ZoRaC Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hei! Har et felt i et skjema som heter "fødsels dato". Hvordan validerer jeg at det er fylt ut korrekt? (mm.dd.yy) Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Har ikke testet dette, men i teorien bør det funke: <?php $datostreng = "12.06.81" $datostreng = explode(".", $datostreng); if ( checkdate($datostreng[0],$datostreng[1],$datostreng[2]) ) echo "Ja"; else echo "Nei"; > Obs: checkdate(int m, int d, int y) sjekker ikke år-formatet, så den vil godkjenne både 03 og 2003. (Godkjenner alt mellom 0 og 32767). Tips: Jeg vil anbefale å gjøre mest mulig validering vha. klientscript, for å unngå unødig trafikk på serveren. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Obs: checkdate(int m, int d, int y) sjekker ikke år-formatet, så den vil godkjenne både 03 og 2003. (Godkjenner alt mellom 0 og 32767). Hmm... da kan jeg vel i tillegg til din kode-snutt legge inn en check på at det er 8 tegn? hvordan gjør jeg det? Tips: Jeg vil anbefale å gjøre mest mulig validering vha. klientscript, for å unngå unødig trafikk på serveren. Hva mener du med det? Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Obs: checkdate(int m, int d, int y) sjekker ikke år-formatet, så den vil godkjenne både 03 og 2003. (Godkjenner alt mellom 0 og 32767). Hmm... da kan jeg vel i tillegg til din kode-snutt legge inn en check på at det er 8 tegn? hvordan gjør jeg det? Slik kan du samtidig sjekke at år er tosifret: <?php $datostreng = "12.06.81" $datostreng = explode(".", $datostreng); if ( checkdate($datostreng[0],$datostreng[1],$datostreng[2]) && strlen($datostreng[2]) == 2) echo "Ja"; else echo "Nei"; > Tips: Jeg vil anbefale å gjøre mest mulig validering vha. klientscript, for å unngå unødig trafikk på serveren. Hva mener du med det? Der det er mulig bør du validere input med f.eks. javascript. Dersom brukeren da har fylt inn noe feil, blir dette registrert uten at noen forespørsel sendes til serveren. Det kjipe er at ikke alle nettlesere digger javascript, så det er ikke sikkert det er så lurt. Du kan jo ha en sjekk om nettleseren støtter javascript, og om den ikke gjør det så validerer du i php scriptet. Bare et forslag. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå