abc12345 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Hei Jeg har en gammel Compaq bærebar pc hjemme. Jeg tenkte at jeg skulle FORMATERE voliumet på denne for å få den til å fungere skikkelig igjen. Må jeg ha en Vista CD eller nøkkel etter at jeg har defragmentert Volumet? Takker for svar. Og en ting til: Hvis prosessoren blir for overarbeidet slår hele maskinen seg av. Hva kan jeg gjøre med dette? Endret 26. februar 2010 av KristofferH Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Du mener vel formatere? Du må ha OS CDen eller en recovery partisjon for å formatere, og koden må skrives inn på nytt... Sjekket tempen på prosessor? Prøv å få ut støv fra viftene... Luft på boks funker bra, eller bare prøv å blåse. Om du mener defragmentere, så nei. Det bare rydder opp i alt rotet... Endret 26. februar 2010 av Kakeshoma Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Du mener vel formatere? Du må ha OS CDen eller en recovery partisjon for å formatere, og koden må skrives inn på nytt... Sjekket tempen på prosessor? Prøv å få ut støv fra viftene... Luft på boks funker bra, eller bare prøv å blåse. Om du mener defragmentere, så nei. Det bare rydder opp i alt rotet... Ja, FORMATERE mente jeg =) Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Har du CD eller recovery partisjon? Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Har du CD eller recovery partisjon? Nei, desverre =( Problemet er at DVDromet er herpa. Kan jeg formatere med en ekstern hardisk? Endret 26. februar 2010 av KristofferH Lenke til kommentar
teaman Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Hvis du er heldig har du kanskje keyen på maskina. På min gamle bærbare har jeg ihvertfall en liten klistrelapp med keyen på. det er verdt å sjekke om den er leselig eller fins i det hele tatt. ellers kan du jo bare fyre opp en ubuntu live cd, kopiere alt du vil ha fra disken, og legge inn ubuntu Edit: Siden du ikke har cdrom, så kan du legge win7/vista/ubuntu ut på minnepinne, det fungerer fett! Endret 26. februar 2010 av teaman Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Hvis du er heldig har du kanskje keyen på maskina. På min gamle bærbare har jeg ihvertfall en liten klistrelapp med keyen på. det er verdt å sjekke om den er leselig eller fins i det hele tatt. ellers kan du jo bare fyre opp en ubuntu live cd, kopiere alt du vil ha fra disken, og legge inn ubuntu Edit: Siden du ikke har cdrom, så kan du legge win7/vista/ubuntu ut på minnepinne, det fungerer fett! Kan jeg instalere OS fra USB eller en ekstern hardisk? Lenke til kommentar
teaman Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Kan jeg instalere OS fra USB eller en ekstern hardisk? Ja, du kan bruke begge, hvis du setter dem opp riktig. Det raskeste er minnepinne. Det fins mange guider på nette om hvordan lage en oppstartsminnepinne med win. http://kmwoley.com/blog/?p=345 Hovedsaklig er det du trenger å gjøre: Ha en minnepinne med mer plass enn img(alle filene som ligger på en windows cd) Gjøre minnepinnen active Kjøre "boot\bootsect /nt60 g:" g= stasjonsbokstaven til minnepinnen og /nt60 er for ntfs filsystem, det fins en for fat32 også. boot\bootsect er en mappe med fil i på win7/vista cden. Og så er det bare å kopiere alle filene fra img og ut på minnepinnen. Eller du kan bruke bat scriptet jeg har laget det sier hva du trenger, bare følg infoen som kommer opp. -Magnus edit: så ikke ut som den ville laste opp scriptet mitt, send meg en pm, så skal jeg sende det til deg Endret 26. februar 2010 av teaman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå