Gå til innhold

Vi mennesker. Noen grunnleggende spm.

Anbefalte innlegg

Nå legger jeg forhåpentligvis ut mitt siste innlegg ang dette spørsmålet.

Men jeg vil stille 4 spørsmål som opptar meg mye av tiden.

Og hvis det er sånn at vi har bare dette livet, så håper jeg dere som leser dette vil ta dere tid til å skrive en kommentar, så nettopp DETTE livet mitt kan bli bedre.

Så jeg stiller noen spørsmål, håper mange av dere utdyper dere litt, sånn at jeg kan lære noe.

1: Hvordan tror du alt ble til, vi mennesker, stammer vi fra apene, og hvordan kan vi ha utvikla oss sånn at vi er så "designet" som vi er i dag?

2: Tror du på en skaper/gud, hvorfor? Og evt hvorfor ikke?

3: Tror du det er noe mere etter døden?

4: Tror du på overnaturlige ting? som folk som går igjen, heeling, synske folk osv?

Blir kjempe takknemmlig for all hjelp, grunnen til at jeg poster dette er fordi at spørsmålene henger seg opp i hodet mitt, og tar kjempe mye tid, føler ofte at jeg må gjøre sånn og sånn,i frykt for å bli straffet.

Tusen takk til alle som vil hjelpe!

Endret av gerrardo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at alt ble til ved Big Bang-teorien, og at vi har utviklet oss fra små organismer til slik vi er i dag. Det at vi stammer fra primatene kan nok godt hende ja, men jeg har aldri satt meg no særlig inn i det.

Jeg tror ikke at finnes noen Gud, mest fordi jeg bare ikke tror at det fins en slags person som styrer alt vi gjør på jorda, men alikevel lar grusomme ting skje. For hvis det fantes en gud, som hadde skapt jorda og menneskeheten, ville ikke han forhindre alt som var vondt?

Liv etter døden, dette har jeg tenkt på noen ganger selv, men aldri helt kommet fram til noen slags konklusjon. Selv om jeg er litt skeptisk til overnaturlige ting, og hvor i alle dager alle disse "døde" menneskene oppholdt seg?

Folk som går igjen kan jeg tro på, har slev opplevd merkelige ting i gamle hus. Heeling og synske folk er jeg heller skeptisk til. Tror selv at dette er bare tull, selv om jeg aldri har prøvd eller vært borti noe av dette.

Ihvertfall min mening om dine store spørsmål. :)

Lenke til kommentar

1: Hvordan tror du alt ble til, vi mennesker, stammer vi fra apene, og hvordan kan vi ha utvikla oss sånn at vi er så "designet" som vi er i dag?

4: Tror du på overnaturlige ting? som folk som går igjen, heeling, synske folk osv?

1: Designet? Teiteste jeg noengang har hørt.

Eneste formingen som skjer er plastisk kirurgi og andre inngrep mennesket har gjort i senere årene. Utenom det så endrer vi oss etter omgivelsene som alle andre levende dyr på jorden, vanligvis over lengre tid.

Trolig derfor vi gikk fra å være apekatter til å være menneske.

2: Nei. Har ikke sett noen tegn eller bevis på slike fantasipersoner.

Mennesket har tilbedd mange tusen guder før de vi har i dag. Hva gjør dagens guder så mye mer ekte?

3: Nei. Ingen har vært i etterlivet og kommet tilbake og fortalt om det. Livet etter døden er bare et lokkemiddel religioner bruker for å få tilhengere eller hva enn de vil oppnå.

Gnisten (elektriske signalene) i hjernen som gjør deg til deg stopper opp.

4: Som spm 2. Har hverken sett tegn eller bevis for at noe slikt finnes.

Kanskje noe av det morsomste med religion (Kristendom) er at om noe godt skjer deg, ja da er det gud du skal takke for det.

Skjer det noe vondt eller kanskje noen dør, ja da var det fordi Gud har en plan. :!:

Lenke til kommentar

1. Jeg er faktisk ikke sikker på hvor vi kommer fra. Den mest plausible teorien idag er nok Big Bang teorien. 13.7 milliarder år er faktisk ganske lenge og jorda vår på snart 5 miliarder år har hatt lang tid på seg til å legge til rette for liv. At livet startet i vannet og har utviklet seg til det mangfold vi ser i dag er heller ingen syk ide. Vi finner mange bevis for dette i naturen. Vitenskapen har også kommet frem til dette gjennom verifisering. Problemet er at det kan kun være falsifikasjon som er sikkert. Dvs at om noe ikke stemmer, så stemmer det ikke. Om noe faktisk stemmer utifra tese og testing, er det ikke så sikkert det stemmer likevel i og med det kan komme observasjoner i fremtiden som motbeviser det vi har sett. Derfor snakker vitenskapen om "til nå"... Der vitenskapen har begynnt innenfra og verifiserer/falsifiserer seg utover til de har en teori om universets opprinnlese og fremtid, tar religioner den andre veien. De begynner utenfra universet og beviser seg innover gjennom "undere" og tredjehånds opplysninger.

