Gå til innhold

Alkohol og folkehøyskole

Defo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Kan noen som har efaring med folkehøyskole si hvorvidt alkohol var tillatt, eller hvor strenge "reglene" var? :hm: I mitt tilfelle er det snakk om en kristen FHS.

Jeg går på Toneheim folkehøgskole som er en ikke-kristen folkehøgskole, og der er det ekstremt strengt. Der er det ikke lov til å oppholde seg beruset på skoleområdet, og det er ikke lov til å ha alkohol på skolen. Blir man tatt, blir man midlertidig utvist. Rett før høstferien i fjor var det masseutvisning hvor halve skolen ble utvist i enten én eller to dager, fordi de aller fleste hadde ved et eller annet tilfelle hatt alkohol på skolen...

Ingen som har brutt reglene etter den episoden, så vidt jeg vet. Men folk går på byen eller fester hos en av de få elevene som bor i nærheten når de skal drikke, så det ordner seg ganske bra allikevel!

Lenke til kommentar

Je går på skole rett utafor trondheim. Vi får ikke lov til å kjøpe, oppbevare eller være berusa innafor bygda :p men dem sjekker jo ikke det så klart, men alle av oss er ikke dumme nok til å gamle på det. Så vi har heller leid lokaler og festa, eller leid hotelrom etc og dratt ut på byen sammen! :D

Lenke til kommentar

Hmm, det var ingen dum løsning vjhn90...

Synes det burde vært mer fritt da det er snakk om en skole hvor du bor og betaler for. Er jo ikke en ordentlig skole heller...

Jeg skal gå musikklinje, og det hadde vært evig kos om en kunne tatt seg noen øl mens man spiller inn litt riff og lager musikk.

Endret av Defo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alkoholreglene varierer sterkt fra skole til skole. På noen skoler bestemmes dette av elevene hvert år. Mange velger allikevel å sette en nulltoleranse, i hvert fall på skolens område, blant annet for å slippe press og at folk skal bli ubehagelige og ødelegge for andre.

Lenke til kommentar

Det varierer helt fra skole til skole. En venn av meg går på fredtun som er kristen folkehøgskole. Det eneste han sier er at de får lov til å drikke så mye de vil bare de ikke har promille eller oppbevarer alkohol på skolens område.

Det er dog sjelden at det er lov å drikke seg drita på skolen, men noen steder får du sitte å forse på skolen.

Det viktigste er at du passer på å møte opp til timene du har o.l.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De aller fleste folkehøgskolene har som regel at du ikke kan komme tilbake til skolens mens du er påvirket. Også de frilynte.

Det er jo bare idiotisk...Greit nok at man ikke får bruke og oppbevare alkohol på skolen, men det må da være mulig for 19-20 år gamle mennesker å komme hjem fra en tur fra byn uten å få høre det dagen etter...

Lenke til kommentar

De aller fleste folkehøgskolene har som regel at du ikke kan komme tilbake til skolens mens du er påvirket. Også de frilynte.

Det er jo bare idiotisk...Greit nok at man ikke får bruke og oppbevare alkohol på skolen, men det må da være mulig for 19-20 år gamle mennesker å komme hjem fra en tur fra byn uten å få høre det dagen etter...

Vel, sånn er det. Passer det dårlig for deg, er det jo ingen menneskerett å gå på folkehøgskole.

Lenke til kommentar

På den ikke kristne folkehøyskolen jeg gikk på var det lov å drikke ute, og komme hjem påvirket, så lenge man ikke ravet dritings rundt og lagde bråk. Gikk man stille og rolig på rommet og la seg var det ok. Det som var forbudt var oppbevare og forbruke på skolens område, men også det så de gjennom fingrene med så lenge man var diskre.

Grunnen til at folkehøyskoler har forbud er bla at de ofte har noen elever som er under 18 år, og at de ikke vil at skoleåret skal være en eneste stor fyllekule.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis var det en uformell forståelse for at det var okei. Stod det ikke i vedtektene at du ikke hadde lov til å være påvirket på skolens område? For jeg har lest rundt på nettsidene til ganske mange folkehøgskoler, og jeg tror alle jeg har sjekket har det i reglene.

Lenke til kommentar

På den ikke kristne folkehøyskolen jeg gikk på var det lov å drikke ute, og komme hjem påvirket, så lenge man ikke ravet dritings rundt og lagde bråk. Gikk man stille og rolig på rommet og la seg var det ok. Det som var forbudt var oppbevare og forbruke på skolens område, men også det så de gjennom fingrene med så lenge man var diskre.

Grunnen til at folkehøyskoler har forbud er bla at de ofte har noen elever som er under 18 år, og at de ikke vil at skoleåret skal være en eneste stor fyllekule.

Hvilken skole var det?

Lenke til kommentar

Sannsynligvis var det en uformell forståelse for at det var okei. Stod det ikke i vedtektene at du ikke hadde lov til å være påvirket på skolens område? For jeg har lest rundt på nettsidene til ganske mange folkehøgskoler, og jeg tror alle jeg har sjekket har det i reglene.

Nå er det noen år siden jeg gikk der, men i følge dagens skoleregler står det at det ikke er lov å være påvirket på skolens område, så det stemmer nok det. Det at man kunne komme påvirket tilbake til skolen så lenge man var stille og rolig var en muntlig presisering fra lærerne. Hvilken skole det var er egentlig ikke relevant, siden det var så lenge siden jeg gikk der, at de fleste av lærerne er byttet ut, og da er nok praksisen også annerledes nå.

Hvis dere lurer på dette i forhold til skoler dere vurderer å søke på er vel det beste å finne noen som går der nå, og høre hva praksisen er. De fleste folkehøyskoler har åpne dager hvor folk kan komme innom å se hva de tilbyr, og da går det jo an å prate med de nåværende elevene. Ellers er mitt inntrykk at de mest frilynte skolene er de som ikke er kristne selvsagt, og de som henvender seg til de eldre elevene.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med sex på folkehøgskole da, ser at det er noen kristenskoler som ikke vil ha sexpress =/

Argumentet på de fleste er vel det at de vil at folk skal slippe å bli ille berørt om de hører/ser ting som gjøres. Har noen venner som gikk på fhs i fjor, en på hytta deres hadde høylydt sex med dama si flere ganger i uka. Det var visst ganske så slitsomt. Og det er jo litt kjipt om du ikke tør å gå banke på på rommene til folk i frykt for å forstyrre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...