Gå til innhold

Hva synes dere om pels?

ja eller nei?  

90 stemmer

1. 1. hva synes dere om pels?

• fint/kunne gått med det
      39
    • kunne aldri gått med det
      51

Anbefalte innlegg

Funnene står i skarp kontrast til pelsbransjen uttalelser om at de graverende forholdene som er avdekket kun er unntakstilfeller. Tvert imot tegner inspeksjonsresultatene et bilde av en bransje ute av kontroll, hvor ulovligheter er regelen fremfor unntaket.

Dette er ingen nøytralt granskende rapport. Den er skrevet av sinte, innbitte pelsmotstandere og formulert tendensiøst. Se for eksempel sitatet over her.

Pelsdyrfarmene har hundrevis av bur. Dersom de finner ett eksempel på feil innredning i ett av burene så havner farmen i kategorien "bryter forskriften om innredning av bur". Selv om f.eks 999 bur av 1000 følger forskriften til punkt og prikke. Hvis dyrebeskyttelsen bruker en slik tellemåte for å hevde at "bransjen er ute av kontroll" og at "lovbrudd er regelen fremfor unntaket" så vil jeg kalle oppsummeringen svært tendensiøs og vitenskapelig verdiløs. Den er derimot høyst verdifull for media dersom de vil blåse opp historier a la fjæra som ble til 5 høns. Noe de selvsagt vil fordi skandaler og hysteri selger aviser som bare det. Dessverre hjernevaskes leserne til å tro at det er regelen fremfor unntaket at f.eks bur er feil innredet og de mentale bildene av dyr som pines er regelen fremfor unntaket.

Jeg vil herved erklære rapporten for slaktet og etterlyse en edruelig og saklig rapport som forteller hvor mange prosent av de sjekkede burene de mener er feil innredet og hva innredningsfeilene går ut på i form av et kakediagram eller lignende. Sannsynligvis er det snakk om noen svært få graverende tilfeller og mange marginale feil.

Hvis noen ser rødt og lurer på hva jeg egentlig står for så anser jeg meg for å være en dyrevenn, men også en som setter stor pris på at sannheten skal frem og hater tendensiøs propaganda, uansett hvilken vinkel det måtte komme fra.

Men selv om en del/noen/mange/de fleste/alle lover og regler følges, betyr ikke det automatisk at dyrene har det bra. Jeg tror ikke noe dyr hadde blitt særlig mye gladere om buret var 20m2 kontra 2m2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å ta slike ting på alvor når pelsmotstandere blir tatt for å plassere syke dyr på pelsfarmer..

Dette ble tilbakevist og den aktuelle bonde ble tatt i blank løgn. Klikk.

Nettverk for dyrs frihet?

Var det ikke under denne aksjonen hvor det ble avslørt utplassering av rever som var skadet og utsultet? Er det ikke samme folkene som tidligere slapp ut tusenvis av mink?

Dette stemmer ikke. Nettverk for dyrs frihet har ikke sluppet ut et eneste dyr. Nettverk for dyrs frihet jobber anti-spesiesistisk. Spesiesisme kan observeres som fordommer og undertrykkende praksis som resulterer i- og legitimerer overgrep mot dyr. Spesiesisme kan sees som en ideologi konstruert av mennesker for å opprettholde og rettferdiggjøre at dyr utnyttes, pines og drepes for menneskers formål.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å ta slike ting på alvor når pelsmotstandere blir tatt for å plassere syke dyr på pelsfarmer..

Det ble tilbakevist av den organisasjonen som ble anklaget? Don't make me laugh.. Vis meg en uavhengig kilde som bekrefter det, du.

Lenke til kommentar

Dette er jo slett ikke tilbakevist, du linker jo bare til et sett med påstander fra de som ble anklaget for å utplassere dyrene.

Samme gjelder dagbladet artikkelen som det ble linket til.

De inrømmer også på hjemmesiden sin at de har sluppet ut dyr.

Ser også at du har linket til dem i siggen, så og forvente et balansert svar fra deg om pels blir vel som å forvente et balansert svar fra Mahmoud Ahmadinejad om et Israel spørsmål.

Hvor er alternativet for de av oss som faktisk gir blanke?

Du har ikke et synspunkt om det er fint eller ikke?

Du er på moteforumet vet du.

Lenke til kommentar

Dette er jo slett ikke tilbakevist, du linker jo bare til et sett med påstander fra de som ble anklaget for å utplassere dyrene.

Samme gjelder dagbladet artikkelen som det ble linket til.

Ser også at du har linket til dem i siggen, så og forvente et balansert svar fra deg om pels blir vel som å forvente et balansert svar fra Mahmoud Ahmadinejad om et Israel spørsmål.

Nettverk for dyrs frihet er sikkert en gjeng oppegående mennesker...