likevel

2 Gud kan finnes. Når man tenker på at katolikker, protestanter, jøder og muslimer egentlig prater om det samme er det uhorvelige mengder mennesker som går og føler på det samme. Det er langt i fra ensbetydende med at gud finnes, men det er noe der ute som vi ikke helt kan gripe enda, føler jeg. Jeg har tro på en skapende kraft som ikke nødvendigvis er klar over å ha satt igang det selv. I mangel på noe annet går jeg rundt å tenker på energi. Dette fordi jeg har lært at energi aldri vil kunne forgå og derfor kan man heller aldri skape energi, bare ta det fra noe annet. Energimengden i universet er for meg da konstant og har alltid/vil alltid være det. Jeg anntar at kraften er dømmende i form av at des mer du gir, des mer vil du også motta. Kraften finnes i deg og den kan i aller høyeste grad påvirkes.

Om du har et problem, hjelper det ikke å be til gud og håpe at han viser nåde og hjelper deg. Om du bruker kraften i deg er du mer en kapabel til å ordne opp i problemene selv, bare du retter opp ryggraden og begynner på problemet i rett ende.

3 Jeg håper virkelig ikke vi har et etterliv med full bevissthet. I all evighet er i overkant lenge spør du meg. Tror jeg hadde begynnt å bli lei ganske fort, men kanskje med en weekend tur i ny og ne til helvette hadde oppholdet blitt utholdelig. Neida, litt mer seriøst. Som jeg sa tidligere tror jeg energien min aldri vil slutte å opphøre, men som fragmenter, gå over til noe annet. Mest sannsynlig mine omgivleser.

4 Jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi mennesker klarer å begripe. Hvordan mennesker komuniserer har også utviklet seg gjennom milioner av år. Kanskje om noen millioner av år har vi ingen tunge, men 30 lange fingrer? :)Ser vi på urinnvånerene i australia er telepati et kjennt begrep. Jeg tviler ikke på snåsamannen heller. Sannsynligheten for at vi har glemmt nivåer å kommunisere på er stor og jeg ser heller ikke bort i fra at alle mennesker på jorden er en Snåsamann med fortrengte kunster. Problemet er alle de 99% humbug folkene som ødelegger rykte til denne kunnskapen. Det kan også være fullt mulig at man dør en såpass overraskende død at man ikke skjønner at man faktisk er død. Kanskje energien ble rykket ut inntakt, hva vet jeg? Det eneste som er sikkert er at alt henger sammen på en eller annen måte.

Endret av theGunner76
Lenke til kommentar

Det jeg finner mest interessant med oss mennesker er at vi trenger noen over oss, noen å se opp til, å akseptere at noen er bedre enn oss uten at det er en annen person (for jiiz, jeg er jo best) og ikke minst frykten.

Først av alt, det er flott at mennesker har religion å gripe tak i når det står på som værst. Hva enn meningen din med livet er, er det greit så lenge du trives. What ever floats your boat, om du vil. Det er mindre ok når ekstremenistene slår til.

Hvorfor er vi kristene?

Vi har mange tekster som kan forteller oss hvorfor, desverre er mange i dårlig forfatning fordi kirken har gjemt de i hundrevis av år. Jesus er ikke en person, men mange personer som hevdet at de var mesias hele gjengen, som enkelt personer naturlignok. Det var også et hundretall av skribenter(evangelister) som skrev ned disse menneskenes sjebner. Kristendommen oppstod i jødedommen med følgerne til Jesus fra Nasaret. Kristendommen var ikke organisert og hadde små høvdinger i hver by som praktiserte sin lille versjon. De første som ble organisert kristne var grekere. Kristendommen lovte grekerne noe velkjent, det beste de kunne drømme om, og ga dem enda mer av det. Dessuten kostet gamle religioner masse ressurser med offring, gilder, festivaler etc.

De neste som ble kristne var Romerne. Romerriket var stort, hadde mange forskjellige religioner og keiserens (Konstantin) posisjon var svekket. Konstantin lot seg kristne i 312 og innførte trosfrihet for de kristne. Konstantin var ingen stor strateg og lot derfor alle andre religioner være lovlige. Romerriket led av store folkevandringer og trussler mot innvadring av Germanerne. I år 379 fikk Romerriket en keiser som het Theodosius (den store sådan). Theodosius innførte kristendommen som statsreligion og bannlyste alle andre religioner. Theodosius innførte dødsstraff på de som ikke konverterte til kristendommmen. Før dette dannet han et råd bestående av en del prester, samlet alle religionskriftene han fikk tak i, for så å selektere det materialet de ønsket for å få en dynamisk religion. På denne måten kunne de samle folket ved felles målsetninger(som er 1. bud i ledelse), dessuten kunne de lage et hiarki og skattesystem som folk var villig til å følge da man fikk evigliv i retur. GENIALT! Samme taktikk ble brukt for å samle Norge til et rike for andre gang.

