Gå til innhold

Hva synes dere om pels?

ja eller nei?  

90 stemmer

1. 1. hva synes dere om pels?

• fint/kunne gått med det
      39
    • kunne aldri gått med det
      51

Anbefalte innlegg

En annen ting er at de siste ukene i Norge har ytringsfriheten vært kraftig debattert. Folk må da få lov til å mene og stå for det de vil uten at andre skal komme og kreve det motsatte.

I denne gruppen på Facebook virker som det er mer motstandere som er ute etter å rakke ned på de som faktisk er for pels.

Forskjellige mennesker, forskjellige meninger.

Hadde det vært like teit av folk å melde seg inn i nazistgrupper på facebook for å rakke ned på nazistene?

Nei, det hadde det ikke. Fordi:

Straffeloven:

§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn, eller

c) homofile legning, leveform eller orientering.

Notat fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

Lawyerd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig forstår jeg ikke at pels kan få folk til å få slike følelser, er ett klesplagg som har blitt brukt tusenvis av år, og nå skal det plutselig være så ille.

Det er forskjell på livet på jorda for tusen år siden contra i dag.. På den tiden måtte du ikle deg pels for å overleve, i dag derimot, er det bare teit å bruke pels. Du får varme klær som koster mye mindre enn en pels.

Ok, så er det ikke nødvendig men det er fortsatt ett meget godt og varmt plagg. Jeg ser for meg at du er en person som forfekter alt som heter tradisjoner, la meg gjette at du er person som hater sykler siden vi har biler og fly?

Seriøst, hvorfor all hatet. Dårlig oppvekst?

Lenke til kommentar

Jeg stemte nei, men gikk da ut fra at det var snakk om ekte pels. Fake er helt greit, selv om det er vanskelig å finne noe som ser bra ut. :)

Jeg er ingen fanatiker, men har valgt å ta fullstendig avstand fra pelsindustrien. Jeg liker heller ikke alt innenfor skinn-/kjøttindustrien og har derfor valgt å ikke kle meg i skinn (nei, jeg har ingen skinnsko, sofa o.l) og spiser lite kjøtt, samt passer på hvilke produsenter jeg støtter ved forbruk.

Endret av Penance
Lenke til kommentar

Pels er et fantastisk bruksplagg når det er skikkelig kaldt, og før vi utvikler noe som kan erstatte det vil det være et pelsmarked.

Kjøpte meg en slik når det ble rekordkaldt her på vestlandet, strikket ull med kaninfor.

Ingen problem å gå tur med bikja i kuling og -15 med den og blir aldrig klam i nakken eller ørene.

CC-2-96946-IVORY490.jpg

Bildet er fra furhatworld, samme type som pelslue.no

Ellers er ikke pels fint, det først og fremst veldig varmt.

Neste vinter oppgraderer jeg til revepels i lua, det skal være mye bedre enn kanin.

Ellers ser jeg ingen forskjell i og holde dyr i bur for skinn/pels/mat eller andre ting. De fleste som er imot pels, har en religiøs holdning til spørsmålet. Bare se tråden på politikkforumet.

Dette er også grunnen til all hetsen og løgn kampanjen de hadde mot oppdrettere i høst.

Av de 50% som er imot pels i denne tråden var det bare penance som klarte å formulere et sivilisert svar.

Ellers går det mest i løgn, trusler og hykleri.

Lenke til kommentar
Dødt dyr er det uansett hvordan du vrir og vrenger på det

Sant det, men du ser ikke forskjellen, altså? Jeg er nok hverken vegitarianer eller veganer, her i gården går kjøtt ned på høykant, så at noen kaller meg hykler kan jeg forstå. Men det er fremdeles noe som heter å moderere seg.. Selv om du kjører bensinbil, betyr det ikke at du MÅ gå for den mest forurensende amerikaneren. Selv om du skal hogge ned skog for å få plass til huset ditt, er du ikke nødt til å hogge ned resten bare for å få bedre utsikt.

Blodtørsten kommer nok til å sitte i mennesket en god stund til, men heldigvis er det flere og flere som dropper sin flåsete forfengelighet.

Lenke til kommentar

Det kommer mye godt ut av å drepe ett dyr.

1.god mat

2.god pels

3.så slipper vi å bare spise kanin for, skulle likt å sett løvene spise på gras og meloner resten av livet. Det hadde blitt ett ramaskrik og store protester blant verdens løver...