Lenke til kommentar

Det ble tilbakevist av den organisasjonen som ble anklaget? Don't make me laugh.. Vis meg en uavhengig kilde som bekrefter det, du.

Altså her har vi to versjoner av historien:

pelsdyrfarmeren som sikkert tjener ganske mye på oppdrett, og sikkert er redd for å miste inntekskilden.

Og en organsisasjon som jobber for dyr uten å tjene et rødt øre på det. Jeg tviler på at de ville skade dyr med vilje. De jobber FOR dyr, ikke for å bevise poengene sine. I tillegg har vel lignende tilstander blitt funner på andre pelsfarmer uten at eieren har anklaget dem for noe som helst...?

Det blir ord mot ord her. Men for min del er Nettverk For Dyrs Frihet hakket mer troverdig...

Lenke til kommentar

Altså her har vi to versjoner av historien:

pelsdyrfarmeren som sikkert tjener ganske mye på oppdrett, og sikkert er redd for å miste inntekskilden.

Og en organsisasjon som jobber for dyr uten å tjene et rødt øre på det. Jeg tviler på at de ville skade dyr med vilje. De jobber FOR dyr, ikke for å bevise poengene sine. I tillegg har vel lignende tilstander blitt funner på andre pelsfarmer uten at eieren har anklaget dem for noe som helst...?

Det blir ord mot ord her. Men for min del er Nettverk For Dyrs Frihet hakket mer troverdig...

Evt. har vi tre versjoner av historien. Pelsoppdretterens, pelsmotstanderens og Dagbladets. Jeg vet hvem jeg tror på. Dagbladet er uavhengige her, og har ikke noe å tjene på å publisere en usann historie (det har de faktisk veldig mye å tape på).

Lenke til kommentar

Så du ikke lenken til artikkelen i Dagbladet? Så lenge saken er under etterforskning kan jeg ikke utbasunere videre rundt dette uten å spekulere, men jeg vil gjerne komme tilbake til dette når man har klare indisier. Det finnes således en rekke "meta-data" fra kameraene som viser at dokumentasjonen fra Nettverk for dyrs frihet medfører riktighet.

Synes du således det er så rart en en bransje i desperasjon trikser med tall og fakta? Tror du en organisasjon som Nettverk for dyrs frihet hadde plassert ut skadede dyr? Dyrene de jobber intenst med å hjelpe? Dette er uredelig.

Kan du da lenke til kontekst og sammenheng?

Ser også at du har linket til dem i siggen, så og forvente et balansert svar fra deg om pels blir vel som å forvente et balansert svar [...]

Så når jeg støtter deres arbeid i "siggen" kan jeg ikke uttale meg. Jeg gjengir den fakta som allerede er fremvist og vektlagt som meget god og seriøs.

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Evt. har vi tre versjoner av historien. Pelsoppdretterens, pelsmotstanderens og Dagbladets. Jeg vet hvem jeg tror på. Dagbladet er uavhengige her, og har ikke noe å tjene på å publisere en usann historie (det har de faktisk veldig mye å tape på).

Hvordan har Dagbladet en egen versjon? De bare forteller historien til oppdretteren. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her, har ikke lest artikkelen. Men kan da ikke tenke meg at Dagbladet gjør noe særlig annet enn å gjennfortelle...

Det er ingen regel som sier at alt som står i Dagbladet er sant (hvordan skulle de vite om den er sann eller ikke?)... Akkurat som det ikke er noen regel som sier at pelsdyrfarmeren eller organisasjonen sin er sann.

Lenke til kommentar

Hvordan har Dagbladet en egen versjon? De bare forteller historien til oppdretteren. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her, har ikke lest artikkelen. Men kan da ikke tenke meg at Dagbladet gjør noe særlig annet enn å gjennfortelle...

Det er ingen regel som sier at alt som står i Dagbladet er sant (hvordan skulle de vite om den er sann eller ikke?)... Akkurat som det ikke er noen regel som sier at pelsdyrfarmeren eller organisasjonen sin er sann.

Det er noe som heter kildekontroll. Aviser publiserer ikke saker uten å være rimelig sikre på at de er sanne. Hadde de publisert usanne historier ville de endt opp uten kredibilitet på 123...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Wups. La ikke merke til at det var dét minefeltet av diskusjon.no jeg klarte å rote meg inn i.

Men faktisk så klarer jeg ikke å gjøre meg opp noen mening hvorvidt det er fint eller ikke. I likhet med alt annet så blir overdådighet/overdreven bruk av noe lagt merke til i negativ forstand. Dersom noen kommer med ei svært dedikert pelsjkåpe så ser jeg det enklere enn noen som kun har ei pelslue på seg.

@Frdlr: Selv "irriterte" jeg meg mest over at han ikke hadde klart å knyte skoene sine.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...