Selvfølgelig var det mye intern krangling, men utad mot folket var det Kristendommen.

Hadde Theodosius valgt en annen religion hadde vi hatt den religionen i dag, høyst sannsynlig. Paradokssalt nok var kristendommen den andre religionen Romerne "tok" fra Grekerne. Romerne hadde dårlig fantasi.

Vi har skriftelige kilder på at Kristendommen er like mye oppspinn som Ringenes Herre. Likheten mellom andre moderne religioner er slående. En tankevekker er også: Religion er ikke veldig gammelt, og hva med religion før mennesker fikk språk (ca 6000 fkr

)? Prøv å fortelle en person uten å kunne snakke, skrive eller lese (ergo kommunisere) følgende: "Be til Gud om tilgivlese, gå i kirken, Han er den ene og store almektige Gud"... Lykke til. Kristendommen sier selv at det holder ikke med å være en god person, du må henvende deg til Gud/Jesus personlig. Kjempe lett uten språg.

Jeg ønsker avsluttningsvis å ta mennesklig psykologi ned på det lokale nivå og sammenligne med jobben min. Jeg har jobbet som røykdykker, og med skadestedsledelse. Det viktigste man gjør i slike situasjoner er å fortelle andre hva de skal gjøre og de som trenger det skal høre "Det går bra, gå bort dit så lenge". Det er helt utrolig hvilken effekt det har på mennesker som er redde. Reaksjonene er forskjellige, men likheten er der. I det du sier, "Hei, gjør det" så gjør de det fordi de tenker "OI, han er ikke redd, jeg gjør som han sier".

Hvis du blir fortalt av en prest: "Du kommer til helvete og skal brenne, men frykt ikke, følg meg så kommer du til himmelen og får evigliv". Valget er enkelt?

Dette fungerer ikke i dag, men frem til reform 94 har kristendommen vært et fag på skolebenken. Hjernevasking på lavt nivå.

Mennesker er reddharer, vi har personlige store egoer da vi ikke klarer å akseptere vår plassering i samfunnet og vi søker derfor trøst i det som er større.

For å svare på spørsmål 3:

Jeg tror ikke på kristendommen og evig liv. Jeg tror på potensialet vi har på jorden. Vi er 6 mrd mennesker, det bør være et stort nok potensialet. Hvis alle kan innse at religioner som er utviklet for 2000 år siden kanskje ikke hører hjemme akkurat nå, så hadde vi hatt færre kriger, og vi hadde brukt mer ressurser på humanetiske prosjekter. Da hadde vi kanskje også brukt mer ressurser på å tilrettelegge for de som kommer etter oss.

Lev i nuet! Gjør mot andre det de vil at du skal gjøre mot deg (jepps kristendommen har et par gullkorn). Gled deg over hver dag du har på jorda, det er ikke sikkert at det er noe mer.

Missforstå meg rett, religion må gjerne utøves, men å krige over figurer som ikke er påvist er vel å dra det litt langt? Menneskeliv bør være prioritet 1.

Lenke til kommentar

Blir kjempe takknemmlig for all hjelp, grunnen til at jeg poster dette er fordi at spørsmålene henger seg opp i hodet mitt, og tar kjempe mye tid, føler ofte at jeg må gjøre sånn og sånn,i frykt for å bli straffet.

Tusen takk til alle som vil hjelpe!

Ingen grunn til bekymring!

Jeg tror at "ni av ti" av dine bekymringer, er bekymringer som du i ettertid vil se var helt unødvendig å bekymre seg over.

Bekymringer etc som opptar mye tid, kan være både skadelig og nedbrytene. Det vet også Gud.

Derfor ønsker ikke han at vi skal bekymre oss, han oppfordrer oss derimot om å ikke bekymre oss.

Han slår uansett ikke hånden av deg om du uroer deg, uansett hvordan du føler deg.

Men Gud vil gjerne fortelle deg at du ikke trenger å være urolig. Han har full kontroll, selv om du måtte føle noe annet.

Vær ikke bekymret, men ligg dine bønner frem for Gud.

Guds fred overgår all forstand, jeg håper selvsagt du finner Jesus. Men det er helt frivillig, skal ikke være noen tvang, er det som er poenget.

Søk det som gir deg fred.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Universet utvider seg, det vet vi. Vi her regnet ut at for ca 13,7 mrd år siden må alt ha vært på samme sted, og grunnen til at det ekspanderer kaller vi big bang teorien.

