Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av videre utdanning

Jo Are

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en gutt på 19 år som til sommeren er ferdig med idrettsfag på videregående skole, studiet gir generell studiekompetanse og jeg vil få med meg ca. 40 studiepoeng.

Men spørsmålet er hva skal jeg gjøre etterpå? Søknadsfrist for videre utdanning er 15. april, og jeg må derfor snart bestemme meg.

Problemet er at jeg virkelig ikke har peiling, jeg har interesser innenfor ganske mange områder men føler selv at jeg ikke har noen spesielle ferdigheter eller kunnskaper

Dette er noe jeg har tenkt på lenge og vært innom ganske mye rart som advokat, økonom, forsker, astronom, osv. Min mor har derimot foreslått lærer på barneskole.

Så hva skal jeg gjøre?

Jeg har noen krav til et kommende yrke da:

1. Lett å få jobb.

2. En sikker jobb, altså det kan ikke være slik at jeg konstant er redd for at bedriften legges ned, osv.

3. Greit betalt.

4. Ikke bare kontorarbeid. Kan godt være en del av det men jeg må få brukt meg litt fysisk i løpet av uken.

Takker så meget for alle innspill.

Endret av Jo Are
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, er omtrent i akkurat samme situasjon som deg. Er ferdig med idrett i år og må søke meg videre til høsten. Har du sett på utdanning.no? Bla deg igjennom dei ulike utdanningene og se hva som er interessant og hva som ikke er like interessant. På jobbfeber.no ser du også hva lønna i de ulike yrkene er. Har sett mange yrker der, som jeg ikke visste om fra før. Det kan være lurt å tenke litt anderledes. Ellers er det også mange intervjuer med ulike personer fra ulike yrker her (http://utdanning.no/tema/yrke_og_karriere/yrkesintervjuer), disse kan gi et bedre innblikk i hvordan hverdagen er, etter endt utdanning. Lykke til med valget!

Ettersom jeg har samme problem, kanskje jeg også kan få noen tilbakemeldinger i denne tråden? :)

Vil altså søke meg rett inn i en utdanning. Har i overkant av 50 studiepoeng. Har mange interesser, spesielt idrett, ettersom jeg driver mye med dette. Er også veldig interessert i data, men etter som de fleste it - stuidene krever spesiell studiekompetanse, er dette mindre aktuelt. Har T - matte, men ikke R1. Yrker jeg har vurdert, men som jeg er veldig usikre på er: idrettslærer (lærer), fysioterapeut, ingeniør (må ha forkurs evt.), jurist. Men er usikker, fordi jeg ikke vet om dette vil passe meg. Noen som har erfaring enten med jobb eller utanning innenfor disse fagfeltene? Er motivert for utdanning, og jobber hardt for å nå mine mål. Problemet her er at jeg ikke vet hva jeg skal bli.

På forhånd takk :D

Endret av Sn4tch
Lenke til kommentar

svar til det første innlegget:

om du er usikker kan det være lurt å gjøre seg ferdig med militæret og komme seg litt bort fra skolen. da har du litt lengre tid å tenke på, og du kommer i kontakt med mange som er i samme situasjon. kansje er militæret en mulighet for deg også? det er mye man kan bli innen militæret. kansje befalskole. søknadsfrist 15 mars.

ikke tenk på hva din mor sier, det er hva du selv ønsker å bli du bør gå for. men tenk nøye etter hva du vil og hvilken krav du har til jobben. mange vil skifte jobb mange ganger i løpet av livet. man blir lei av det meste. å følge interesse virker å være det smarteste. ikke etter lønn, og hva andre velger å gjøre.

svar til det andre innlegget:

om du er glad i idrett og ikke ønsker å bli lærer kan fysioterapi være tingen for deg. det er vanskelig å komme inn i norge men mulighetene er mangei utlandet. gå inn på ANSA.no å se etter muligheter. utdanning i utlandet er vell såbra, om ikke bedre enn i norge. du får oppleve mye, og om du vil til varmere strøk kan man dra til australia.

håper det hjalp litt på veien.

Lenke til kommentar

Læreryrket passer jo de punktene du lister opp, men dersom du ikke er sikker på om det er det du vil, så kan det jo være litt kjipt å ta en yrkesutdannelse i form av grunnskolelærerutdanning som de fleste høyskolene i Norge underviser i.

En eventuell løsning på det vil være å ta et bachelorstudium/masterstudium innen et område du selv liker godt, og deretter bygge på med pedagogikk. Da vil utdannelsen din passe veldig godt til en lærerstilling på videregående (og til en mindre grad grunnskolen, men det spørs litt på hvilket fag du tar en grad i). Velger du denne ruten vil du i større grad selv kunne velge akkuratt de fagene du interesserer deg for som åpner for jobber i flere yrker, samtidig som du har en utdannelse som "sikrer" deg plass i et av de sikreste yrkene i landet.

Lenke til kommentar

Hvis det blir lærerutdanning på meg blir det nok som lærer på barneskolen, helst trinnene 5 - 7. Ser ikke for meg som lærer på høyere trinn enn det. Vet at lærer støtter flere av kravene mine til et kommende yrke, pluss at selve utdanningen mest sannsynlig bli å foregå ikke så langt unna der jeg bor nå. Slik at jeg kan dra hjem vær helg.

Jeg husker at jeg som barn så for meg lærer på barneskole som et veldig koselig yrke, noe jeg forsåvidt til en viss grad fortsatt gjør. Men samtidig er det noe som holder meg unna, vet ikke helt hva.

Av interesser jeg har kan jeg nevne arkitektur, problemet er bare at jeg ikke kan tegne.

Ellers har jeg vel egentlig interesse innenfor det meste, med unntak av språk, litteratur og musikk. Jeg tror heller ikke noe innefor medesin hadde passet meg, da jeg har en tendens til å svime av når det snakkes mye om blod.

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar

Forresten, er det noen av dere som vet hvordan lærerutdanningen er lagt opp?

Vet den går over 4 år og at det er en del praksis, men hvordan er teorien lagt opp.

Jeg vurderer lærer fra 1 - 7 trinnet, og da kan jeg ikke tenke meg at man bruker mye tid på å gjennomgå fagstoffet man skal lære bort i og med at det er noe som sitter ganske godt hos de fleste voksne. Jeg ser for meg at undervisningen for det meste går på hvordan man skal lære bort, og at det i forbindelse med det er en del prosjekter. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...