Gå til innhold

Skrape på frontelement og skade på fokusclutch

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en brukt vidvinkellinse(Tokina 12-25 F4) av Stavanger foto. Jeg fikk linsa idag i posten. Men etter at den var ferdig utpakket og inspisert, så så jeg ei ripe(?) på frontelementet.

Det ser ut som et hårstrå og er ca 3 mm langt.

Så er dette en alvorlig skade(kan ikke se noe forstyrrende på et par av bildene jeg har tatt) og hvordan kan jeg så være sikker på at denne "ripa" ikke vil påvirke bildekvaliteten?

Endret av Thhe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under normal fotografering så skal det ikke gjøre ugagn.

Men var du opplyst om skaden,før du kjøpte objektivet?

Nei, fikk beskjed om at det var i topp standard. Skal se om jeg får til å laste opp et bilde av ripa

Lenke til kommentar

Nei, ikke i det hele tatt. Den lille ripen der tror jeg ikke vil ha noen påvirkning i sterkt motlys/sidelys engang.

Men det går kanskje an å få litt avslag på prisen? Jeg skal betale 3000 kr. for den, mens den orginalt koster omkring 4000 ny....

Endret av Thhe
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt noe med en sånn ripe i fronten. Uansett hvor mange som sier at det ikke har noe å si for bildet man tar. Jeg ville klart betalt den ekstra 1000-lappen for noe nytt fremfor det der. Alle bilder du tar med den blir tatt med en liten "tro om det ødelegger"-tanke. Bare det å slippe en sånn tanke er verdt 1000 kr, om du tar 1000 bilder blir det 1 kr ekstra per bilde. Mener jeg, men jeg må vel si at jeg er en sånn "Må ha det beste selv om jeg ikke kan utnytte det"-type.

Lenke til kommentar

Mitt første spørsmål i en slik sak er "Er det en ripe, eller er det møkk". Jeg var banna bein sikker på at jeg hadde en ripe i 10-22mm-en. Men det var faktisk møkk; som lett lot seg fjerne med en myk klut og en stor dose isopopanol. Pussig nok, så klarte selve front-linsen og coatingen dette uten å lee på øyelokket.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Enig! Til den prisen skal du ha et perfekt eksemplar! Prisavslaget på skarve 25% skal kun dekke ulempen ved å ha latt noen andre fingre med objektivet ditt i månedsvis. Jeg har selv kjøpt objektiv med større riper enn det det du har der, men da har jeg fått det til gi-bort pris: En Nikkor 20mm AiS til 600,- (nypris over 6000,- i sin tid) og bildene er perfekte allikevel :)

Lenke til kommentar

Mitt første spørsmål i en slik sak er "Er det en ripe, eller er det møkk". Jeg var banna bein sikker på at jeg hadde en ripe i 10-22mm-en. Men det var faktisk møkk; som lett lot seg fjerne med en myk klut og en stor dose isopopanol. Pussig nok, så klarte selve front-linsen og coatingen dette uten å lee på øyelokket.

Var min første tanke og, derfor brukte jeg en ren glassfiberklut til å rengjøre linsa. Ripa var desverre der fremdeles.

Og i forhold til forbrukerloven, så har jeg rett til å få Stavanger Foto til å enten reparere linsa eller få en ny, avhengig av hva de tolker som er billigst

EDIT: Skal prøve å rengjøre linsa en gang til. Noen tips til hva jeg kan bruke for å få den skikkelig ren. Har brillepuss og tørkepapir til briller tilgjengelig. Vet ikke om dette er bra for frontelementet, så venter på svar

Endret av Thhe
Lenke til kommentar

Var noe feil med fokusmotoren og Stavanger Foto fant ut at det var ikke lønnsomt å reparere. Jeg blir tillbudt å få igjen pengene. Men jeg mener at når det finnes en feil på bruktoptikk som går innenfor garantien, så har jeg krav på reparasjon, eller nytt hvis det er mer økonomisk forsvarlig.

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Om du har rett på en reperasjon vet jeg ikke noe om, mener du at objektivet er så nytt at det er innenfor ordinær garantitid fra leverandør eller mener du at det er en garanti som selger har gitt? Jeg ville nok godtatt penger tilbake, og i tillegg krevd å fått dekt eventuelle andre utlegg jeg hadde hatt pga handelen, slikt som kostnaden ved å returnere det. Du må vel først og fremst finne ut om du syns dette er noe det er verdt å krangle om, for meg ser det ut som det ikke er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...