Gå til innhold

Fjerne eldre utgaver av Linux kjernen i grub?

Anbefalte innlegg

eg kjøre ubuntu 9.10 og kubuntu 9.10 i dualboot me grub men får ikje fjernet tekst i grub.

prøvde følge det eg leste i denna linken og resultatet blir feil når eg starte :-( men ser rett ut i terminal trur eg

ubuntu terminal

Screenshot-1.png

kubuntu terminal

skjermbilde1.png

men resultatet ser sont ut BLIRIRITERT.png

kan ikje starte fra 14 og 17 no men korfor forsvinne dei ikje i grub? forsvant fra boot mappo.

kan bli lang liste over kjerner som er avinstalerte i den lista i grub å da vil eg jo ikje. hvordan bli kvitt avinstalerte kjerner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke /boot og se om de gamle kernel imagene fortsatt ligger der. Hvis du sletter vmlinuz, config, System.map og initrd filene for -14 og -17 og kjører ´update-grub´ igjen tror jeg de forsvinner for bootmenyen din.

det er kun-19 i/boot og i update-grub vise kun -19 men ikje når ein reboote då vise 2ganger -14-17 men kan ikje starte fra dei siden dei e fjerna fra både kubuntu og ubuntu.

Lenke til kommentar

Om du er fortrolig med å endre konfigurasjonsfiler, kan du fjerne de overflødige valgene fra grub ved å åpne "meny.lst" fra /boot/grub mappen i en teksteditor.

Merk: Krever root-tilgang

menu.lst viste kun kjerne -19 so såg rett ut i den filen

fant ut kos eg sku få det til i sta kjøre komando sudo chmod 644 /boot/grub/grub.cfg og etterpå sudo gedit /boot/grub/grub.cfg og fjernet kernel -17 og -14 i den filen. då blei da sont eg ville ha det :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...