Men nå er jo sauer geniale til klær da, visst vi ikke ønsker å drepe dem men likevel ønsker oss en "pels".

Vi barberer dem jo bare ett par ganger i året og pakker oss inn i sauepels.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Dødt dyr er ikke dødt dyr. Det er forskjell på hvordan dyr blir behandlet. Nå er ikke jeg som toro eller disse malingskastende her, men hvis du virkelig ikke klarer å se visse forskjeller synes jeg synd på deg. Hvis jeg foreksempel bare spiser Kobe biff kontra entrecôte fra Gilde så er forskjellen vesentlig. Kobe-oksene lever et godt liv, et liv i luksus og behandles godt. Menneskekroppen er også avhengig av en essensiell aminosyre bare kjøtt kan gi. Hvis vi skal få i oss dette uten å spise kjøtt må det tilføres som kosttilskudd. Mennesket er egentlig avhengig av kjøtt for å overleve. Vi er kjøttetere. Det vi derimot ikke er avhengige av er pels, for i dag finnes såpass gode alternativer som varmer like mye. Aner du i det hele tatt hva som kreves av deg for å være veganer eller vegetarianer? Kostholdet må planlegges nøye og være svært variert for at du ikke være feilernært. Vi er ikke som kuer. Vi kan ikke bare spise gress daglig og overleve på det. Ja, jeg er litt hyklersk fordi jeg bruker skinn fra okse, men at man skal drive pelsoppdrett for utseendes skyld er jeg sterkt imot. Mink, kanin og rev som blir alt opp for utseendes skyld, dyr vi ikke skal spise (kanin spises jo i Norge, dog er det jo ikke vanlig kost, men i hvor mange tilfeller går kjøttet til matproduksjon?).

Hvis man kjøper pels vil jeg iallefall oppmuntre alle til å kjøpe Origin Assured. Jeg vet iallefall at jeg hadde følt meg forferdelig hvis det jeg faktisk gikk med kunne vært katte- eller hundepels fra Asia.

Edit: Rettet mot Kavinsky

Endret av Wisbatov
Lenke til kommentar

Det kommer mye godt ut av å drepe ett dyr.

1.god mat

2.god pels

3.så slipper vi å bare spise kanin for, skulle likt å sett løvene spise på gras og meloner resten av livet. Det hadde blitt ett ramaskrik og store protester blant verdens løver...

Men nå er jo sauer geniale til klær da, visst vi ikke ønsker å drepe dem men likevel ønsker oss en "pels".

Vi barberer dem jo bare ett par ganger i året og pakker oss inn i sauepels.

Mat trenger vi, pels trenger vi ikke.. Men du kan ikke trekke inn løver her, de følger bare innstinktene sine. Vi derimot, har evnen til å oppfatte konsekvensene av våre handlinger. Som sagt spiser jeg kjøtt, men jeg prøver i det minste å forbedre meg. Jeg må også innrømme svakhet.. Dårlig samvittighet greier ikke å demme opp for lysten på en god burger.

Du har et konge-poeng med de sauene. Etter det jeg har hørt er sauepels veldig varmt, så da er det bare forfengelighet som er igjen for de som går med mink.

Lenke til kommentar

Sauepels er veldig varmt i seg selv, men det har ikke helt samme egenskapene etter at det mister luft i mellom seg, og blir til tråd/filt og så sydd/strikket til jakke.

Minkpelsen har den egenskapen at den forstatt har et lag med luft inne i pelsen som er utrolig isolerende. I tillegg, hvis det skulle begynne å snø, så vil snøen skli av, og hvis det blir vått, dryppe av.

Mens for ulljakka så vil det sette seg fast snø på den og gjøre den våt (den vil forsatt være varm da, hvis den var det i utgangspunktet, men ikke greit når du skal ut nestegang)

Så nei, det er ikke bare forfengelighet igjen :roll:

Endret av multisync
Lenke til kommentar
Så nei, det er ikke bare forfengelighet igjen

Her gjelder det selvfølgelig for meg å ikke dra alle pelsbærere over samme kam (eller hvordan det nå sies]. Jeg kan lettere tilgi Lars Monsen, hvis han skulle bruke pels e.l, enn en tullekjerring fra Oslo med minkkåpe.

For de aller fleste av oss er pels meningsløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...