ALLE arkeologiske funn siden Charles Darwin skrev utgav livsverket sitt, On the Origin of Specie for 150 år siden, tyder på at vi har eveolvert fra mere primitive arter. Ikke dagens apekatter, men at vi har felles forfedre. Mange funn i Afrika tyder på at det er der nede vi bafant oss når vi skilte lag. Vår forfedre er Homo Neandertal,Homo Erectus og Homo Habilis, og levde for opptil 1,5 millioner år siden. Dagens aper sammenlignet med vårt eget DNA tyder på vi har felles forfedre da vi har samme feil og deaktiverte funksjoner i DNAet.

Dette er bevist fakta, og trass i mange forsøk ingen til dags dato som har klart å motbevise. Det er også hovedgrunnen til at jeg tror på det.

Det finnes ingen logisk grunn til å tro at en skaper har skapt alt, det finnes ingen beviser for at h*n har gjort noe som helst. Dessuten finnes det så usakelig mange religioner, og mange har dødd ut. Hvorfor tro at én av de er riktig og alle de andre er feil? Dessuten så høres denne Guden, uansett hvem du velger, ut til å være en slurvete/ondskapsfull/egoistisk skikkelse.

Nei, det er ingenting som tilsier det, så derfor tror jeg ikke det. Jeg håper jeg får vite alt og skjønne sammenhengen i alt som finnes og eksisterer, men så håper jeg også at jeg vinner i VikingLotto til onsdag, men det er nok bare ønsketenkning...

Hvem som helst som som kan bevise at de kan har noen slike egenskaper kan melde seg på James Randi's Million Dollar Challenge og vinne én million daler. Dersom de sier at de ikke trenger pengene, så kan de vel gjøre det for et veldedig formål? Mange har prøvd, men ingen har til nå klart det, og jeg tror heller aldri at det kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Håper så mange som mulig vil ta seg tid til å skrive her..

Jeg er nok usikker hva som er mest trolig her..

Håper bare det kommer en som skriver noe svært overbevisende her!

for dette tar mye tid for meg, og det er så vanskelig så lenge det ikke er noe som er sikkert..

Takk til alle!

Lenke til kommentar
og det er så vanskelig så lenge det ikke er noe som er sikkert..

Men det er vanskelig å finne noe sikkert, vi er bare mennesker uten forutsetninger til å vite verdens mysterier. Bare Gud vet alt!, derfor leter jeg etter svarene i Bibelen!

Bare Gud kan ha gjort det!

Ja, skal prøve å skrive hvorfor senere, er så mange grunner at jeg ikke orker å skrive om det akkurat nå.

Da tror jeg Gud vil holde dom. Men vi har ingenting å frykte hvis vi er kristne, da kommer vi jo til himmelen!

Ja

Lenke til kommentar

Men det er vanskelig å finne noe sikkert, vi er bare mennesker uten forutsetninger til å vite verdens mysterier. Bare Gud vet alt!

Om du bare er et menneske uten forutsetninger til å vite verdens mysterier, hvordan kan du da vite at Gud vet alt?

Fordi jkrist tror det, vil jeg tro. Det velger iallefall jeg å tro. Men jeg vet ikke, jeg bare tror det. På samme måte som jeg tror at Bibelen ikke er eventyrhistorier.

Gi med ett eksempel på ett profeti i Bibelen som har tatt feil, du vil ikke klare å finne det. Og det er ikke få profetier i Bibelen.

Og det er ufattelig hvor godt profetiene går i oppfyllelse akkuratt som beskrevet, ikke nok med alt som allerede har blitt oppfylt, det er like utrolig og langt fra tilfeldig å se at profetierekken i vår levetid kjører på videre uavhengig av hva som foregår i diskusjoner både her og der...

...og dette er ikke noe jeg tror. Det er nemlig fakta, som vi kan spesifisere som spesifikke og konkrete historiske hendelser og begivenheter som går hånd i hanske med profetiene - på rekke og rad som en domino bane.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Nei, jeg liker bare å høre hva folk mener..

Men det er jo ikke noe bevis for å tro på en gud da.

Så det er vel bare tro, men hvorfor velger folk å tro?

Fordi de ikke liker virkeligheten som den er?

Ikke vet jeg..

Det fleste troende er stort sett mer eller mindre fornøyd med livet (nett som alle andre), så jeg tror ikke dem er troende bare fordi dem synest livet suger så steike hardt. Dem tror fordi dem enkelt og greit faktisk tror Bibelen er sannhet og ikke en Espen Askeladd eventyrbok.

Virkeligheten er forøvrig den samme her på jorden, uansett om en tror eller ikke tror. Du må fortsatt leve livet dag for dag, om det suger eller om det er en dans på roser.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...