Gå til innhold

trenger Sør-Afrika reisetips

Pitt

Anbefalte innlegg

planen er å reise til sør-afrika i sommer å se blant annet noen kamper under fotball vm i sør-afrika. så planen er jo å kombinere turen med noen fine naturopplevelser.

Men etter som det er vinter i sør-afrika i juni/juli så lurer jeg litt på hvordan det er å reise til blant annet nationalparken kruger, se på hvithai o.l? noe annet man burde oppleve

etter som vi skal bevege oss over store avstander lurer jeg på hvordan det er best å reise rundt? hvordan er det å reise med buss og tog?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg husker riktig så er det dårlig med tog der, men buss skal visstnok være ok. Ellers så er det fly eller eventuelt leiebil.

Temperaturene i Kruger på den tiden varierer fra helt ned til 0 på natten, og opp til 20-30 på dagen. Skal du se hvithai må du jo til kysten, og kan anbefale både Durban og Cape Town. Durban kan man kjøre til fra Kruger på en dag. Vil anta at det kan være ganske friskt i havet på denne tiden, spesielt i Cape Town.

Lenke til kommentar

takk for svaret, satt pris på detformulerte meg litt dårlig i den settningen der. men har veldig lyst til å reise til kruger for å se "de 5 store", hvis man har mulighet til det på den årstiden? eller er planen at vi både skal til durban og cape town også, så da må vi prøve å kombinere de oppholdene med en hvithai safari.

planen er å være i sør-afrika i ca 1 mnd, så for å spare litt penger har vi tenkt å unngå å bruke fly.

noe annet man burde oppleve i sør-afrika?

Lenke til kommentar

Er god mulighet for å se The Big Five, er tørketid på den tiden av året så det er lite vegetasjon, dog er alt gult/brunt, og det er som regel mye liv ved vannhullene på denne tiden.

Angående reise så er avstandene ganske store, men veiene er gode så det går ganske greit. Tar 4 timer uten stopp fra Johannesburg til Kruger, rundt 10 timer fra Kruger til Durban. Hvordan det er å kjøre til Cape Town vet jeg ikke.

Se her for mer info angående tog og buss: http://www.southafrica.info/travel/advice/buses.htm

Ellers så er det også tre lavprisflyselskap i SA, Kulula, 1Time og Mango.

Ellers så ligger gjennomsnittstemperaturen i Durban på mellom 11 og 23 grader, mens i Cape Town ligger den på mellom 7 og 18 grader.

Lenke til kommentar

Witwatersrand ligger rett utenfor Johannesburg, og er det gamle gullgraver distriktet. Kimberley er byen hvor de fant diamanter, og her er ett av verdens største håndgravde hull (google the big hole). Lesotho er et eget land som ligger inne i Sør Afrika, ikke så veldig langt vest for Durban.

Edit: Om du liker å lese skjønnlitteratur så har Wilbur Smith flere gode bøker hvor handlingen er i Sør Afrika. Du kan få med blant annet, gullrushet, diamantrushet, elfenbenjakt, boerkrig, apartheid og Rhodesia.

Endret av koots
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...