt til en førstegangstjeneste. Ønsker du innkalling til førstegangstjeneste fra sommeren 2010 eller senere, må du derfor vente til mars for å se om du er tatt med i hovedfordelingen. Jeg synes det kan antyde at man kan komme inn på forespørsel selv om man ikke ble med i hovedopptaket. Stemmer dette, eller er det bare jeg som ikke kan lese? Endret 27. februar 2010 av grizzlyx Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Hvis du sier at du vil inn, samt at du får over 4(?) poeng i snitt, kommer du nesten garantert inn Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Er i samme situasjon som deg. Det hjelper ikke å ringe vpv, må nok bare vente. Har du ikke fått varsel om innkalling innen påske, så kan du regne med at du ikke blir innkalt. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Kommer litt an på hva du fikk 7 på, men du høres ganske "sikra" ut. 6 på teoritesten er ganske bra, og så lenge du ble kjent tjenestedyktig og framsto motivert, så er jeg veldig sikker på at du kommer inn. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Jeg fikk "automatisk" redusert "generell helsetilstand" (eller noe slikt) til 7 pga en allergi. Angående fremstå motivert så sa jeg at jeg ønsket å komme inn da han spurte, uten at jeg gjorde så mye utover det. Endret 27. februar 2010 av grizzlyx Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 6 på teoritesten er ganske bra, og så lenge du ble kjent tjenestedyktig og framsto motivert, så er jeg veldig sikker på at du kommer inn. 6 er gjennomsnittlig på det beste. 7 er feks minimumskravet til etterretningstjenesten. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Ring vpv med jevne mellomrom. Hør om de er ferdig med hovedfordelinga, og om/hvor det er ledige plasser. Det bør ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 6 på teoritesten er ganske bra, og så lenge du ble kjent tjenestedyktig og framsto motivert, så er jeg veldig sikker på at du kommer inn. 6 er gjennomsnittlig på det beste. 7 er feks minimumskravet til etterretningstjenesten. Etterretningstjenesten eller -bataljonen? Lenke til kommentar
Rhythm Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Er vel bare noen få plasser i e-bat til vernepliktige anyways. Jeg hadde 7 på 3 ting, allergi var en av de. Det eneste som jeg ikke kunne bli på grunn av allergien var marinejeger, så tror nok du skal få komme inn. Det er nok viktigere å tenke på hvor du vil, og se på når inntak er. Kan godt hende du blir innkalt til jan11, men da er det bare å ringe vpv med en gang og be om å få det endret. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Jeg fikk utsatt førstegangstjenesten til 30.06.10, etter at jeg ble innkalt januar 2009. Nå har jeg lyst og tid til å dra inn, så satser på å bli innkalt. Men er det noen som har noe erfaring med å utsette førstegangstjenesten for å så ikke bli innkalt? Er redd for at de glemmer meg når jeg har utsatt en gang. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) Jeg fikk utsatt førstegangstjenesten til 30.06.10, etter at jeg ble innkalt januar 2009. Nå har jeg lyst og tid til å dra inn, så satser på å bli innkalt. Men er det noen som har noe erfaring med å utsette førstegangstjenesten for å så ikke bli innkalt? Er redd for at de glemmer meg når jeg har utsatt en gang. På hvilket grunnlag fikk du utsatt? Utdanning? Er bare å ringe 03003 og spørre pent hva de har slags planer. Evt. høre om/hvor det er ledig plass. Endret 28. februar 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 6 på teoritesten er ganske bra, og så lenge du ble kjent tjenestedyktig og framsto motivert, så er jeg veldig sikker på at du kommer inn. 6 er gjennomsnittlig på det beste. 7 er feks minimumskravet til etterretningstjenesten. 7 er veldig høyt (langt over gjennomsnittet) fikk jeg beskjed om, men mulig det er minstekravet dit. 5 tror jeg er minstekravet for å kunne søke MJK eller HJK. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Er det noe jeg kan gjøre for å øke sjansen for å komme inn? Dersom du har stir interesse av å dra inn i forsvaret, og ønsker å komme inn på høsten, så kan du søke UB og dermed ta full kontroll på når du blir innkalt. Det stilles litt høyere krav til deg for å bli tatt opp på befalskurs, men det vil til gjengjeld gi deg andre utfordringer enn vanlig førstegangstjeneste. Befalskurs er en ettårig utdannelse (halvt år teori, halv år praksis) som er et alternativ til førstegangstjeneste. Befalsskole på den annen side er 2 årig (ett år teori og ett år praksis) og dette må ikke forveksles. Det er selvsagt fordeler og ulemper med begge valgene og du bør være bevisst på det valget du tar. Dersom du ikke blir tatt opp som elev er du allerede i systemet og jeg har inntrykk av at mange blir overført til vanlig førstegangstjeneste i så tilfelle. Dette er jeg ikke helt sikker på så du får høre med VPV om det, eller eventuelt enheten som driver utdanning. Her er noe informasjon om UB i forsvaret. Utskrevet befalskurs jeg har selv tatt UB Jeger i Porsanger for noen år siden og jeg hadde stort utbytte av det. Dette kan gi deg veldig aktiv tjeneste der du får være mye ute, oppleve masse, og ikke minst lære mye om deg selv. Lenke til kommentar
operg Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) 7 er veldig høyt (langt over gjennomsnittet) fikk jeg beskjed om, men mulig det er minstekravet dit. 5 tror jeg er minstekravet for å kunne søke MJK eller HJK. På sesjon fikk vi vite at gjennomsnittet lå "mellom 3 og 5", men nærmere enn det vil de ikke spesifisere. Men det er jo ikke overraskende at enkelte deler av Forsvaret setter kravet relativt høyt, hvis de ikke trenger flere folk enn det er interesserte folk som oppfyller det kravet. Tross alt er det ganske mange som er innom sesjonskontoret hvert år. Endret 28. februar 2010 av operg Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Jeg fikk utsatt førstegangstjenesten til 30.06.10, etter at jeg ble innkalt januar 2009. Nå har jeg lyst og tid til å dra inn, så satser på å bli innkalt. Men er det noen som har noe erfaring med å utsette førstegangstjenesten for å så ikke bli innkalt? Er redd for at de glemmer meg når jeg har utsatt en gang. På hvilket grunnlag fikk du utsatt? Utdanning? Er bare å ringe 03003 og spørre pent hva de har slags planer. Evt. høre om/hvor det er ledig plass. Jepp, utdanning. Jeg ringte, men de sa jeg bare måtte vente og sjekke posten. Håper de tar meg med til sommeropptaket, da jeg fikk utsatt til 30. juni. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 6 på teoritesten er ganske bra, og så lenge du ble kjent tjenestedyktig og framsto motivert, så er jeg veldig sikker på at du kommer inn. 6 er gjennomsnittlig på det beste. 7 er feks minimumskravet til etterretningstjenesten. 7 er veldig høyt (langt over gjennomsnittet) fikk jeg beskjed om, men mulig det er minstekravet dit. 5 tror jeg er minstekravet for å kunne søke MJK eller HJK. Det er korrekt. 5 skal være gjennomsnittet, og testen er designet for at resultatene skal være fordelt på samme måte som IQtest-resultater. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Fikk selv 8 på sesjonstesten, og er knallfornøyd med det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå